Polikarpov I-1

Поликарпов И-1
     
Název:
Name:
Polikarpov I-1 Polikarpov I-1
Originální název:
Original Name:
Поликарпов И-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1923-DD.MM.192R Státní letecký závod č. 1, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
15.10.1924-DD.MM.192R sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy (IL-400 a IL-400B)
33 sériových
První vzlet:
Maiden Flight:
15.08.1923 1st prototype
18.07.1924 2nd prototype
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1112 kg 2452 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1510 kg 3329 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,800 m 35ft 5in
Délka:
Length:
7,800 m 25ft 7in
Výška:
Height:
2,950 m 9ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
20,00 m2 215.28 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
75,5 kg/m2 15.46 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
M-5-400 (Liberty 12) vodou chlazený vidlicový dvanáctiválec (bloky válců svírají úhel 45°), vzletový výkon 298 kW (405 k) při 1 500 ot/min a maximální 313,2 kW (425 k) při 1 750 ot/min.
Vrtule dvoulistá dřevěná.
M-5-400 (Liberty 12) twelve-cylinder water-cooled 45° Vee engine rated at 400 hp for take-off at 1,550 rpm and maximum power output 420 hp at 1,650 rpm,
driving a two-blade wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
310 l 68,19 UK gallons (82 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
264 km/h v 2200 m 164 mph in 7218 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
200 km/h v 1500 m 124.3 mph in 4921 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,75 m/s 1722.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1,9 min do 1000 m 1,9 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6750 m 22146 ft
Dolet:
Range:
650 km 403.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný synchronizovaný kulomet PV-1 ráže 7,62 mm v trupu. Two fixed forward-firing 0.3 inch PV-1 machine-guns mounted in the fuselage.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Polikarpov I-1 byl jednomístný dolnoplošník celodřevěné konstrukce.
- První prototyp ač byl před vzletem upravován byl zničen během prvního letu, příčinnou bylo vzad posunuté těžiště letounu.
- Druhý prototyp měl o 300 mm vpřed posunutý motor a kabinu, zvětšené ocasní plochy, křídlo bylo zcela nové, lehčí díky hliníkovému potahu. Chladiče byly typu Lamblin (kulové u podvozku).
Sériově vyrobená letadla byla vyrobena metodou "Co kus, to originál" a sloužila k testování. Žádné letadlo nikdy nebylo zařazeno do operační služby.
The I-1 was a single-seat, low-wing, wooden aircraft.
The first prototype of IL-400 was destroyed in a crash because its center of gravity was too far aft.
A second prototype IL-400B, was built with a new, thinner, aluminum wing was designed and the tailplane and vertical stabilizer were enlarged. The cockpit and engine were moved forward and the radiator was replaced by a Lamblin type.
The serial aircraft had a radiator honeycomb type. The production aircraft differed from one another and all were used for testing. The aircraft never entered operational service.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston, The Osprey Encyclopedia of Russian Aircraft 1875-1995, London, Osprey, 1995, ISBN 1-85532-405-9.
Michail Aleksandrovič Maslov, Král stíhačů, bojové letouny Polikarpova, JaUZA, Ekcmo, 2009, ISBN: 978-5-699-30998-6
http://www.airwar.ru/enc/fww1/i1.html
www.peoples.ru
http://www.aviastar.org/air/russia/pol_i-1.php
archiv autora

Polikarpov I-1 -


Polikarpov I-1 -


Polikarpov I-1 -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-1-t143801#464121 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more