Vozatajská dílna č. 241 [1939-1939]

Supply Wagons Workshop no. 241
Warsztat taborowy nr 241

     
Název:
Name:
Vozatajská dílna č. 241
Supply Wagons Workshop no. 241
Originální název:
Original Name:
Warsztat taborowy nr 241
Datum vzniku:
Raised/Formed:
14.08.1939 1)
Předchůdce:
Predecessor:
1)

Datum zániku:
Disbanded:
DD.09.1939 2)
Nástupce:
Successor:
-
-
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
14.08.1939-DD.09.1939 Volyňská jezdecká brigáda 3)
14.08.1939-DD.09.1939 Wołyńska Cavalry Brigade
Dislokace:
Deployed:
14.08.1939-DD.08.1939 Hrubieszów (Грубешів)/? /
DD.08.1939-18(?).08.1939 Hrubieszów (Грубешів)-Lvov (Львів) /-???-???-Radomsko/přesun po železnici / 4)
18(?).08.1939-DD.09.1939 Radomsko-???-???-???-???/přesun /

Velitel:
Commander:
24.08.1939-DD.09.1939 Gozda, Eugeniusz (podporucznik rezerwy) 5)
Výzbroj:
Armament:
Vozatajská dílna dvouspřežná
Poznámka:
Note:
1) Dílna v mírové sestavě brigády neexistovala. Byla nově vystavena 2. plukem jízdních střelců v průběhu utajené poplachové mobilizace.
2) Činnost ani datum zániku dílny nejsou ve zdrojích uvedeny. Pravděpodobně sdílela osudy brigádního vozatajstva (np. Vozatajská kolona jezdectva č. 244 – poznámka č. 6).
3) Dílna byla podřízená transportnímu důstojníkovi brigády, kterým byl setník ve výslužbě Leopold Baranowski (03.12.1890-DD.MM.19RR).
4) Polské zdroje uvádějí dvě trasy přesunu jednotek Wolyňské jezdecké brigády do nástupního prostoru: 1. trasa Lvov-Krakov-Częstochowa-Radomsko. 2. trasa Lvov-Sandoměř-Skarżysko-Kielce-Częstochowa-Radomsko. Trasa přesunu dílny není ve zdrojích uvedena. Železniční převozy jednotek brigády do nástupního prostoru se uskutečnily ve dnech 17.-18.08.1939.
5) (DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR). Není uveden ve schematizmu záložních důstojníků ani v seznamu strát a zajatých. Bielski jej uvádí jako velitele technické čety.
1) Warsztat nie istniał w pokojowym składzie Brygady. Miał zostać sformowany podczas mobilizacji alarmowej przez 2 Pułk Strzelców Konnych.
2) Działania oraz data zniszczenia lub rozwiązania warsztatu nie są w źródłach podane. Prawdopodobnie podzielił losy kolumn taborowych Brygady (zob. Kolumna taborowa kawaleryjska nr 244 – przypis nr 6).
3) Kolumna była podporządkowana oficerowi transportowemu Brygady, którym był rtm. w st. sp. Leopold Baranowski (03.12.1890-DD.MM.19RR).
4) Polskie źródła podają dwie trasy przewozu kolejowego jednostek Brygady: 1 trasa Lwów-Kraków-Częstochowa-Radomsko. 2 trasa Lwów-Sandomierz-Skarżysko-Kielce-Częstochowa-Radomsko. Trasa przewozu warsztatu nie jest podana. Przewozy jednostek Brygady przeprowadzono w dniach 17-18 sierpnia.
5) (DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR). Nie jest podany w ROR 1934 oraz w bazie strat osobowych i ofiar represji pod okupacją niemiecką. Bielski wymienia go jako dowódcę plutonu technicznego.
Zdroje:
Sources:

Bielski, Mieczysław: Grupa Operacyjna „Piotrków” 1939, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1991, str. 354
Rybka, Ryszard, Stepan, Kamil: Najlepsza broń. Plan mobilizacyjny "W" i jego ewolucja, Oficyna Wydawnicza "Adiutor", Warszawa 2010, str. 217

URL : https://www.valka.cz/Vozatajska-dilna-c-241-1939-1939-t219336#613730 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more