Švecov AŠ-82 (M-82) (prehľad verzií)

Швецов AШ-82 (M-82)
Motor bol zavedený do výroby v roku 1940. Poháňal bombardéry Tupolev Tu-2 a Petljakov Pe-8, premotorovaním stíhačky LaGG-3 na motor AŠ-82 vznikol Lavočkin La-5 a jeho následník Lavočkin La-7. Poháňal aj dopravné lietadlo Il-14.
Bolo vyrobených cez 70 000 kusov tohto motora, z toho počas vojny 57 898 kusov.


Varianty motora:


AŠ-82-111 (M-82-111)
Prvý sériovo vyrábaný AŠ-82, s karburátormi a jedným dvojrýchlostným kompresorom. Extrémne chladné počasie spôsobovalo motoru problémy s mazaním a karburátorom.


AŠ-82-112 (M-82-112)
Vylepšená varianta AŠ-82-111 s dlhším resursom do opravy a vyššou spoľahlivosťou.
Došlo k rekonštrukcii karburátorov, olejových čerpadiel, prevodovky, turbodúchadla a k zosilneniu tiahel. Tento motor pracoval lepšie v podmienkach ruskej zimy.


AŠ-82F (M-82F)



AŠ-82FN (M-82FN)


AŠ-82FNU
Vylepšenie M-82FN s vyšším plniacim tlakom a vyššími otáčkami, výkon sa zvýšil na 1380 kW (1850 HP).


AŠ-82T
Verzia motora AŠ-82FNU určená pre civilné lietadlá, vyvinutá začiatkom päťdesiatych rokov. Oproti predchádzajúcej verzie s dvojicou turbodúchadiel mala táto jeden veľký jednorýchlostný kompresor. Došlo k prekonštruovaniu niektorých dielov a boli použité nové zliatiny na ich výrobu, čo malo za následok zvýšenie životnosti a spoľahlivosti a zníženie náročnosti na obsluhu motora. Pozornosť bola venovaná aj zníženiu hluku motora, bolo možné na výfuky nainštalovať tlmiče hluku.
Nový systém vstrekovania paliva zvýšil jeho úspornosť počas cestovnej rýchlosti až o 16%. Pre túto verziu bola vyvinutá štvorlistá vrtuľa AB-50M.
Motor umožňuje prevádzku aj s automobilovým benzínom, kde motor dosahuje výkon 1417 kW (1900 HP) pri 2600 ot/min pri vzlete a následne 1215 kW (1630 HP) trvalého maximálneho výkonu pri použití 95 alebo 100 oktánového benzínu Avgas. Palivo s nižším oktánovým číslom Avgas 90, alebo automobilový benzín po prevedení drobných úprav a obmedzenim plniaceho tlaku turbodúchadiel umožnňuje vzletový výkon 1268 kW (1700 HP).


AŠ-82V
Vrtuľníková verzia motora, použitá pre vrtuľník typu Mil Mi-4 a Jakovlev Jak-24. Bol vyvinutý v roku 1952, mal axiálny ventilátor v prednej časti trupu a poháňal reduktor R-5.


AŠ-2TK a AŠ-2K
Štvorradová verzia AŠ-82, vyvinutá koncom 40-tych rokov. Motorová koncepcia bola podobná Pratt & Whitney R-4360. Švecovova konštrukčná kancelária vzala do úvahy všetky dostupné informácie o R-4360 a vyvinula motor s menšou údržbou, dlhšou dobou medzi generálnymi opravami, priame vstrekovanie paliva a jednoduchší systém preplňovania motora. AŠ-2TK mal dvojstupňový dvojrýchlostný preplňovací systém s medzichladičom (podobne ako AŠ-73). Nakoniec verzia AŠ-2TK bola vyradená a bola vyvinutá nová verzia AŠ-4K, s experimentálnym turbodúchadlom s premennou rýchlosťou, čo umožnilo dosiahnuť cestovné výšky 11.000 m (36.089 ft). Motor mal 82,4 l (5030 in3) a 2985 kW (4000 HP) pri 2600 ot/min. AŠ-2K (AŠ-4K) verzia mala výkon 3507 kW (4700 HP) so systémom vstrekovania zmesi vody a metanolu. Z politických dôvodov, boli tieto motory predčasne inštalované na Tupolev Tu-4LL na konci roka 1950.
Motory trpeli rôznymi detskými chorobami a dochádzalo k ich prehrievaniu. Väčšina z chýb boli opravené v polovici päťdesiatych rokov, ale výroba bola zrušená - prioritou sa stali turbovrtuľové a prúdové motory.


Dongan HS7
Čínska licenčná verzia motora AŠ-82V. Tento motor bol vybratý na pohon novopostavených Focke-Wulf Fw 190A-8/N.


Zdroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shvetsov_ASh-82
URL : https://www.valka.cz/Svecov-AS-82-M-82-prehlad-verzii-t165088#462424 Version : 0
Jizerskohorské technical museum of Bílý potok pod Smrkem
2.8.2018.
Švecov AŠ-82 (M-82) (prehľad verzií) - AŠ-82

AŠ-82
Švecov AŠ-82 (M-82) (prehľad verzií) - AŠ-82V

AŠ-82V
Švecov AŠ-82 (M-82) (prehľad verzií) - AŠ-82V

AŠ-82V
URL : https://www.valka.cz/Svecov-AS-82-M-82-prehlad-verzii-t165088#604672 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more