Heroes of Might and Magic [1995]

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Úvodní díl legendární série:


Heroes of Might and Magic




Její kořeny lze vystopovat ve hře King’s Bounty z roku 1990 (hratelné na téměř všech tehdejších platformách, tj. Amiga, Commodore 64, Mega Drive/Genesis, ZX Spectrum/Didaktik M, PC) programátora Jona Van Caneghema, jenž je tedy i původním autorem onoho proslulého „heroesáckého“ tahového sytému.


Dne 31. srpna 1995 se svět seznámil s novou strategickou hrou pro PC z dílny firmy New World Computing a mnoha mladým lidem se tak v nadcházejícím školním roce změnil životní styl. Hra nesla název Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest a jak už to u úvodních dílů nejen počítačových her bývá, u tehdejších oficiálních hráčských expertů zaznamenala velice solidní, ale nijak fenomenální úspěch (za všechny uvedu recenzi od Andreje Anastasova v časopise SCORE, sice nadšenou, ale jen na jedinou stranu A4 a s konečným hodnocením 8/10). Široká hráčská obec však byla ohromena vynikajícím nápadem a netradičním pojetím tahové strategie. Pozoruhodnou popularitu si tato hra získala i mezi něžnější polovinou lidstva ("Jé, to jsou roztomilá zvířátka!"). Postupně tak vznikla legenda, která se dočkala několika úspěšných pokračování a dodnes patří k absolutní světové špičce.


Popis hry pro nezasvěcené (jsou vůbec takoví?):
Hra se odehrává ve středověkém fantasy světě Erathia, v němž proti sobě bojují čtyři frakce (nebo rasy, chcete-li). Cílem hry je dovést jednu z nich co nejrychleji ke konečnému vítězství.
Hráč si nejprve zvolí mód hry z několika možností. Lze hrát buď samostatný scénář/mapu nebo celou kampaň. Hráč bojuje proti PC, ale může se také utkat s jinými hráči (u jednoho PC nebo přes internet). Důležitou je volba frakce/rasy. Na výběr jsou čtyři: Barbaři (Barbarians), Rytíři (Knights), Kouzelnice (Sorceresses) a Čarodějové (Warlocks). Každá z nich disponuje odlišnými schopnostmi, proto má tento výběr zásadní vliv na celou hru.


Popis jednotek (v závorce komentář lidského velitele Lorda Kilburna, dále jen LK):
Jednotky jsou cvičeny a najímány ve městech, ty nejslabší i ve vesnicích.
Barbaři:
nemají létající jednotky, zato jsou nejlevnější a mají nejrychlejší postup výstavby města (LK: jsou ohyzdní a páchnou, ale zabíjejí se dobře).
goblini – nejslabší barbarská jednotka (LK: odpad)
skřeti – slabší střelci (LK: jeden úder a hotovo)
vlci – rychlí, útočí dvakrát, vždy vrací úder (LK: tihle jsou dobří, při větším počtu pozor)
zlobři – neuvěřitelně pomalí, ale silní a houževnatí (LK: nejlépe odstřelit na dálku, jak jsou blízko ve větším počtu, au)
trollové – velmi silná střelecká jednotka (LK: tady už teče krev, prioritní cíl)
kyklopové – nejsilnější barbarští vojáci, útočí přes dvě pole, mohou očarovat (LK: těžký soupeř)
Kouzelnice:
síla jejich jednotek je vyvážená a hrozivá, ale získání těch nejlepších je těžké (LK: teoreticky by to mohl být spojenec, jenže je to nepřítel)
víly - létající, nejslabší jednotka (LK: odpad, ale umí štípnout)
trpaslíci - pomalí, ale odolní (LK: potrava pro luky i meče)
elfové - nejlepší střelci ze slabších jednotek, střílí 2x za kolo (LK: nepříjemní o to víc, že obvykle útočí jako první)
druidové - silná střelecká jednotka (LK: tady už jde do tuhého)
jednorožci - rychlý pohyb, útočí přes dvě pole, mohou očarovat (LK: nenápadní, ale dost nebezpeční)
fénixové - létající, nejsilnější jednotka kouzelnic a druhá nejsilnější ve hře, útočí přes dvě pole (LK: dají se porazit, ale obvykle to pár našich kluků odnese)
Čarodějové (LK: parchanti!):
souhrnně asi nejsilnější jednotky ve hře (LK: parchanti!)
kentauři - nejslabší jednotka, ale střelecká (LK: asi nej, ale pořád jenom odpad)
chrliči - létající, mohou očarovat (LK: na ně mám alergii)
gryfové - létající, vždy vrací úder, velice schopná jednotka (LK: kill them all!)
minotauři - silná pozemní jednotka (LK: jsou i horší)
medůzy - nejpomalejší, ale mimořádně odolná a silná jednotka, která může útočit na všechny nepřátele v dosahu současně (LK: tyhle nádhery je třeba zlikvidovat co nejdřív, jak se připlazí blíž, je zle)
draci - létající a nejsilnější jednotka celé hry, imunní proti kouzlům (LK: utkat se s ním znamená stát se nejrychleji hrdinou, jen je otázka, zda živým)
Lidé:
odolní a zdatní, ale nemají létající jednotky a disponují pouze jedinou střeleckou jednotkou (LK: což nahrazují kázní a skvělou morálkou)
rolníci - nejlevnější a nejslabší jednotka celé hry (LK: do začátku každá paže dobrá)
lučištníci - jediná a poměrně slabá lidská střelecká jednotka (LK: nejčastěji v akci a nejčastější ztráty)
kopiníci - houževnatá, solidní jednotka (LK: skvělá garda k lukům)
šermíři - odolná silná jednotka (LK: nepostradatelní čističi odpadů)
kavalerie - nejlepší pohyb z lidí, velká úderná síla i odolnost (LK: hmm... ještě si k tomu pustit "Jízdu valkýr"...)
paladini - nejsilnější vojáci této frakce ve zlaté zbroji, výborný pohyb, značná odolnost i úderná síla, útočí dvakrát
(LK: vždy v čele).


Další 4 druhy jednotek jsou nezávislé:
zloději - slabá, ale zákeřná jednotka s velkým pohybem (LK: odpad)
nomádi - rychlá jednotka střední síly (LK: odpad na koni)
duchové - létající, velice silní, pokud uspějí, posílí se o čerstvé duše (LK: nemít kouzlo Svaté slovo nebo paladiny znamená mít problém)
džinové - silní, mimořádně zákeřní, při útoku mají šanci zlikvidovat polovinu nepřátelské jednotky bez ohledu na její sílu (LK: zabít! Zabít co nejdál a co nejrychleji!).


Poněkud zvláštním místem jsou například jeskyně démonů (LK: někdy ho bez větší námahy porazím, jindy s třikrát silnější armádou prohraju. Fakt nechápu).


Tolik tedy k jedné z nejlepších počítačových her 90. let minulého století. Přestože je dnes již v mnoha směrech překonaná, stále se jedná o nesmrtelnou klasiku, kterou si čas od času velice rád zahraju.


Údaje o hře King's Bounty čerpány z:
draken-maul.blog.cz
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193288 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Na obrázku je znázorněno plně rozvinuté barbarské město ATLANTIUM. Všechny dostupné stavby stojí.
Šest budov produkuje jednotky, jsou to Chatrč (goblini), Doupě (skřeti), Sluj (vlci), Pueblo (zlobři), Most (trollové) a Pyramida (kyklopové). Tyto budovy jsou samozřejmě typické jen pro Barbary. Ostatní zástavbu mají všechny frakce shodné.
Věž kouzel je dostavěna na nejvyšší 4. úroveň. Přístav umožňuje stavět lodě a prozrazuje, že město stojí na pobřeží.
Další budovami jsou Putyka (zvyšující morálku posádky města), Cech zlodějů (umožňující zjistit sílu nepřátel) a Studna (zvyšuje produkci jednotek o 2).
Nad celým městem se tyčí Hrad, který podstatně zvyšuje obranyschopnost města.


Posádka města je složena ze zlobrů, skřetů, vlků, trollů a kyklopů.
V pravém dolním rohu se nachází aktuální stav zdrojů (který je však podezřele vysoký). Ze surovin to jsou dřevo, síra, krystaly, rtuť, kámen a drahokamy. Jako měna slouží zlato.
Heroes of Might and Magic [1995] - Barbarské město. Zdroj: oldgames.cz

Barbarské město. Zdroj: oldgames.cz
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193580 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Na obrázku je znázorněn hrdina AGAR z frakce Čarodějů (Warlocks).
Horní ikony ukazují jeho schopnosti: Útok, Obranu, Sílu kouzel a Znalosti, dále Morálku (neutrální), Štěstí v boji (+1) a Zkušenosti (zde je nutno poznamenat, že zde vyobrazené schopnosti jsou mimořádně vysoké a naprosto neodpovídají dosaženým zkušenostem. Aby všechny jeho schopnosti přesáhly 30, musel by Agar získat stovky tisíc bodů zkušenosti a ne ty necelé tři tisíce, které má uvedeny).


Armáda pod Agarovým vedením sestává ze stovky draků v pěti jednotkách po 20 (což je rovněž hodně nezvyklé).
V dolní části jsou pak Agarovy artefakty. Knihu kouzel má jako Čaroděj od počátku, ostatní artefakty musel získat v akcích: Zbroj (posilující Obranu), Náhrdelník (posilující Sílu kouzel) a Podkovu (posilující Štěstí v boji).


Hrdina s vyobrazenými schopnostmi a armádou je neporazitelný, ovšem dosažení takové síly je v reálné hře prakticky nemožné.
Heroes of Might and Magic [1995] - Barbarský hrdina. Zdroj: oldgames.cz

Barbarský hrdina. Zdroj: oldgames.cz
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193584 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Obrázek znázorňuje hlavní obrazovku hry.
Největší část zabírá herní mapa. V pravé části je nahoře schematická mapa celé země, pod ní ikony vlastních hrdinů a měst pro rychlé přepínání, následují ovládací ikony a zcela vpravo dole je okénko aktualit.
Obrázek zachycuje hru za frakci Barbarů, hráč má k dispozici jedno město a jednoho hrdinu, podle portétu i podle okénka aktualit jde o THUNDAXE. Okénko aktualit prozrazuje sílu Thundaxovy armády, složené z goblinů, skřetů, vlků a víl (to je zajímavé, neb víly jsou jednotka Kouzelnic, vzhledem k fázi hry je proto Thundax musel získat nestandardně, zřejmě se k němu přidaly jako neutrální jednotka).
Podle stadia průzkumu země, absence vlastních zdrojů surovin a složení vojska lze odhadnout, že obrázek zachytil samotný počátek hry, tj. asi 2. či 3. den (neboli kolo hry).
Heroes of Might and Magic [1995] - Hlavní obrazovka hry. Zdroj: bestoldgames.net

Hlavní obrazovka hry. Zdroj: bestoldgames.net
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193589 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more