Jakovlev UT-2

Yakovlev UT-2
Яковлев УТ-2
     
Název:
Name:
Jakovlev UT-2 Yakovlev UT-2
Originální název:
Original Name:
Яковлев УТ-2 (эталон 1940 года)
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1937 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
DD.MM.1938-DD.MM.1941 Leningradský letecký závod č. 23, Leningrad /
DD.MM.1938-DD.MM.1939 Chimkovský letecký závod č. 301, Chimki /
DD.MM.1939-DD.MM.1942 Letecký opravárenský závod č. 47 Maxima Gorkého, Leningrad /
DD.MM.1941-DD.MM.1946 Semjonovský letecký závod č. 116, Semjonovka /
DD.MM.1945-DD.MM.194R Jerevanský letecký závod č. 447, Jerevan /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
7243 všech verzí
První vzlet:
Maiden Flight:
11.07.1935 prototyp AIR-10
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
628 kg 1385 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
856 kg 1887 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
938 kg 2068 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,180 m 33ft 4,8in
Délka:
Length:
7,08 m 23ft 2,75in
Výška:
Height:
2,990 m 9ft 9,71in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,12 m2 184.28 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
50,00 kg/m2 10.24 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-11D vzduchem chlazený hvězdicový pětiválec o výkonu 92 kW.
Vrtule dvoulistá dřevěná
Shvetsov M-11D five-cylinder air-cooled radial engine rated at 123 hp,
drivig a two-blade wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
205 km/h v 0 m 130.5 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
160 km/h v 1000 m 99.4 mph in 3281 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,3 m/s 649.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,5 min do 3000 m 15,5 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4700 m 15420 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
750 km 466 mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
UT-2 учебно-тренировочный - učebno-trenirovočnyj.

A. S. Jakovlev navrhl nový cvičný letoun, protože Polikarpov U-2, který byl dosud k výcvik výhradně používán, měl vysokou autostabilitu a tak svým žákům odpustily většinu pilotních chyb. S U-2 také nebylo možno pomýšlet na na jakékoliv prvky vyšší pilotáže. A. S. Jakovlev proto navrhl letoun, který umožnil vedle základního výcviku také pokračovací výcvik, projevila se úzká spolupráce s Osoaviachimem a tak nový letoun vyhovoval i při výcviku pilotů vojenského letectva.
Nejprve byl zalétán prototyp AIR-9, ten vyhrál soutěž a po úpravách (zavedení otevřené kabiny a zvýšení odolnosti draku letounu) se dostal do sériové výroby. Postupně byly montovány výkonnější verze motoru M-11. Jak UT-2 sloužil u bojových jednotek pro kondiční létání a plnil spojovací a kurýrní úkoly.
UT-2 учебно-тренировочный - uchebno-trenirovochnyi - primary trainer
NATO reporting name "Mink"
Zdroje:
Sources:
L+K č. 21/1981, Václav Němeček, Letadla 39-45, Jakovlev UT-2.
http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/1-24.htm#20
http://www.airwar.ru/enc/other1/ut2.html
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft21206.htm
http://aviarmor.net/aww2/Trainer/ussr/ut2.htm
archiv autora

Jakovlev UT-2 -


Jakovlev UT-2 -


Jakovlev UT-2 -


Jakovlev UT-2 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-UT-2-t126978#429834 Version : 0
Experimental machine UT-2 (in some sources referred to as UT-2N) with a chassis replaced by an air cushion. The chassis was built by N.I. Jefremov and A.D. Nadiradze, designers of the important Soviet aviation institute CAGI. The experimental machine was named SEN ( S amoljot E vfremova and N adiradzeho). The chassis consisted of a rubber cushion with a fan, reminiscent of a raft turned upside down. The four-blade fan, which blows air into the interior bounded by rubber cuffs (the same principle as the hovercraft), was powered by a 25 hp motorcycle engine./i]), which the machine tested in 1940, were normal and almost indistinguishable from the classic chassis. It took off without any problems even from soaked, resp. for a normal landing or take-off of unsuitable surfaces.


http://www.unbelievable.su/articles.php?id=405
http://www.airwar.ru/enc/xplane/an14sh.html

Jakovlev UT-2 -


Jakovlev UT-2 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-UT-2-t126978#557207 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more