Bell P-39 Airacobra

Přehled verzí
Bell P-39 Airacobra
Version overview




XP-39
Prototype with a supercharged Allison V1710-17 engine rated at 1,150 hp.



XP-39A
A prototype that used a non-turbocharged engine.



XP-39B
The non-turbocharged prototype flew 28 hours.



YP-39
Preproduction versions ordered by the Air Force, a new Allison V1710-37 engine rated at 1,090 hp was selected due to a problem with the turbocharged engine. The aircraft was armed with one 37 mm Oldsmobile T-9 cannon, two 12.7 mm machine guns, and two 7.62 mm machine guns in the nose. The pilot's seat was armored.



P-39C
Same as the YP-39 production versions.



P-39D
Improved armament, two 7.62 mm machine guns added.



XP-39E
Originally envisaged with an inline Continental engine, later tests "chopped off" wingtips, a direct predecessor of the P-63.



P-400
British P-39, 30mm cannon replaced by the British Hispano M1 20mm cannon and machine guns replaced by Browning 7.7mm type. After a short service in the RAF, they were sent to the USSR. [article]



P-39F
Small changes were made, the biggest change was in the exhaust manifold, there were 12 exhaust ports on each side.



P-39J
The J version was created by installing the new 1100 hp Allison V-1710-59 (E-12) engine in the last 25 units of the F version.



P-39K, P-39L, P-39M, P-39N
Very similar versions, difference in engines, propellers and small details used.



P-39Q
New Allison V1710-85 engine with 1,450 hp, two 12.7 mm machine guns were relocated to containers under the wing instead of the 7.62 mm machine guns located in the wings. Most of these aircraft were sent to the USSR.



XFL-1 Airabonita
Prototype of the naval version.



XTDL-1 / XF2L-1K
Two P-39Q taken over by the Navy and used as flying targets.



P-63 Kingcobra
A direct successor to the P-39.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#58745 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Počty vyrobených Bell P-39 Airacobra (sériové stroje)

VerzePočet vyrobených kusů
P-39C20
P-39D923
P-39F229
P-39K210
P-39L250
P-39M240
P-39N2095
P-39Q5 065
P-400Objednáno 675 ks, RAF však převzala pouze 248 ks těchto letounů.
Zbytek strojů zařadilo do své výzbroje americké letectvo.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250386 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Dodávky letounů Bell P-39 Airacobra do SSSR (bez rozlišení verze)

RokPočet kusů
1941
1
1942
192
1943
2 433
1944
2 127
1945
5

V dodávkách byl nejpočetněji zastoupen model P-39Q. Letouny se do SSSR dostávaly dvěma cestami. První zpusob představoval transport lodními konvoji a druhý byl letecký a to tzv. jižní trasou přes Írán a trasou Aljaška - Sibiř.

Celkem bylo do SSSR dodáno 4 758 ks P-39 Airacobra.

Pozn. Informace o celkovém počtu letounů Cobra dodaných do SSSR se v různých pramenech liší. Nejčastěji uváděné číslo (nejvíce důvěryhodných pramenů) jsem uvedl i ve svém příspěvku. Rozdílné jsou počty letounů v dodávkách roku 1943.

Zdroje :
- Ivo Pejčoch, Bojové legendy P - 39, první vydání, J.Vašut s.r.o, 2008, ISBN 978-80-7236-573-9.
- M.Šedivý / V.Dymič, Triumf a tragédie, první vydání, Svět křídel, 2001, ISBN 80-85280-70-1
- firemní dokumenty
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250393 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Bell P-39 Airacobra - důležitá data

DatumUdálost
7. října 1937
podepsání objednávky prototypu
6. dubna 1939
první vzlet prototypu Airacobry
12. října 1939
objednávka série P-39C / P-39D
13. září 1940
objednávka série P-39F
duben 1941
zalétána první P-400 (Airacobra Mk.I)
duben 1941
první P-39D přicházejí k jednotkám
25. srpna 1941
objednávka modelů P-39K, P-39L, P-39M a P-39N
19. dubna 1942
první let Airacobry v SSSR
30. dubna 1942
první bojová operace nad Novou Guineou
květen 1942
zařazení Airacobry do výzbroje sovětského letectva
červenec 1942
první P-39K / P-39L přicházejí k jednotkám
22. srpen 1942
první Airacobra na Guadalcanalu
listopad 1942
první P-39M / P-39N přicházejí k jednotkám
květen 1943
první P-39Q přicházejí k jednotkám

Zdroje :
- Ivo Pejčoch, Bojové legendy P - 39, první vydání, J.Vašut s.r.o, 2008, ISBN 978-80-7236-573-9.
- M.Šedivý / V.Dymič, Triumf a tragédie, první vydání, Svět křídel, 2001, ISBN 80-85280-70-1
- firemní dokumenty
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250397 Version : 0
Modified XP-39B prototype, 1939.
Bell P-39 Airacobra -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#530718 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zdroj :
en.wikipedia.org

Bell P-39 Airacobra - Velice působivé ... palebná síla Airacobry

Velice působivé ... palebná síla Airacobry
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#262825 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zdroj:
upload.wikimedia.org

Bell P-39 Airacobra - Proto byla tak vyjímečná ... měla motor za pilotní kabinou.

Proto byla tak vyjímečná ... měla motor za pilotní kabinou.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#262827 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more