Název: Name | 53. pozorovací letka | 53rd Spotting Squadron |
Originální název: Original Name: | 53 Eskadra Obserwacyjna 1) | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 24.08.1939 | |
Předchůdce: Predecessor: | Doprovodná letka č. 53 | 53rd Accompanying Squadron |
Datum zániku: Disbanded: | 17.09.1939 2) | |
Nástupce: Successor: | - | - |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 24.08.1939-13.09.1939 Velitelství letectva Armády „Modlin“ 13.09.1939-15.09.1939 Velitelství obrany Lucku 15.09.1939-16.09.1939 Velitelství obrany Dubna 16.09.1939-17.09.1939 Pozorovací peruť | 24.08.1939-13.09.1939 Aviation Command of the Modlin Army 13.09.1939-15.09.1939 Luck Defence Command 15.09.1939-16.09.1939 Dubno Defence Command 16.09.1939-17.09.1939 Spotting Wing |
Dislokace: Deployed: | 24.08.1939-24.08.1939 Vilno, otevřené komunikačně vojenské letiště kategorie A Porubanek 24.09.1939-31.09.1939 Biała Waka, polní letiště 31.08.1939-04.09.1939 Sokołówek, polní letiště 04.09.1939-04.09.1939 Szpondowo, základní polní letiště 04.09.1939-05.09.1939 Modlin, přistávací plocha Zawady 05.09.1939-07.09.1939 Poniatówek, základní polní letiště 07.09.1939-10.09.1939 Zielonka, základní polní letiště 10.09.1939-11.09.1939 Stara Wieś, polní letiště 11.09.1939-12.09.1939 Brest nad Bugem, otevřené vojenské letiště kategorie B 12.09.1939-15.09.1939 Górka Połonka, polní letiště 15.09.1939-16.09.1939 Płoska, přistávací plocha 16.09.1939-17.09.1939 Stasin, přistávací plocha | |
Velitel: Commander: | 24.08.1939-17.09.1939 Kieszkowski, Józef (kapitan pilot) 5) | |
Podřízené jednotky: Subordinated Units: | | |
Poznámka: Note: | 1) V mobilizační tabulce pod názvem Doprovodná letka č. 53 (Eskadra Towarzysząca Nr 53). Změna názvu na pozorovací letku proběhla pravděpodobně po ukončení mobilizace 25.09.1939. V polské historiografii nejčastěji pod názvem 53. pozorovací letka (53 Eskadra Obserwacyjna). Vyskytuje se rovněž název 53. doprovodná letka (53 Eskadra Towarzysząca, 53rd Accompanying Squadron ). Pro snadnější vyhledávání zde uvedena takto. 2) Vzdušný sled letky ukončil činnost zničením posledního stroje 18.09.1939. Pozemní sled se po skupinách dostal ve dnech 17. září až 20. září do Rumunska a Maďarska. 3) Pouze vdušný sled. Pozemní sled zůstal do 27. srpna na letišti Porubanek. 4) Pozemní sled byl na polním letišti už od 28.08.1939. 5) Pawlak uvádí příjmení Kierzkowski. Zde uvedeno podle schematizmu z března 1939. | |
Zdroje: Sources: | Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991 |