Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série)

Lavochkin LaGG-3
Лавочкин ЛаГГ-3
     
Název:
Name:
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3 Lavochkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Originální název:
Original Name:
Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.194R Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
DD.MM.1942-DD.MM.194R Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1942-DD.01.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2390 kg 5269 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2865 kg 6316 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3160 kg 6967 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,800 m 32ft 1,82in
Délka:
Length:
8,810 m 28ft 10,85in
Výška:
Height:
3,060 m 10ft 0,46in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,62 m2 189.66 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
162,60 kg/m2 33.3 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF o výkonu 927 kW/1260 k
Vrtule: trojlistá stavitelná VIŠ-61P o průměru 3 000 mm nebo VIŠ-150SV o průměru 3 100 mm
Klimov VK-105PF, power 1,243 hp
driving three bladed variable pitch VISh-61P propeller of 9ft 10.11in diameter or VISh-150SV of 10ft 2,04in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
452 l 99.5 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
566 km/h v 3800 m 351.7 mph in 12467 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,02 m/s 2563 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
545 km 338.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
910 km 565.4 mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (120 granátů)
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, 220 nábojů
6x raketová střela RS-82 nebo 6x raketová střela RS-132 nebo 2x 100 kg puma FAB-100 pod křídly
One 0.79 in SchVAK fixed forward-firing cannon in a moteur instalation with 120 round and
one 0.5 in UBS fixed forward-firing machine gun, with 220 round
Six 3.23in RS-82 rockets, or six 5.2 in RS-132 rockets, or two 220.5 lb bombs FAB-100
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina. -
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/lagg-3.html
www.airpages.ru
http://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#368624 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

LaGG-3 v roce 1942:
V roce 1942 se konstrukční kancelář S. A. Lavočkina zaměřila na další vylepšení letových vlastností nepříliš povedeného letounu LaGG-3. Tato vylepšení byla zaváděna postupně od 23. výrobní série. Od této série se používala větší plocha kormidel, ve výrobních závodech se pomalu a zvolna zlepšovala technologická kázeň, na druhou stranu si musíme uvědomit, že probíhala evakuace továren a lidí, výrobu se dařilo udržet s velkým vypětím sil.


Bojové jednotky projevovaly svou nespokojenost s tímto typem všemi možnými způsoby, proto k jednotkám do polních dílen vyjížděly skupiny techniků a konstruktérů. Technici z výrobních závodů zde však zjišťovali zcela základní nedostatky v údržbě a při opravách, manuály, pokud byly, nikdo nečetl. Mnohá „polní“ vylepšení s sebou přinesla tragické snížení výkonů, aerodynamika zde byl pojem takřka neznámý stejně tak technologie oprav. O nic lépe na tom nebyli ani piloti, chybně nastavené klapky, nedostatečně otevřené klapky chladiče a další chyby. Tak se stalo, že mnohdy nízkou kvalitu LaGGů, ještě snižovaly tyto „odborné“ zásahy u jednotek. Vezmeme-li v úvahu, že LaGG-3 od 11. do 23. výrobní série měl dosahovat maximální rychlosti 548 km/h a na jaře roku 1942 si velitel jednoho stíhacího pluku stěžoval, že letouny LaGG-3 jsou pomalejší o 50 km/h, než udává výrobce. Ke stíhacímu pluku byl vyslán hlavní inženýr Ribkin zkušební pilot Prošakov, tito dva zkušení technici potom museli pilotům a mechanikům objasnit právě základy aerodynamiky (vysvětlovali jim, že odstraněním přechodových dílů mezi trupem a kabinou zvýší odpor vzduchu), piloty učili, že chlazení motoru musí odpovídat určitému režimu motoru, nastavení úhlu náběhu vrtulových listů musí korespondovat s režimem letu a otáčkami motoru. Tak se teprve personál pluku dozvěděl jak se má LaGG správně používat, ale vodka mnohdy bránila plnému pochopení.


V roce 1942 začala výroba 28. série LaGGu-3, na jeho návrhu pracovala konstrukční skupina kolem Gudkova, letoun byl odlehčen a díky tomuto odlehčení se zlepšily letové vlastnosti. V druhé polovině roku 1942 se do výroby dostaly letouny 29. výrobní série, tyto stroje byly poháněny výkonnější verzí motoru VK-105PF a vrtule byla typu VIŠ-150SV s větším průměrem. Této sérii odpovídaly letouny 33. série, měly navíc drobná vylepšení na draku letounu v ocasní části. Nejúspěšnější byly letouny 35. výrobní série, u které byly zavedeny podstatnější aerodynamická vylepšení, např. zatahovací ostruhové kolečko, automatické sloty v křídlech a účinnější chlazení, díky tomu se ještě trochu zlepšily výkony a letové vlastnosti. Poslední sérií vyráběnou v roce 1942 byly stroje 41. série, celkem bylo v roce 1942 2771 letadlo typu LaGG-3.


Použité prameny:
Profile Publication No. 147, Lavochkin La-5 / La-7
http://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#368895 Version : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
.
Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) -


Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) -


Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#559144 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more