Jakovlev Jak-3 (1943)

Yakovlev Yak-3 (1943)
Яковлев Як-3 (1943)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3 (1943) Yakovlev Yak-3 (1943)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3 (1943)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
26.10.1943-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
197
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1943 (druhý prototyp Jak-1M)


Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2105 kg 4641 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2650 kg 5842 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30ft 2in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 11in
Výška:
Height:
2,420 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,83 m2 159.63 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
178,692 kg/m2 36.6 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k).
Vrtule trojlistá VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,272 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch VISh-105SV-01 propeller of 9ft 10 in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
372 l 81.8 UK gallons (98.3 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
655 km/h v 4100 m 407 mph in 13451 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
19,2 m/s 3779.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,6 min do 5000 m 4,6 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10800 m 35433 ft
Dolet:
Range:
670 km 416.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v ose vrtule, 120 nábojů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, 200 nábojů.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the nose spinner, 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun in the fuselage above the engine, 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:

(Normandie-Niemen)

(Normandie-Niemen)
Poznámka:
Note:
TTD se vztahují na sériové letouny z roku 1943 (do 13. výrobní série) The data refer to the Yak-3 built by the in 1943.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1973, ISBN:0-356-01447-9
William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: Soviet Air Force Fighters, Part 2., London, Macdonald and Jane's Publishers Ltd., 1978. ISBN 0-354-01088-3.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Squadron Signal. Aircraft No.78, Yak Fighters in Action
L+K 9/1974, Monografie Jak-3, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3.html
http://www.aviation.ru/Yak/#1
http://www.combatavia.info/index1yak3.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
http://www.vectorsite.net/avyak1.html
archiv autora

Jakovlev Jak-3 (1943) -


Jakovlev Jak-3 (1943) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3-1943-t1345#465459 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more