Fiat CR.42AS Falco

     
Název:
Name:
Fiat CR.42AS Falco Fiat CR.42AS Falco
Originální název:
Original Name:
Fiat CR.42 AS Falco
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.194R SA Aeronautica d’Italia, Torino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
není znám přesný počet veze AS
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1802 kg 3973 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2320 kg 5115 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2405 kg 5302 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,700 m 31ft 9,88in
Délka:
Length:
8,270 m 27ft 1,58in
Výška:
Height:
3,590 m 11ft 9,34in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,42 m2 241.33 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
103,48 kg/m2 21.19 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Fiat A.74 RC.38, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, výkon 648 kW (870 k) při 2 400 ot/min. v h= 3 810 m.
Vrtule trojlistá Fiat-Hamilton 3D41.В s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 800 mm.
Fiat A.74 RC.38, fourteen-cylinder air-cooled radial, rated at 840 hp at 12,500ft,
driving a three-blade metal Fiat-Hamilton 3D41.В variable-pitch constant-speed propeller of 9ft 2,23in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
Dvě interní nádrže o objemu 350 l a 110 l + 2x 100 l přídavné nádrže pod křídly. Two tanks 77 UK gallons and 24 UK gallons internally and 44 UK gallons in two drop tanks.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
430 km/h v 5330 m 267.2 mph in 17487 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
378 km/h v 6000 m 234.9 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,3 m/s 2224.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,45 min do 6000 m 9,45 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10150 m 33301 ft
Dolet:
Range:
720 km 447.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1015 km 630.7 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm nad motorem, po 400 nábojích a
2x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm pod křídly.
Pumový náklad: do 200 kg (2x 50 nebo 2x 100 kg)
Two fixed forward-firing 0.50 inch Breda-SAFAT machine-guns in nose, 400 rpg and
two ixed forward-firing 0.50 inch Breda-SAFAT machine-guns in underwing fairing on some.
Bomb load: Up to 441 lb (two 220 lb bombs).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- reflexní zaměřovač San Georgio typ B
- Jednalo se o Fiat CR.42BN, který byl upraven pro službu v Africe, tzn. byly instalovány protiprachové filtry vzduchu,
instalace filtrů snižovala výkon motoru, který by se bez filtrů zadřel během několika málo hodin provozu.
A close air-support version. The two standard 12.7mm machine guns could be supplemented with two more. There were underwing racks for two 220 lb (100 kg) bombs. AS stands for 'Africa Settentrionale.' There was an additional engine filter to prevent damage from sand which caused a loss in power, a common occurrence in North Africa, since filter-less engines could be damaged after only a few hours use.
Zdroje:
Sources:
George Punka, Fiat CR 32/CR 42 in action, Squadron/Signal Publications, Carrollton, rok 2000, ISBN 0-89747-411-2
Gianni Cattaneo, Fiat C.R.42, Aircraft Profile No.16, Profile Publications, rok 1967
L+K 4/1970, Letadla 39-45, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr42.html
http://www.comandosupremo.com/Cr42.html
www.xs4all.nl
http://www.aviastar.org/air/italy/fiat_cr-42.php
http://www.cofe.ru/avia/F/F-60.htm
http://www.militarium.net/viewart.php?aid=291
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42AS-Falco-t1318#382993 Version : 0
Frame made of lattice tubular steel and duralumin body to the cabin, canvas back. Wings made of all-metal duralumin frame, canvas cover. The same tail surfaces.
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42AS-Falco-t1318#52264 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fiat CR.42AS, 20. Squadriglia, Kyrenaika, podzim 1942.
Stroj nese kamufláž tvořenou zelenou (Verde Olova Scuro) a hnědou barvou (Nocciola Chiaro) na horních a bočních plochách, spodek je natřen středně šedou (Grigio Azzuro Chiaro). Výsosné znaky na horním křídle byly tvořeny jen černou barvou bez bílého podkladu.
Fiat CR.42AS Falco -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42AS-Falco-t1318#398386 Version : 0
Fiat CR.42AS from 15 ° Stormo, Sicily, summer 1943.
The upper and side surfaces are covered with Nocciola Chiaro sand paint with a number of "smoke clouds" in Verde Oliva Scuro green (this type of camouflage was used more on Macchi aircraft). Bottom surfaces gray-blue (color Grigio Azzuro Chiaro).
Fiat CR.42AS Falco -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42AS-Falco-t1318#398298 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie Fiatů v Africe
Zdroj uveden výše
Fiat CR.42AS Falco -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42AS-Falco-t1318#246603 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more