SOV - ZIS-5 (valníkový automobil)

ZIS-5 (cargo bed truck)
ЗИС-5
     
Název:
Name:
ZIS-5 ZIS-5
Originální název:
Original Name:
ЗИС-5
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.1947 Moskevský automobilový závod V. I. Stalina, Moskva /
DD.02.1942-DD.MM.1944 Uljanovský automobilový závod, Uljanovsk /
DD.07.1944-DD.MM.1958 Uralský automobilový závod J. V. Stalina, Miass /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 000 0000+
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.06.1933
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4 × 2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
3075 kg 6779 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
3000 kg 6614 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
6100 kg 13448 lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
3500 kg 7716 lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
9600 kg 21164 lb
Celková délka:
Overall Length:
6060 mm 19 ft 10 ⅝ in
Celková šířka:
Overall Width:
2235 mm 7 ft 4in
Celková výška:
Overall Height:
2160 mm 7 ft 1in
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm 9 ⅞ in
Rozvor:
Wheelbase:
3810 mm 150in
Rozchod:
Track:
1675 mm -
66in -
Brzdová soustava:
Braking System:
mechanická mechanic
Elektrický systém:
Electrical System:
- -
Pneumatiky:
Tyres:
34x7, 9,00x20, 36x8 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
ZIS-5
- čtyřtaktní řadový zážehový šestiválec
- vodou chlazený
- 54 kW (73 k)
- 5555 cm3
ZIS-5
- four-stroke inline six-cylinder gasoline
- water-cooled
- 72 hp
- 339 cu in
Převodovka:
Gearbox:
Hlavní - manuální nesynchronizovaná, 4 rychlosti vpřed a 1 vzad
Přídavná - manuální, 2 rychlosti
Main - manual without synchronizers, 4-speeds forward, 1 reverse
Transfer Case - mechanical, manual, 2-speeds
Spojka:
Clutch:
dvoukotoučová suchá spojka dry, 2 disc
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
60 l 13.2 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h 37 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
34 l/100 km 8.31 mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
176 km 109 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / °
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Uživatelské státy:
User States:



export:












kořistní:




export:












captured:

Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
ru.wikipedia.org
https://de.wikipedia.org/wiki/ZIS-5
https://en.wikipedia.org/wiki/ZIS-5_(truck)

SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#703505 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ruský nákladný 3 tonový automobil ZiS-5 (ЗИС-5) bol určený na prepravu živej sily ( 24 vojakov ), 2,5 t materiálu, slúžil ako ľahký delostrelecký ťahač, nosič protiletadlových zbraní - guľometov i kanónov.Ďalej na jeho podvozku boli namontované nadstavby ako napr. cisterna, autobus, sanitka, dielňa, elektrocentrála pod. ZiS-5 vychádzal z amerického nákladného automobilu Autokar. Vývoj prebiehal ešte pod názvom AMO-2.
Prvé vozidlá opustili moskovský závod ZiS v decembri 1933. Ku dňu vypuknutia VVV bolo v ČA 104200 vozidiel ZiS-5 a jeho verzií. V októbri 1941 bol závod evakuovaný do Uljanovska a Mjass (Čeljabinská oblasť). Po návrate výroby do Moskvy, v júni roku 1942, v dôsledku vážneho materiálneho deficitu začala výroba varianty ZiS-5V - vojnový (ЗИС-5В). Jednalo sa o zjednodušenú variantu. Tá spočívala hlavne v montáži len zadných bŕzd, bol použitý len pravý predný reflektor, blatníky zo slabšieho materiálu už neboli zaoblené, plechová kabína bola nahradená drevenou, korba mala odklopné len zadné čelo a pod. Do roku 1946 bolo vyrobených 133314 vozidiel ZiS-5V.
Do roku 1948 bolo vyrobených 523300 vozidiel ZiS-5 a jeho rôznych variant. Nahradila ho výroba ZIS-150.


Verzie :
AE-2 - Ae-3P (АЭ-2 - АЭС-3П ) - elektrocentrála s výkonom 15-29 k V,
BZ-43 (БЗ-43 ) - cisterna n PHM,
AVB-100 (АВБ-100) - ???
DPM-42 (ДМП-42) - nosič sekcií dreveného mostu,
SKS-36 (СКС-36) - kompresor,
N2P (Н2П) - nosič pontónov,
ZT-2 (ЗТ-2) - zachytávače zvuku avizujúce prílet nepriateľských lietadiel,
ZIS-8 a ZIS-16 (ЗИС-8 и ЗИС-16) - autobusy pre 12-14 sediacich ranených a 10 nosítok,
ZIS-11 (ЗИС-11) - hasičské vozidlo,
ZIS-12 (ЗИС-12) - znížené bočnice - nosič 25 m pl kanónu,
ZIS-44 (ЗИС-44,) - 18 miestny sanitný autobus,
Z-15-4 (З-15-4) - pl svetlomet



Úžitkovosť : nákladný dvojnápravový automobil s pohonom 4x2


Motor : ZIS-5 : 73 ks pri 2300 ot.min. - 6 V - štvortaktný - vodou chladený.
Objem : 5555 cm³
Počet rýchlostných stupňov : 4


Rozmery v mm:
Dĺžka : 6060
Šírka : 2235
Výška : 2160
Rozvor: 3810 mm
Svetlosť : 250 mm
Korba : D-Š-V - 3085-2085-600 mm


Hmotnosť : 3100 kg
Nosnosť : 3000 kg


Max. rýchlosť : 60 km/h
Max.hmotnosť prívesu : 3,5 t


Pneumatiky : 7,00-34


Obsah nádrže : 60 l
Spotreba paliva : 34 l/100km


Osádka : 2



Zdroj : http://www.autogallery.org.ru/


slovari.yandex.ru
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) - ZIS-5

ZIS-5
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) - Nákres http://mkmagazin.almanacwhf.ru/venicle/zis_5v.htm

Nákres http://mkmagazin.almanacwhf.ru/venicle/zis_5v.htm
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) - pl dvojkanón na podvozku ZIS-12 v roku 1936

pl dvojkanón na podvozku ZIS-12 v roku 1936
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) - pl svetlomet Z-15-4 na podvozku ZIS-12 v roku 1937

pl svetlomet Z-15-4 na podvozku ZIS-12 v roku 1937
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) - ZT-2 zariadenia na zachytávanie zvuku prilietavajúcich lietadiel v roku 1936

ZT-2 zariadenia na zachytávanie zvuku prilietavajúcich lietadiel v roku 1936
URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#294876 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Okrem závodu v Moskve (Zavod imeni Stalina - ZiS) sa vozidlá pod označením UralZiS-5 (УралЗИС-5) vyrábali aj v meste Miasse na Urale (UralZIS imeni Stalina). Prvé vozidlo UralZIS-5V (УралЗИС-5В) opustilo brány továrne 08.07.1944 a už 20.07.1944 bola prvá dodávka vozidiel odoslaná na front. Už. 30.09.1944 bol postavený 1000 automobil UralZiS-5V a k 30.09.1945 bolo v uralskom závode postavených už 6800 vozidiel.


Výroba vozidiel ZiS-5 bola v Moskovskom závode ukončená v roku 1947, výroba vozidiel UralZiS-5 na Urale pokračovala v rôznych modifikáciách až do roku 1955, keď bol nahradený z neho odvodeným vozidlom UralZiS-355 (УралЗИС-355).



Zdroj: Vojennye mašiny No. 64, Gruzoviki URAL, 2004
denisovets.narod.ru
URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#248196 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vozidla ZiS-5 z výroby před válkou (barevné fotogrfafie) a ZiS-5V z válečné výroby (černobílá fotografie).
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#43833 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

ZiS-5B


Pridaním písmena " V " / ako vojnová, niekde sa môže objaviť i " B ", čo ale v ruštine znamená " V " /, sa označovala verzia, ktorá bola poznamenaná nedostatkom materiálu ako i snahou o zjednodušenie - urýchlenie výroby. Prejavilo sa to napr. drevenou - latkovou kabínou, zjednodušenými - rovnými blatníkmi. Sú známe fotografie, kde frontové vozidlá mali reflektor len na pravej strane.


Zdroj :
slovari.yandex.ru
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) - ZIS-5V vo verzii BZ-43 - cisterna n PHM

ZIS-5V vo verzii BZ-43 - cisterna n PHM
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#208086 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

ZiS-5 N2P


Zdroj :rkkaww2.armchairgeneral.com
SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) - N2P - nosič pontónov v roku 1944

N2P - nosič pontónov v roku 1944
URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#294981 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

ZiS-5 se světlometem Z-15-4 152mm v Muzeu bojové slávy Uralu, Věrchjaja Pyšma.


Zdroj: archiv autora

SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#376521 Version : 0
Zis-5 in ms.the army


The ministry of národnej defense nariadením no.54.268-VIII./2.oddiel.1948 premiestňuje dňom 1.decembra 1948 from the military service 4653 - Košice, to the military department 2275-Košice, nasledujúce motor vozidlá :


1./ expensive car brand.Zis-5, reg. no 42.720,
2./ expensive car brand.Zis-5, reg. no 43.823,
3./ expensive car brand.Zis-5, reg. no 43.824.



Source : DR veliteľa WOO-4653 Košice year 1948


Fund VHA military history institute in Bratislava.
URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#460319 Version : 0
ZIS-5 in service of Wehrmacht
beutepanzer.ru

SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


SOV - ZIS-5 (valníkový automobil) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#703531 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Před několika lety jsem se pokusil o krátké shrnutí vývoje ZIS5 a dalších variant.
Blíže na mém WEBu http://www.pvo.webz.cz/popzis.htm
URL : https://www.valka.cz/SOV-ZIS-5-valnikovy-automobil-t12787#294900 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more