IAR-80

     
Název:
Name:
IAR-80 IAR-80
Originální název:
Original Name:
IAR-80
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1940 Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Brašov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
50
První vzlet:
Maiden Flight:
12.04.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1780 kg 3924 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2045 kg 4508 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2483 kg 5474 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,520 m 34ft 6,17in
Délka:
Length:
8,900 m 29ft 2,38in
Výška:
Height:
3,600 m 11ft 9,72in
Plocha křídla:
Wing Area:
15,97 m2 171.9 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
128,053 kg/m2 26.23 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
IAR K14-IV C32 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzleovém výkonu 706 kW/960 k.
Vrtule trojlistá VDM 9-11131 s nastavitelným úhlem náběhu.
IAR K14-IV C32 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 947 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch VDM 9-11131 propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
455 l 100 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
495 km/h v 5000 m 307.6 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
425 km/h v 4500 m 264.1 mph in 14764 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,3 m/s 2027.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,45 min do 5000 m 5,45 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10500 m 34449 ft
Dolet:
Range:
760 km 472.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
940 km 584.1 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Browning FN ráže 7,92 mm v křídlech s 500 náboji na hlaveň. Four fixed forward-firing 0.312 inch FN Browning machine-guns mounted in the inner portion of the wing, 500 rpg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
První výrobní série letounů IAR 80 (50 letadel), charakteristická byla podmotorovanost a slabá výzbroj. Rumuni po pádu Belgie byli odříznuti od dodávek kulometů FN, další dodávky zbraní zprostředkovalo Německo. The initial batch of fighters was well received by the Romanian pilots, but they considered the aircraft underpowered and lacking firepower. In order to address the power issue the aircraft mounted the 960 hp K14-IV C32 engine in the 21st through 50th examples, but there was little they could do about the firepower issue at the time
Zdroje:
Sources:
L+K č.1/1984 a 2/1984, Stíhací letouny I.A.R., Monografie, M Velek
http://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm
http://www.worldwar2.ro/arr/?article=749
http://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html
geocities.com
www.platon.co.jp
www.geocities.com
www.fortunecity.com
www.historynet.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/IAR-80-t1021#432855 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

fotografie
IAR-80 -


URL : https://www.valka.cz/IAR-80-t1021#4538 Version : 0
IAR-80, unknown pilot, undated image.


www.air-defense.net

IAR-80 -


URL : https://www.valka.cz/IAR-80-t1021#537197 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more