Název: Name: | Jakovlev Jak-1 | Yakovlev Yak-1 |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.10.1941 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov DD.MM.1940-DD.04.1941 Chimkovský letecký závod č. 301, Chimki | |
Období výroby: Production Period: | 29.03.1940-DD.10.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~600 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.01.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2445 kg | 5390 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2847 kg | 6277 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2950 kg | 6504 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 9,66in |
Délka: Length: | 8,480 m | 27ft 9,85in |
Výška: Height: | 2,640 m | 8ft 8in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 166,006 kg/m2 | 34 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PA o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-22P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft, driving a three-blade variable-pitch VISh-22P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 408 l | 90 UK gallons (107.8 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 569 km/h v 4950 m | 353.6 mph in 16240 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 480 km/h v 3600 m | 298.3 mph in 11811 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,62 m/s | 2878 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,7 min do 5000 m | 5,7 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 650 km | 403.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 110 nábojů a 2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, každý s 500 náboji. Pumový náklad: 2x puma FAB-50 o hmotnosti 50 kg, nebo 2x neřízená raketa RS-82. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK in engine-mounted and two fixed-forward-firing 0.3 inch ShKAS mounted above engine, 500 rpg. Bomb load: two bombs FAB-50 or two rockets RS-82. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Údaje platí pro první série Jaku-1, někdy je označován jako Jak-1 I. V roce 1940 bylo vyrobeno prvních 5 sérií, zásadnější změna byla zavedena až od 20. výrobní série z listopadu 1941. | These data is valid for the first series Yak-1, that is sometimes designed as the Yak-1 I. |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. L+K 18/1975 Letadla 1939-45, Václav Němeček http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html www.xs4all.nl http://www.cofe.ru/avia/Y/Y-2.htm http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html http://wio.ru/tacftr/yak1lurk.htm archiv autora |