115. gardový stíhací letecký pluk [1943-1992]

115th Guards Fighter Aviation Regiment
115-й гвардейский истребительный авиационный полк (115 гиап / гв. иап)
     
Název:
Name:
115. gardový stíhací letecký pluk 115th Guard Fighter Air Regiment
Originální název:
Original Name:
115 гвардейский истребительный авиационный Оршанский орденов Кутузова и Александра Невского полк
Datum vzniku:
Raised/Formed:
03.09.1943
Předchůdce:
Predecessor:
146. stíhací letecký pluk 146th Fighter Aviation Regiment
Datum zániku:
Disbanded:
30.06.1992
Nástupce:
Successor:
61. stíhací letecký pluk 61st Fighter Aviation Regiment
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
03.09.1943-11.01.1946 7. gardová stíhací letecká divize
11.01.1946-02.04.1960 13. gardová stíhací letecká divize
DD.MM.1980-DD.04.1980 34. smíšený letecký sbor
DD.04.1980-12.06.1981 Vzdušné síly 40. armády
13.06.1981-30.06.1992 Turkestánský vojenský okruh
03.09.1943-11.01.1946 7th Guards Fighter Aviation Division
11.01.1946-02.04.1960 13th Guards Fighter Aviation Division
DD.MM.1980-DD.04.1980 34th Mixed Air Corps
DD.04.1980-12.06.1981 Air Force of the 40th Army
13.06.1981-30.06.1992 Turkestan Military District
Dislokace:
Deployed:
DD.04.1945-DD.05.1945 Riesa / , ?
DD.05.1945-DD.08.1945 Praha / , ?
DD.08.1945-DD.12.1945 Szentkirályszabadja, Veszprém-Szentkiralyszabadja Air Base /
DD.12.1945-DD.06.1946 Stara Zagora , ?
DD.06.1946-DD.04.1947 Székesfehérvár / , ?
DD.04.1947-DD.10.1947 Stara Zagora , ?
10.07.1947-30.06.1992 Kokajty, Kokayty Air Base /
27.12.1979-DD.03.1980 Bagram, Bagram Air Base / (1. letka)
23.02.1980-DD.05.1980 Bagram, Bagram Air Base / (2. letka)
DD.03.1980-DD.MM.1980 Kábul, Kabul International Airport / (1. letka)
DD.05.1980-DD.MM.RRRR Kandahár, Kandahar Air Base / (2. letka)

Velitel:
Commander:
09.08.1943-06.07.1944 Dranko, Pjotr Alexandrovič (Major / Mайор)
06.07.1944-15.11.1945 Koss, Alexandr Filippovič (Podpolkovnik / Подполковник)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Nikolajev, Pjotr Ivanovič ( )
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Čestný název:
Honorary Name:
06.07.1944-30.06.1992 Oršanský
06.07.1944-30.06.1992 named by Orsha
Vyznamenání:
Decorations:
Poznámka:
Note:
v bojujúcej armáde:
16.10.1943 - 06.03.1944
20.06.1944 - 10.09.1944
14.11.1944 - 11.05.1945
in the Army in the Field:
16.10.1943 - 06.03.1944
20.06.1944 - 10.09.1944
14.11.1944 - 11.05.1945
Zdroje:
Sources:
V. Markovskij: Ot prvogo do poslednego dňa vojny - MiG-21 v Afganistane; Aviacija i Kosmonautika 02/2011
www.strizhi.ru
parnasse.ru
www.ww2.dk
URL : https://www.valka.cz/115-gardovy-stihaci-letecky-pluk-1943-1992-t179941#528267 Version : 0
Afghanistan - the first year

In decembri 1979, when sa started sovietska invázia into Afghanistan bol regiment armed with lietadlami MiG-21bis model 75 in two prevedeniach. 1. squadron mala štandartné machines of this type, lietadlá 2. the squadron boli equipped doplnkovým rádionavigačným systémom close navigácie RSBN. The role of the regiment (along with the other útvarmi air force and air defense) bolo zabezpečiť protection inváznych forces before the theoretical threat of a strike lietadiel USA zo 7. fleet (the Indian ocean), or Pakistan. The third štát in the area - Iran sa in that time spamätával of povstania against shah and any resistance on his part sa neočakával.
I 27.12.1979 popoludní, immediately after what výsadkári occupied letiská in Bagrame and Kábule sa 1. a squadron of the regiment (the pretty 12 lietadiel MiG-21bis and 2 MiG-21UM) presunula at the airport in Bagrame. The members of the technical zabezpečenia squadron sa at the airport adjourned for a few days neskôr after vlastnej osi.
23.02.1980 sa at the airport Bagram presunula aj the second squadron of the regiment, and subsequently, koncom marca 1980 sa 1. squadron presunula to the airport Kábul. In Kabul sa squadron long nezdržala and čoskoro sa came back späť to Bagram, pričom on plnenie task of air defence of Kabul zostal in Kabul len one swarm squadron.
In may 1980 sa 2. squadron presunula to Kandaháru with the role of posilniť armádne unit pôsobiace on juhu Afghanistan.
1. squadron in Bagrame provide air defense forces pôsobiacich in centrálne and východnej parts of Afghanistan. Nasadené lietadlá nemali spočiatku a lot of work in the field of ich hlavnej the role, air defense. Jjedinou akciou during the first mesiacov invázie bolo zachytenie pakistanského lietadla, ktoré sa was in the Afganskom vzdušnom priestore without nadviazania spojenia and his eskortovanei on pristátie in Kabul. Arrived on the transport airplane DC-8 with impaired rádiostanice.
Well situácia v krajine sa quickly varied and narastali cases of armed resistance against the "bratskej" help. To povstalcom sa often pridávali aj members armádnych jednotiek aj so your zbraňami and preto sa stíhacie lietadla gradually received into the shares, which nesúviseli so stíhacou protection. In januári 1980 bol swarm 1. the squadron nasadený on bombardovaciu akciu against pozíciám 4. delostreleckého regiment Afganskej army in the town Nachrin, who stood up, pričom pri engineered an uprising killed aj sovietski vojenskí poradcovia pôsobiaci pri regiment.
Ochre aid pozemných troops bombardovaním pozícii povstalcov sa lietadlá regiment podieľali aj on prieskumných and rescue tasks, pričom used širokú range of protizemnej loadout. Pri bombing sa najčastejšioe used bombs FAB-250, OFAB-250-270, cluster bombs RBK-250, RBK-250-270, but aj ťažké RBK-500 with 550-560 pcs submunície ŠOAB-0.5 s hmotnosťou 0.5 kg. Wide využitoe mali aj neriadené missiles S-5 (trieštivé and trieštivo-jerky) from raketníc UB-16-57 and UB-32, or S-5S (with hlavicou obsahujúcou up to 1000 pcs flešetiek with dĺžkou 40 mm and effective najmä against zoskupeniam alive forces). Frequent bolo aj použitie veľkokalibrových neriadených rakiet S-24, ktoré boli effective najmä eyes gross hlineným stenám buildings and mountain stone úkrytom. Against úkrytom sa osvedčili aj bombs FAB-250TS and najmä FAB-500TS.
In začiatkoch in the air support the pilots of vo big miere use aj paubný cannon and often sa right back with an empty zásobnííkom, but gradually, ako sa increased the number of active protilietadlových weapons in the hands of povstalcov bola streľba of small výšok risk. Naviac opätovná preliminaries kanóna to streľbe spôsobala zbytočné prestoje lietadla and zaťažovala pozemný staff.

During nasadenia in Afganistane brought the regiment about 2 lietadlá vplyvom nepriateľskej paľby - 01.08.1980 bol zostrelený MiG-21bis, the pilot Češenko L.And. (died) and 12.11.1980 another Mig-21bis, the pilot of the Prokazin And. the sa ejected.


. Markovskij: Ot prvogo to poslednego day of the war - the MiG-21 in Afghanistan; Aviacija and astronautics 02/2011
www.easternorbat.com
.
URL : https://www.valka.cz/115-gardovy-stihaci-letecky-pluk-1943-1992-t179941#528275 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more