1. stíhací letecký pluk [1954-1992]

1st Fighter Air Regiment

     
Název:
Name:
1. stíhací letecký pluk 1st Fighter Air Regiment
Originální název:
Original Name:
1. stíhací letecký pluk
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.11.1954
Předchůdce:
Predecessor:
1. letecký stíhací pluk 1st Air Fighter Regiment
Datum zániku:
Disbanded:
31.12.1992
Nástupce:
Successor:
1. stíhací letecký pluk 1st Air Fighter Regiment
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.11.1954-01.09.1961 1. stíhací letecká divize
01.09.1961-01.09.1969 3. sbor protivzdušné obrany státu
01.09.1969-01.11.1991 3. divize protivzdušné obrany státu
01.11.1991-31.12.1992 3. divize protivzdušné obrany
01.11.1954-01.09.1961 1st Fighter Air Division
01.09.1961-01.09.1969 3rd Anti-Aircraft Defence of State Corps
01.09.1969-01.11.1991 3rd Anti-Aircraft Defence of State Division
01.11.1991-31.12.1992 3rd Anti-Aircraft Defence Division
Dislokace:
Deployed:
01.11.1954-31.12.1992 České Budějovice, letiště /
Velitel:
Commander:
01.11.1954-DD.MM.1956 Hájek, Emil (Kapitán)
DD.MM.1956-DD.MM.1957 Suchý, František (Major)
DD.MM.1957-DD.09.1960 Krejča, Miroslav (Podplukovník)
DD.09.1960-DD.07.1962 Bolcha, Štefan (Podplukovník)
DD.07.1962-01.08.1967 Šrámek, Jaroslav (Podplukovník)
01.08.1967-20.11.1970 Štecha, Jaroslav (Podplukovník)
20.11.1970-21.12.1977 Kolouch, Václav (Podplukovník)
21.12.1977-DD.MM.1979 Dušek, Jaroslav (Major)
DD.MM.1979-07.11.1982 Mařík, Karel (Major)
07.11.1982-23.10.1985 Gombík, Štefan (Podplukovník)
23.10.1985-06.10.1987 Vyhnálek, Rudolf (Podplukovník)
06.10.1987-31.12.1992 Zábranský, Jiří (Podplukovník)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
01.11.1954-31.12.1992 Velitelský roj
01.11.1954-31.12.1992 1. letka
01.11.1954-31.12.1992 2. letka
01.11.1954-31.12.1992 3. letka
01.11.1954-31.12.1992 4. letka
01.11.1954-31.12.1992 Command Flight
01.11.1954-31.12.1992 1st Squadron
01.11.1954-31.12.1992 2nd Squadron
01.11.1954-31.12.1992 3rd Squadron
01.11.1954-31.12.1992 4th Squadron
Čestný název:
Honorary Name:
01.11.1954-31.12.1992 Stíhací letecký pluk Zvolenský 01.11.1954-31.12.1992 Fighter Air Regiment of Zvolen
Vyznamenání:
Decorations:
-
Poznámka:
Note:
01.11.1954-31.12.1992 VÚ 8514 České Budějovice
-
Zdroje:
Sources:
Vojenský ústřední archiv Praha, poválečná skupina, fond 00000 (1. stíhací letecký pluk)
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#410966 Version : 0
1. fighter aviation regiment

Dislocation :
Milovice-Mladá
1952 - České Budějovice

Superior degree:
1.3. 1955 - 1. fighter division
1.9. 1961 - Headquarters 3. the college of NAD

----------------------

Originated during the second world war in the USSR as part of 1. the czechoslovak mixed air division. After the end of the war he was deployed at the base of the Praha-Letňany, shortly after was moved to its war base Sliač-Tri Oaks.

1950 - relocation to the base of the Praha-Kbely
1951 - moved to the base of the Milovice-Mladá
1952 - moved to the base of the České Budějovice-Planá

21.5.1953 - awarded the Order of the work

1.3.1955 - incorporated into the system of air defense (air defense)

1.1.1993 - 1. the slp assigned to the newly formed Army of the Czech republic

In the year 1957, to enjoy 1.slp the following codes:
- 1. squadron - IW
- 2. squadron - JV
- 3. squadron - KU
- navigating the swarm - CY

the Main armament of the regiment:
La-5FN (until 1948)
Avia S-199 (1948-1952)
MiG-15 (1951-19??)
MiG-19S (1958-196?)
MiG-19PM (1960-196?)
MiG-21F (1964-19??)
MiG-21 (1965-19??)
MiG-21PF (1965-19??)
MiG-21MF (1975-1989)
MiG-23MF(1978-1994)
MiG-23ML (1981-1994)

the Commanders of the regiment:
1. mjr. František Fajtl (to 6.8.1945)
2. škpt. Ladislav Goat (1945-1947)
3. mjr. Vladislav Kriško (1947-1951)
4. kpt. Jozef Kúkel (1951-1952)
5. kpt. František Kristov (1952-1954)
6. kpt. Emil Hajek (1954-1956)
7. mjr. František Suchý (1956-1957)
8. lt. Miroslav Krejca (1957-1960)
9. lt. Štefan Bolch (1960-1962)
10. lt. Josef Šrámek (1962-1967)
11. lt. Jaroslav Štěcha (1967-1970)
12. lt. Václav Fawn (1970-1977)
13. mjr. Jaroslav Dušek (1977-1982)
14. lt. Štefan Gombík (1982-1985)
15. lt. Rudolf Vyhnálek (1985-1987)
16. lt. George Zabransky (1987-1993)
17. lt. Vladimir Havel (1993-1994)

In air disasters killed these pilots 1. slp:
1945 - P. Valent - La-5FN
19.3.1952 - kpt. Jan Red, The MiG-15
24.8.1953 - por. Jaroslav Sejrek - MiG-15
8.6.1954 - por. Jan Bill - MiG-15
7.3.1956 - npor. With. Smith - MiG-15
6.11.1956 - npor. M. The Council - The MiG-15
19.7.1957 - kpt. Vladimir Tomčík - MiG-15UTI
19.7.1957 - kpt. Chicken are also štěpán pácl - MiG-15UTI
28.11.1958 - npor. Antonín Valovič - MiG-15
16.4.1964 - mjr. Valášek, Miroslav - MiG-19PM
21.7.1965 - kpt. Václav Tomšík - MiG-15UTI
21.7.1965 - kpt. Milan Berka - MiG-15UTI
25.11.1968 - npor. František Kvapil - MiG-21F, no 0413
6.1.1970 - plk. Viktor Augustin - MiG-21PF, no 4312
26.5.1972 - mjr. Milan Němec - MiG-21US, no 0341
26.5.1972 - por. Marie Neubauer - MiG-21US, no 0341

In air accidents have also been lost following the aircraft 1. slp:
20.10.1955 - MiG-15
11.2.1962 - MiG-19S
5.6.1963 - MiG-19S, no 0003
8.10.1964 - MiG-19PM
29.3.1965 - MiG-19PM
19.6.1967 - MiG-21, no 0405
20.7.1967 - MiG-21F, no 0318
1.6.1968 - MiG-21PF, no 4403
6.1.1970 - MiG-21PF, no 4311
18.5.1971 - MiG-21F, no 0311
6.1.1972 - MiG-21PF, no 5408
21.3.1974 - MiG-21F, no 0501
8.9.1974 - L-29, no 3237
22.7.1980 - MiG-21MF, no 5494
16.2.1990 - MiG-23MF, no 3921
31.10.1991 - MiG-23MF, no 3888.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#70843 Version : 0
I appreciate the effort to bring closer the history of our air force and in particular a description of his air units. Maybe I will stick somewhat simply, but what is here are the t, yv. FLYING and unfortunately, almost all appear inaccuracies in the names. The point is that at different times is essentially the same as military service was different, and this fact should be respected . And therefore, that this "FIRST"( de facto and de Jure) was ultimately a fighter regiment of the last, will be the NAMES basically cover most of the other units.(JUST THE KIND ACCORDING TO THE DESTINATION WAS ROZDÍNÝ )
Briefly:
In the period from the r. 1945, after the approval of the organization "took over" the practice of the pre-war period and air regiments were referred to (in a nutshell velkýmy letters) and a number, without putting the kind ! Historical or honorary name of the connected users . therefore: Aviation regiment 1 "Zvolenský (LP 1 "Zvolenský").It is maintained by r. 1950. In the next period of time - roughly the r. 1952 then as : 1. aviation regiment "Zvolenský". At that time there are additional regiments armed with the already current technology and because there are still 3 air regiments armed with the "Mules" - 3., 4., 18. lp (therefore, receive the full name of the " x. fighter aviation regiment of the piston) and so the following air regiments (armed with the stream. aircraft) : 1., 5., 8., 9., 11., 15., 16., 17., 19. fighter aviation regiment of the jet. With this name ( including 51. / 7. , 2. lspp) of the act until 31. 10.1954, which has been renamed departments of the CSLA in accordance with the field of law, and from the 1.11.1954 are just starting to enjoy it a familiar designation : 1. fighter aviation regiment "Zvolenský".

This aviation regiment - as well as the other air units are used t. yv. the covering number - Military department xx. In October 1949, there was a change of numbers and therefore are put the two.

INSTITUTE 2287
INSTITUTE of 8514 - from 1.10.1949

Otherwise, I would like to fix some minor bugs:
This regiment (as well as other slp had in the period from the end of the year 1954 to the fall of 1956 4 of the squadron. For the designation of the aircraft (in the summer 1957):
4. squadron used the code MT

In the armament of the regiment of the missing MiG-17PF, which he used from r. 1955 r. 1960)
and at the end of existence - after the abolition of the 11. slp autumn r. 1993 took over 9 Mig 29A and 1 MiG-29.

The commander of the regiment provides. no 5 correctly kpt. František Krist

The disaster of the 21.7.1965 has become while in the Full, but the plane and the pilots were from the 11. slp with the fact that he died of kpt. Thomas Tomšík and the instructor of the kpt. Milan Berka in the Mig 15UTI, tr.no. 2504 remained alive!
further 6.1.1970 – in a collision , in the aeroplane from the 1. slp MiG-21PF tr. no 4312 in the "flying cadres" killed col. Viktor Augustin – chief of the SL 7. APVOS

Airplanes ztacených in havariích add:
20.1.1959 - MiG-19P, tr.no. 0818
8.7.1959 - MiG-19S, tr.no. 0868
11.2.1962 – MiG-19PM, tr.no. 0917
8.10.1964 – MiG-19PM (ejected with the kpt. Václav Suchý)
29.3.1965 – MiG-19PM , tr.no. 0950.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#129638 Version : 0
Corrections to the tables:
The commanders of the regiment: provides.no. 2 Ludevít Goat
provides.no.3 Vladimir Kriško
provides.no.5 Franz Krist
provides.no.9 Štefan Bolcha
provides.no.10 Jaroslav Sramek
provides.no.13 Jaroslav Dušek 1977-1979
mjr. Karel Marik 1979-1982

Air disasters:
por. Bill belonged to the 19.slp
npor. Smith to 9.slp
kpt. Tomšík and kpt.Berka and col.Augustin were not members of the 1.slp in the disasters of the missing 6.3.1958 kpt. Jiří Dvořák MiG-15 (3206)
In the recovery of missing 17.4.1961 MiG-19 PM
The complement of the matriculation ceremony for air disasters
17.8.1945 - With. Valent - La-5FN (07)
19.3.1952 - kpt. Jan Red, MiG-15 (0710)
24.8.1953 - por. Jaroslav Sejrek - MiG-15 (0532)
6.11.1956 - npor. M. The Council - MiG-15 (3793)
19.7.1957 - kpt. Vladimir Tomčík - MiG-15UTI (2622)
19.7.1957 - kpt. Chicken are also štěpán pácl - MiG-15UTI
28.11.1958 - npor. Anton Valovič - MiG-15 (3811)
16.4.1964 - mjr. Valášek, Miroslav - MiG-19PM (0946)
25.11.1968 - npor. František Kvapil - MiG-21F, no. 0413
26.5.1972 - mjr. Milan Němec - MiG-21US, no 0341
26.5.1972 - por. Marie Neubauer - MiG-21US, no 0341

25.3.1955 - MiG-15 no. 3064
11.2.1962 - MiG-19S no 0917
5.6.1963 - MiG-19S, no 0003
8.10.1964 - MiG-19PM no 1112
29.3.1965 - MiG-19PM no 0950
23.6.1967 - MiG-21, no. 0405
20.7.1967 - MiG-21F, no 0318
1.6.1968 - MiG-21PF, no 4403
6.1.1970 - MiG-21PF, no 4311
18.5.1971 - MiG-21F, no 0311
6.1.1972 - MiG-21PF, no 5408
21.3.1974 - MiG-21F, no. 0501
8.9.1974 - L-29, no. 3237
22.7.1980 - MiG-21MF, no 5494
16.2.1990 - MiG-23MF, no 3921
31.10.1991 - MiG-23MF, no 3888

To all the accidents there are the names of the pilots..
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235313 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Letouny, které prošly službou u 1.slp


MiG-21PF





Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#252140 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Letouny, které prošly službou u 1.slp


MiG-21PFM





Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#252277 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jediny cert ktery se dockal dnesni doby je tento: Je to troska ktera prezila jen diky tomu ze letoun ktery tohoto certa nesl havaroval v SRN (MiG-21 F-13 "0413"). V Ceskoslovensku museli vsichni certy byt odstraneni v ramci "normalizace". Prezil jen tento cert ktery do dnes svedci o tom, jake barvy tenkrat pouzival pilot Martenek ktery certa stvoril.
Kouknete tez:
forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#253901 Version : 0
Letouny, které prošly službou u 1.slp


MiG-21MF






Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#262059 Version : 0
Letouny, které prošly službou u 1.slp


MiG-23ML


     
Číslo letounu Datum převzetí Převzat od Datum odevzdání Předán Poznámka
2402 02.11.1981 Z výroby31.12.1994 41.stíhací letka -
2406 02.11.1981 Z výroby31.12.1994 41.stíhací letka -
4644 22.12.1982 Z výroby31.12.1994 41.stíhací letka -



Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#337050 Version : 0
Letouny, které prošly službou u 1.stíhacího leteckého pluku


Aero L-29


     
Číslo letounu Datum převzetí Převzat od Datum odevzdání Předán Poznámka
3237 --08.09.1974zničen při haváriiZa letu došlo díky technické závadě k vysazení motoru.Pilot, mjr.Pavel Koutník, se nezraněn katapultoval v prostoru obce Líšov
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#345426 Version : 0
Source: Aviation and aerospace, vol. 1992, no. 26
.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#512068 Version : 0
Vintage the story of the regiment from the year 1983.

.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#522142 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Mig-21PF a PFM končily svoji činnostu u útvaru tuším v r. 1976, resp. 1977. Nejsem si jistý na 100% , zdroj jsou pouze moje vzpomínky na vyprávění pamětníků, když jsem u 1. slp sloužil.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235034 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zajímalo by mne ale, jaká verze MiG-21 byla používána u 1. slp někdy tuším od léte 1987, či od r.1988? V té době byly na letiště přelétnuty dva kusy tvarově verze MF, ale na rozdíl od šedivek byly natřeny klasickými maskovacími barvami. Letouny měly mít nějaké speciální vybavení, nebo vybavení, snad elektroniku, která umožňovala plnit i úkoly (přůzkumné, REB? - nevím), které standartně dislokované MiG-21MF plnit nemohly. Zařazeny byly u 3. letky, nepamatuji si bohužel trupová čísla. Nepamatuje si toto někdo pro doplnění?
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235035 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nabízím názor do debaty, nikoli řešení. To na začátek Smile.


Pozorně jsem příspěvěk od Toshy přečetl a trochu o něm zapřemýšlel. Snad by se mohlo jednat o dvojici "klasických" Migů-21MF, z dodávek moskevské Znamja Trudy, které nosily hnědo-zeleno-světle modrou kamufláž a v průběhu 80. tých let byla část znich postupně upravena a vybavena kontejnery "SM" pro REB se zabudovanou rušičkou SPS-141E. Počítalo se s tím, že jeden letoun se zapnutou rušičkou postačí na krytí celého roje, tj. 4 Migů-21.
Proti hovoří to, že jsem u 1. slp nikdy nezaznamenal v provozu jiné Migy-21MF než "šedivky."
Pro by naopak mohlo hovořit to, že zástavbu ovládacích prvků pro kontejner "SM" jsem naopak nezaznamenal na žádné "šedivce" a z velitelství letectva mohla být zřejmě snaha o rozšíření REB výzbroje i k 1. slp, byť těsně před přesunem "jednadvacítek" k 8. slp do Brna (5-6/1989).
Navíc dalšími "jednadvacítkami," které nosily kamufláž, už byly jedině Migy-21F s černo-zeleným (nekamenovat, že nedávám přesný odstín Smile ) nátěrem na horních plochách. Ale těch bylo opravdu jen pár (namátkou 0209, 1013, 1014) a používaly se na nich pouze fotokontejnery pod křídelní závěsníky, což je myslím něco jiného než Tosha popisuje.


Omlouvám se moderátorům, pokud je to off-topic...
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235274 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Z množství oprav a doplňků je zřejmé, jak málo se ví o historii tohoto významného leteckého pluku československého vojenského letectva. Přitom archivní materiály jsou dnes běžně dostupné a žije poměrně mnoho příslušníků pluku i z doby jeho počátečních let.To se opravdu nenajde nikdo, kdo by napsal jeho podrobnou historii?
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235326 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - Bery :

Nabízím názor do debaty, nikoli řešení. To na začátek Smile.


Pozorně jsem příspěvěk od Toshy přečetl a trochu o něm zapřemýšlel. Snad by se mohlo jednat o dvojici "klasických" Migů-21MF, z dodávek moskevské Znamja Trudy, které nosily hnědo-zeleno-světle modrou kamufláž a v průběhu 80. tých let byla část znich postupně upravena a vybavena kontejnery "SM" pro REB se zabudovanou rušičkou SPS-141E. Počítalo se s tím, že jeden letoun se zapnutou rušičkou postačí na krytí celého roje, tj. 4 Migů-21.
Proti hovoří to, že jsem u 1. slp nikdy nezaznamenal v provozu jiné Migy-21MF než "šedivky."
Pro by naopak mohlo hovořit to, že zástavbu ovládacích prvků pro kontejner "SM" jsem naopak nezaznamenal na žádné "šedivce" a z velitelství letectva mohla být zřejmě snaha o rozšíření REB výzbroje i k 1. slp, byť těsně před přesunem "jednadvacítek" k 8. slp do Brna (5-6/1989).
Navíc dalšími "jednadvacítkami," které nosily kamufláž, už byly jedině Migy-21F s černo-zeleným (nekamenovat, že nedávám přesný odstín Smile ) nátěrem na horních plochách. Ale těch bylo opravdu jen pár (namátkou 0209, 1013, 1014) a používaly se na nich pouze fotokontejnery pod křídelní závěsníky, což je myslím něco jiného než Tosha popisuje.
Omlouvám se moderátorům, pokud je to off-topic...




Ano, díky za pomoc - já jsem víceméně laik, ale u 1.slp jsem sloužil jako záklaďák a fakt mně to bavilo - resp. nebýt tehdejší politické situace, tak by mně to bavilo i jako povolání... Smile A letadla jsou mým koníčkem dodnes.
To píšu proto, že přesně něco takového (jako ty REB) kontejnery by to mělo být - pamatuji si, jak se o tom bavili piloti na věži s řídícím létání. Jinak ty maskované MFky v Budějovicích skutečně byly - vím, že přelétly z nějakého jiného letiště a měly něco, co ty "domácí" neměly.... Smile Sorry, že to píšu takhle laicky.. Smile
Když jsem se rozhlížel po zdejší diskusi, tak jsem našel seznam veškerých trurpových čísel Mig-21 v našem letectvu a u verze MF - konkrétně u mašin č. 9707 a 9714 je napsáno, že v letech 1988 a 1989 byly přelétnuty z Bechyně do Č. Budějovic.... To by mohlo být ono, protože já si na 99,9% pamatuji i ta trupová čísla. Byly to dvě "nešedivky" a skutečně tam létaly - byl jsem na vojně zhruba rok a čekal mně ještě další rok... A pamatuji si je tam létat až do konce mého vojančení. Takže možná jsme to vyřešili.. Smile Díky a hezký den!
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235705 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - JanDubravcik :

Z množství oprav a doplňků je zřejmé, jak málo se ví o historii tohoto významného leteckého pluku československého vojenského letectva. Přitom archivní materiály jsou dnes běžně dostupné a žije poměrně mnoho příslušníků pluku i z doby jeho počátečních let.To se opravdu nenajde nikdo, kdo by napsal jeho podrobnou historii?

Podle mně by se našlo lidí i vzpomínek dost, ale většina bývalých záklaďáků tam byla z povinnosti (já taky, ale aspoň mně letectvo bavilo i když ta politická nalejvárna vůbec a holt armádní pořádek taky moc ne.. Smile )... Já sám mám mnoho vzpomínek (dnes už jen těch dobrých Smile ), ale byl jsem pouhý záklaďák a absolutně se necítím na to, abych nějak hlouběji rozebíral historii útvaru, kterému mnozí věnovali podstatnou část svého života...
Zároveň si ale myslím, že mezi vojáky z povolání podle mně nebude moc nadšenců něco rozebírat a vzpomínat. Toť můj názor a svým způsobem se jim moc nedivím. Nechci řešit politiku, ale když vidím, jakým způsobem současná vládní garnitura už osmnáct let cíleně likviduje letectvo a armádu vůbec, tak bych i chápal, že mnozí bývalí příslušníci - vojáci z povolání jsou z toho otrávení. (pro admina: víc prosím nechci politiku rozebírat a komentovat, jen si myslím, že spousta dobrého, šikovného, perfektně vybudovaného se zničila, rozprášila, rozvrátila, atd..)
Taky bych chtěl napsat, že kromě tzv. "gum" (těm normálním důstojníkům se omlouvám), které měly v hlavě opravdu zeleno a rudo, tam byla spousta normálních, inteligentních, a hlavně schopných lidí. Jasné, že armáda je armáda, má své pořádky, své rozkazy, povinnosti, režim, atd..., ale stejně si myslím, že mnozí důstojníci a vojáci z povolání vůbec byli skutečně odborníci a zůstali především lidmi a to se také vždy nenosilo - a už vůbec ne v armádě komunistického bloku. Věřím, že pamětníci mi rozumí, není to kritika, naopak jakýsi pokus o poklonu těm slušným pilotům, technikům a všem dalším příslušníkům pluku, hlavně odborně perfektně zdatným lidem, kteří tam byli s námi a my jsme tam museli být (byť dočasně) s nimi.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235706 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - Bery :


Proti hovoří to, že jsem u 1. slp nikdy nezaznamenal v provozu jiné Migy-21MF než "šedivky."



Tosha: Tak především si musím "zamést před vlastním prahem" Smile .
V původním příspěvku jsem prohledával sérii 77. a nevím proč mě nenapadlo mrknout i do těch "devadesátkových sérií," které samozřejmě tomu popisu také odpovídaly (většina sloužila u 6. sbolp v Přerově, ale byly právě i jednotlivé kusy u 4. slp v Pardubicích, 5. slp v Líních a 9. slp v Bechyni).
U 1. slp skutečně byly dvě "emefky" v hnědo-zelené kamufláži, které měly obě schopnost nosit kontejner SM. Tímto tedy myslím můžeme považovat věc za definitivně rozřešenou...
Jedná se o letouny taktických čísel, které jsi uvedl a já jen doplním data předání k 1. slp:
tč. 9707 - předáno 10/84 od 5. slp z Líní
tč. 9714 - předáno 6/88 od 5. slp z Líní
Oba Migy-21MF byly v roce 1989 předány k 8. slp do Tuřan.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#235707 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Letoun Mig-21 MF č.9714 přelétával od 5.slp k 1.slp můj otec mjr.Václav Paleček.Má to i v zápisníku letů.Byl skutečně kamuflovaný a po rozdělení šel na Slovensko ,kde skončil ve šrotu Sad
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#281252 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - mig66 :

Letoun Mig-21 MF č.9714 přelétával od 5.slp k 1.slp můj otec mjr.Václav Paleček.Má to i v zápisníku letů.Byl skutečně kamuflovaný a po rozdělení šel na Slovensko ,kde skončil ve šrotu Sad



Jj, byl to ZVL 3. letky, pokud si dobře pamatuji, že?
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#282878 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

pro Tosha-jo to je on,s lítáním skončil na podzim 1989,pak dělal řídícího na věži.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#285123 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace :

-JanDubravcik:
Z množství oprav a doplňků je zřejmé, jak málo se ví o historii tohoto významného leteckého pluku československého vojenského letectva. Přitom archivní materiály jsou dnes běžně dostupné a žije poměrně mnoho příslušníků pluku i z doby jeho počátečních let.To se opravdu nenajde nikdo, kdo by napsal jeho podrobnou historii?

Jen tak pro informaci - historie 1. stíhacího leteckého pluku je zpracována a vyšla v roce 2014:
Miroslav Irra: Příběh Jižní eskadrony Zvolenský stíhací letecký pluk 1944-1994. Vydalo Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích 2014. Počet stran cca 560 ve formátu A4, množství fotografií a hlavně hodně faktografického materiálu, včetně jmenných seznamů a používané techniky. K dostání spíše v zásilkových službách knihkupectví.
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#522208 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jen tak pro informaci - historie 1. stíhacího leteckého pluku je zpracována a vyšla v roce 2014:
Miroslav Irra: Příběh Jižní eskadrony Zvolenský stíhací letecký pluk 1944-1994. Vydalo Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích 2014. Počet stran cca 560 ve formátu A4, množství fotografií a hlavně hodně faktografického materiálu, včetně jmenných seznamů a používané techniky. K dostání spíše v zásilkových službách knihkupectví.


Ještě před 3 týdny ji nabízeli na stránkách http://www.muzeumcb.cz, dnes už není k mání nikde... Nebo se pletu? Všude je "na dotaz" a po dotazu vám odpoví, že není skladem...
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#522310 Version : 0
Information for potential applicants about the book the Story of the South eskadrony:
With the consent of Ing. Miroslav Irry is working on a reprint of the book the STORY of the SOUTH ESKADRONY, ZVOLENSKÝ SLP 1944 -1994. Those interested in the mentioned book can log at address klaraanderlova@seznam.cz where will arrange replenishment on a list of applicants and your order confirmed on your E-mail address. With any questions you can contact at tel. +420 602 643 540 Anderlová Clara..
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#532396 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

PROSÍM DOPLNIT:
Velitel:
DD.07.1962-01.08.1967 Šrámek, Jaroslav
Zároveň prosím provést opravy dat, kde velel v "Osobnostech"
EDIT JP: Hotovo. Jaroslav Šrámek ale nebol ten správny, jedná sa o divízneho generála z rokom narodenia 1981.

"Modrý" Šrámek, Jaroslav založen 04.02.2021
URL : https://www.valka.cz/1-stihaci-letecky-pluk-1954-1992-t18969#661149 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more