Main Menu
User Menu

Military history website

Moto Guzzi 3x3 (horský speciál)

Mountain Vehicle 3x3

Veicolo da Montagna 3x3

     
Název:
Name:
Horské vozidlo 3x3
Originální název:
Original Name:
Veicolo da Montagna 3x3
Kategorie:
Category:
valník
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1960-DD.MM.1963 Moto Guzzi, Mandello del Lario, Lombardia
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1960-DD.MM.1963
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
420
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR ?
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
3x3
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
1000 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
500 kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
? kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
? kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
? kg
Celková délka:
Overall Length:
3000 mm
Celková šířka:
Overall Width:
1100 - 1420 mm
Celková výška:
Overall Height:
14201) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm
Rozvor:
Wheelbase:
2030 mm
Rozchod:
Track:
8302) mm -
Brzdová soustava:
Braking System:
hydraulická a ruční mechanická
Elektrický systém:
Electrical System:
?
Pneumatiky:
Tyres:
3x 6,00x15
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
- Moto Guzzi, benzínový, čtyřtaktní, vzduchem chlazený, 2 válce do V (90°)
- obsah motoru 754 cm3
- výkon 14,7 kW (20 k) při 4000 ot/min
- max. krouticí moment 36 Nm při 2400 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, Moto Guzzi (speciál pro toto vozidlo)
Spojka:
Clutch:
spojka suchá: 6 stupňů vpřed a 1 vzad
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
53 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
15 l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
350 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
?3) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
274) °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) prototyp 1330 mm
2) první poloha, druhá poloha 1300 mm
3) vytrvalost 9 hodin
4) svah s pásy 31,5°
Zdroje:
Sources:
Nicola Pignato: La Mule Mécanique, Véhicules Militaires N°8, Avril 1991, ISSN neznámé
Moto Guzzi, Speciale Motociclismo, Luglio 2006, ISSN 0027-1691
Jan Švec: Vozidlo s ekologickým pohonem, bakalářská práce, ČVUT, Brno 2009
La nascita del motore V7, Guzzi Club - Aquile dello Jonio 2010, ISBN nemá
bikepassion.org
highwayspirit.frbb.net
http://kettenkrad.livejournal.com/90276.html
http://mondosoccorso.fotopic.net/p16567444.html
museoauto.poliziadistato.it
http://www.appeldephare.com/motos/guzzi2.html
www.motoguzzi.it
http://www.museogottardpark.it/pages/3409.html
www.nasetraktory.eu
http://www.tybrainstorm.de/review/mulo-e.html
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#706891Version : 0
MOD
Italian mechanical mule for alpine shooters


Brief history
Around 1955, two Italian generals, Garbari and Balanzino, made a request for the construction of a vehicle suitable for the motorization of mountain brigades, and in their justification they concluded that a three-track motorcycle (Mototriciclo) would be the most suitable solution. The development was undertaken by Moto Guzzi. At the end of the 1950s, a vehicle with an unusual chassis layout was created. A 20-cycle test series was produced with US funding.


Test drives and military trials took place between 1957 and 1958. On 9 July 1958, the tricycle was presented to NATO representatives in an area near the town of Dobbiaca (Alto-Comelico) and mass production began in 1960.


On 24 June 1963, the General Staff of the Italian Army decided to introduce the vehicles into the arsenal, reportedly under the name: Veicolo da Montagna. The off-road specials were given to mountain brigades, where they were assigned to carry men and weapons such as: 81 mm mortars, 120 mm mortars and 105 mm M56 howitzers. The latter two types of weapons were transported in a disassembled state. A minimum of five vehicles were designated to transport one 105 mm howitzer and its crew. Of these, three vehicles carried the disassembled howitzer and two the ammunition. The mechanical mules were equipped with an additional chain for the front wheel and two additional tracks for the rear wheels to improve the driving characteristics.


The mountain special was accepted into the armament of the Italian Army in much smaller numbers than expected. Perhaps this was due to the more difficult handling while driving and the higher purchase price than was usual for vehicles of similar transport parameters. In 1975, the Army offered to buy them from civilian buyers.


In 1967, the Italian police also showed interest in the Guzzi 3x3 tricycle, hoping to increase mobility in the border mountain terrain. Test drives were carried out the same year, on snow in the Alps, near the town of Moena (Trento). The course and outcome of the driving tests are unknown.


Basic data
- characteristics: vehicle for mountain terrain
- client: Servizio Tecnico Motorizzazione Esercito (Technical Service of the Italian Army)
- manufacturer: Moto Guzzi, Mandello del Lario, Lombardy
- production: 1960-1963
- number of units produced: 420 (pre-series and prototypes: 20 units, plus two series of 200 units)
- introduction into service: 1963
- Decommissioning: 1975
- factory name: not known
- Army name: Veicolo da Montagna 3x3
- Other names: Autoveicolo da montagna, Moto Guzzi Mototriciclo, Motocarro da montagna, Mulo Meccanico 3x3, etc.


Dimensions
- length: 3,00 m
- Width: 1,10 to 1,42 m
- height: 1.42 m (prototype 1.33 m)
- Ground clearance: 0,25 m
- kerb weight: 1000 kg


Propulsion unit
- Manufacturer, type: Moto Guzzi, type unspecified (design based on the experimental V7 engine)
- description: petrol, four-stroke, air-cooled, 2 cylinders to V (90°)
- engine capacity: 754 cm3
- cylinder bore: Ø 80 mm
- cylinder stroke: 75 mm
- compression ratio: 6.5:1
- power: 14.7 kW (20 hp) at 4000 rpm
- Max. torque: 36 Nm at 2400 rpm
- fuel consumption: 15 dm3/100 km
- fuel tank capacity: 53 dm3


Transmission:
- mechanical
- manufacturer, type: Moto Guzzi (special for this vehicle)
- Dry clutch: 6 forward and 1 reverse


Chassis
- brakes: hydraulic and manual mechanical
- front driven axle: single telescopic fork
- Rear drive axle: two single swingarm forks with additional pulley to guide the removable belt
- wheelbase: 2,03 m
- rear axle track, two adjustment positions: 0.83 and 1.30 m
- tyres with special chamber: 6.00x15 (3 pieces)
- Belt link size: 200x95 mm


Performance
- maximum speed: 50 km/h
- Range: up to 350 km (approximately 9 hours off-road)
- turning radius: 2.20 m
- slope without tracks: 60% (27°)
- slope with tracks: 70% (31.5°)
- load capacity: 500 kg


Note
Photos and sketches used from the websites listed below.
Technical data adapted from CSN 01 1300.


Source
Nicola Pignato: La Mule Mécanique, Véhicules Militaires N°8, Avril 1991, ISSN unknown
Moto Guzzi, Speciale Motociclismo, Luglio 2006, ISSN 0027-1691
Jan Švec: Vehicle with ecological drive, Bachelor thesis, CTU, Brno 2009
La nascita del motore V7, Guzzi Club - Aquile dello Jonio 2010, ISBN mute


Internet
bikepassion.org
highwayspirit.frbb.net
http://kettenkrad.livejournal.com/90276.html
http://mondosoccorso.fotopic.net/p16567444.html
museoauto.poliziadistato.it
http://www.appeldephare.com/motos/guzzi2.html
www.motoguzzi.it
http://www.museogottardpark.it/pages/3409.html
www.nasetraktory.eu
http://www.tybrainstorm.de/review/mulo-e.html



Note
On 04.03.2011 the data was added or corrected, thanks to information from Jan Rohac.


JRT

Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Foto prototypu Mulo Meccanico z dobového francouzského tisku.

Foto prototypu Mulo Meccanico z dobového francouzského tisku.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Foto Mulo Meccanico z armádních zkoušek v italských Alpách.

Foto Mulo Meccanico z armádních zkoušek v italských Alpách.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Něco pro modeláře.

Něco pro modeláře.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Motor Guzzi 760 ccm v řezech.

Motor Guzzi 760 ccm v řezech.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Prostorový řez Mulo Meccanico z italského motoristického časopisu.

Prostorový řez Mulo Meccanico z italského motoristického časopisu.
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#392365Version : 0
MOD
Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vážení,
před čtrnácti dny jsem dostal dopis s níže uvedenými poznámkami od Jana Roháče - jediného známého majitele mechanické muly v ČR. Cituji:


Prototyp
Jeden z prvních prototypů je na obrázku, kde mula šplhá na zeď. Lze to poznat podle rámu, výfuku a hlavně podle pérování předního kola, které se později montovalo úplně jiné! Prototypy byly o něco málo nižší a "hranatější".


Motor
Co se týká motoru, byl to vůbec první motor u firmy Moto Guzzi konstruovaný do "V napříč" a poprvé byl namontován do Veicolo da Montagna. O hodně později se tento motor montoval do normálních motorek a automobilů FIAT!


Zádní náprava
Nevím jestli v tomto případě se dá hovořit o nápravě, protože ve skutečnosti jsou to dvě nezávislá ramena, která během jízdy (asi 20 metrů) se mohla roztáhnout z 80 cm na 130 cm! I při maximálním rozchodu kol bylo vozidlo velmi vratké v terénu italských Dolomitů. Myslím si, že toto byl také jeden z důvodů (kromě jiných), proč se tyto stroje neosvědčily. Z vlastní zkušenosti vím, že neroztažení kol při jízdě v terénu má za následek převrácení!


Pneumatiky se speciální komorou
Asi je tím myšlen speciální tvar pneumatik s výklenky do kterých přesně zapadají výstupky každého článku přídavného pásu. Tato úprava zabraňuje prokluzování pásu. Je pravda, že jakýkoliv jiný dezén by "neměl šanci" a kola v pásu by prokluzovala.

Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Fotografie publikována se svolením JR.

Fotografie publikována se svolením JR.
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#394832Version : 0
MOD