Main Menu
User Menu

Military history website

Focke-Achgelis Fa 223 Drache

     
Název:
Name:
Focke-Achgelis Fa 223 E
Originální název:
Original Name:
Focke-Achgelis Fa 223 E
Kategorie:
Category:
víceúčelový vrtulník
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.194R Focke-Achgelis & Co GmbH, Delmenhorst /
DD.MM.194R-19.07.1944 Focke-Achgelis & Co GmbH, Laupheim /
DD.MM.194R-DD.MM.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Berlín-Tempelhof /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1945 (všechny verze / all versions)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~20 (všechny verze / all versions)
První vzlet:
Maiden Flight:
03.08.1940
Osádka:
Crew:
1 - 2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
rotory vedle sebe
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
3180 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3680 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4434 kg
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
? m
Délka trupu:
Fuselage Length:
12,25 m
Šířka trupu:
Fuselage Width:
1,651) m
Celková výška:
Overall Height:
4,36 m
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
2x 12 m
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
- m
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
226 m2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
- m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
BMW Bramo 323 D
- hvězdicový
- počet válců: 9
- vzletový výkon: 735 kW (1000 PS) při 2500 ot/min
- trvalý výkon: 456 kW (620 PS) při 220 ot/min
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
176 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
134 km/h v 2000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
-2) m/s
Statický dostup:
Static Ceiling:
? m
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
4875 m
Dolet:
Range:
475 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
7003) km
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
4
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
kulomet MG 15 v přídi


2x 250kg puma (SC 250)
nebo 2x hlubinná nálož
Vybavení:
Equipment:
-
Uživatelské státy:
User States:

(VR-3)
Poznámka:
Note:
1) celková šířka 24,50 m
2) 5 minut do 1000 m
3) s přídavnou nádrží
Zdroje:
Sources:
Ringlstetter, H.: FLUGZEUG CLASSIC Special 8. Deutsche Kolbenmotor-Militärflugzeuge 1933 – 1945. Zerstörer - Transporter - Aufklärer - Hubschrauber, 2011
Witkowski, R.: Rotorcraft of the Third Reich, Mushroom Model Publications, 2007
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#588750Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fa 223 vzlietol na svoj prvý dlhší let 3. augusta 1940.

Vývoj veľkého vrtuľníku pre civilné a vojenské použitie presadzoval osobne Ernst Udet. Z menšieho Fw 61 tak vznikol Fa 266, ktorý sa po vypuknutí vojny zmenil na Fw 223 pre vojenské nasadenie. Tento vrtuľník mal bočne usporiadané rotory, pre vytvorenie stabilnej konštrukcie bola na oboch bokoch trupu namontované ramená, ktoré umožnovali použitie veľkých rotorov. Tento typ mal byť používaný na prenasledovanie ponoriek, prieskum, záchranné operácie, dopravu a výcvik.

Krátko po dosiahnutí pripravenosti Fa 223 k sériovej výrobe boli výrobné zariadenia v meste Bremen poškodené bombardovaním natoľko, že výroba musela byť premiestnená do Laupheimu (pri Stuttgarte) a neskôr do Ochsenhausenu, čo vysvetľuje skutočnosť, že do konca vojny bolo vyrobených iba 11 kusov (a to bez pokusných strojov), napriek tomu bola v roku 1941 zadaná objednávka na 100 strojov, na jeseň 1944 dokonca na 400 sériových vrtuľníkov. Jedna z verzii pre Kriegsmarine mala byť vybavená guľometmi a dvoma bombami 250 kg na boj proti ponorkám.

Fa 223 aj tak zohral priekopnícku úlohu tým, že plnil úlohy, ktoré sa mali po roku 1945 stať doménou vruľníkov. Fa 223 bol vybavený navijákom na vyprosťovanie zostrelených pilotov a osvedčil sa v nasadení pri Lufttransportstaffel 40. Bol použitý aj v horách. Vysokých dôstojníkov Wehrmachtu a SS jeden Fa 223 prepravoval k príjmaniu rozkazov a vyznamenávaniu na Hitlerov Berghof v Berchtesgadene. Na konci vojny boly letuschpné len 3 exempláre, z nich jeden Fa 223 ukoristený US Army ako prvý vrtuľník preletel kanál La Manche.

Po roku 1945 boli v Československu vyrobené dva stroje Fa 223 s ukoristenými nemeckými konštrukčnými zostavami, ktoré však boli používané len obmedzene. Po vojne bol používaný taktiež vo Francúzsku.
Focke-Achgelis Fa 223 Drache -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#4761Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Stroj Fa 223 V11 (DM+SO) byl zalétán dne 5.2.1943. V březnu téhož roku byl zkoušen zařízením pro vstřikování metanolu a vody do motoru pro krátkodobé zvýšení výkonu (MW). Stroj sice rychleji stoupal během vzletu, k dalším pokusům se systémem MW však už nedošlo.
Focke-Achgelis Fa 223 Drache -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397221Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fa 223 V16 (DM+ST) poprvé vzlétl v březnu 1944, přičemž byl opatřen výškovým motorem Bramo 323 Y-1.
Focke-Achgelis Fa 223 Drache -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397217Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fa 223 V14 v původní německé kamufláži, avšak s výsostnými znaky nového uživatele - RAF.
Focke-Achgelis Fa 223 Drache -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397215Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vrtulník Fa 223 zkoušený krátce po druhé světové válce americkým letectvem nesl tmavě zelené zbarvení na všech plochách, které bylo doplněno výsostnými znaky USAAF.
Focke-Achgelis Fa 223 Drache -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397218Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Druhý československý VR-3.2 (imatrikulace OK-BZX) provozovalo Bezpečnostní letectvo. Příď měl nastříkanou červenou barvou, na SOP je vidět trojúhelníkový výsostný znak charakteristický pro letadla policejních sil.
Focke-Achgelis Fa 223 Drache -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397220Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jeden ze dvou československých vrtulníků typu Focke-Achgelis Fa 223 Drache v průběhu zkoušek ve Vědeckém leteckém ústavu v Praze-Letňanech v roce 1948. U československého letectva nosil typové označení VR-3 (někdy uváděné jako VR-1).
Focke-Achgelis Fa 223 Drache -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#16586Version : 0
According to a helicopter.cz is the designation VR-1 erroneous. Created allegedly by simplifying the enrollment of the first machines of the VR-3.1 on the VR-1. Are aware of the three machines and the COR-3.1, VR-3.2 and the COR-3.3, of which the COR-3.3 was created by the assembly of the two previous, and is also later referred to again as the COR-3.1. This machine with the designation V-26 also, inter alia, crashed 5.3.1952 at the airport in Přelouči, where his career (and the career of this type overall in Czechoslovakia) apparently this accident is over.
Article First helicopters in the ATM 4/2008 indicates the sign of the COR-1.1, VR-1.2 and VR-3.1, which should arise accidentally.1)
Both sources agree on the number of machines and their creation.

Source:
https://www.vrtulnik.cz/fa-223.htm
https://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-prelouc.htm
ATM 4/2008

1)it Is true that this designation would be more logical if the first two pieces were essentially the first czechoslovak helicopters and labelling 3.1 could arise also that the VR-2 was already taken future HC-2 and so was the "new" machine designated as the third "type" in the order. But this is only my thought construction for this variant of the marking. Server vrtulnk.cz is supposedly in his assertions based on the records of the flight books Avie. So it's hard to say..
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#484081Version : 0
MOD