Polikarpov VIT

přehled verzí

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Polikarpov VIT - přehled verzí




Polikarpov VIT-1


Polikarpov VIT-2


Polikarpov SPB



Popis:




Polikarpov VIT-1/SVB/MPI-1 (Vozdušnyj Istrebiťeľ Tankov, Samoľot Vozdušnovo Boja, Mnogomestnyj Pušečnij Istrebiťeľ)


Tento trojmiestny viacúčelový celokovový dolnoplošník, skonštruovaný N. N. Polikarpovom ako vzdušný stíhač tankov, strmhlavý bombardér a kanónový stíhač bol vybavený dvoma motormi M-103. Na svoju dobu (1937) mal mohutnú výzbroj - dva kanóny Špitalnyj kalibru 37 mm namontované v koreňoch krídel pri trupe, jeden pohyblivý kanón ŠVAK kalibru 20mm s odmerom ±10° inštalovaný v nose lietadla a jeden guľomet ŠKAS v zadnej veži. V bombovnici umiestnenej v trupe bolo možné umiestniť 600 kg bômb a na vonkajších závesoch pod krídlami 2x 500kg. Rozpracovaných bolo sedem rôznych variant výzbroje. Podvozok sa zaťahoval smerom dozadu do motorových gondol, ostruhové koliesko bolo pevné (nezaťahovalo sa). Prvý let bol vykonaný v lete roku 1937, pričom sa podarilo dosiahnuť rýchlosť viac ako 450 km/hod, dolet bol 1000 km. Okrem prototypu viac exemplárov postavených nebolo. Bolo rozhodnuté namontovať na lietadlo motory o väčšom výkone a vykonať niekoľko konštrukčných zmien. Výsledkom však už bol natoľko pozmenený exemplár, že dostal označenie VIT-2.


Polikarpov VIT-2
Konštrukcia trupu a krídel zostala rovnaká ako u VIT-1. Podstatnou zmenou bola dvojitá chvostová plocha a montáž výkonnejších motorov M-105 o výkone po 1050 konských síl. Na podvozku pribudli kryty podvozkových nôh, ktoré po zatiahnutí podvozku uzatvárali podvozkové šachty a prispievali tak k lepšej aerodynamike stroja. Výzbroj bola oproti predchodcovi omnoho silnejšia, pretože okrem dvoch kanónov Špitalnyj kalibru 37 mm namontovaných v koreňoch krídel pri trupe a jedného pohyblivého kanónu ŠVAK kalibru 20 mm s odmerom ±10° inštalovaného v nose lietadla a ovládaného šturmanom, sa predpokladala montáž ďalších dvoch pevných kanónov ŠVAK kalibru 20mm v krídlach (na skúšobnom lietadle neboli namontované) a dvoch guľometov ŠKAS pre streľbu zo spodného trupového streliska. Tiež výzbroj zadného strelca bola posilnená - namiesto guľometu ŠKAS ovládal teraz pohyblivý kanón ŠVAK kalibru 20mm. Náklad bômb bol rovnaký ako u predchodcu.


Prvý skúšobný let vykonal pilot V. P. Čkalov dňa 11.5.1938. Letové skúšky dopadli výborne - bola dosiahnutá rýchlosť 513 km/hod vo výške 4500 m a bolo rozhodnuté zahájiť sériovú výrobu s tým, že časť výzbroje bude odobratá, aby sa tak zvýšila rýchlosť a dostup lietadla, čo súviselo so zamýšľanou zmenou jeho účelu - na rýchly a strmhlavý bombardér. Od sériovej výroby sa nakoniec upustilo a získané skúsenosti poslúžili pri konštrukcii Polikarpovovho rýchleho strmhlavého bombardéra SPB (Skorostnyj Pikuruščij Bombardirovščik).


Polikarpov VIT-?
Pre úplnosť treba spomenúť i nerealizovaný projekt VIT vo variante lietadla dlhého doletu s dvoma motormi M-105. Výzbroj bola demontovaná a stroj bol vybavený dvoma prídavnými nádržami. Dolet bol vypočítaný na 7900 km pri rýchlosti 350 km/hod a 6200 km pri rýchlosti 500 km/hod.



zdroj: Šavrov, V.B.: Istorija konstrucij samolotov v SSSR 1938-50, Mašinostrojenije, 1988
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-VIT-t14005#129992 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more