Název: Name: | Vozatajská dílna č. 241 | Supply Wagons Workshop no. 241 |
Originální název: Original Name: | Warsztat taborowy nr 241 | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 14.08.1939 1) | |
Předchůdce: Predecessor: | 1) | |
Datum zániku: Disbanded: | DD.09.1939 2) | |
Nástupce: Successor: | - | - |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 14.08.1939-DD.09.1939 Volyňská jezdecká brigáda 3) | 14.08.1939-DD.09.1939 Wołyńska Cavalry Brigade |
Dislokace: Deployed: | 14.08.1939-DD.08.1939 Hrubieszów (Грубешів)/? DD.08.1939-18(?).08.1939 Hrubieszów (Грубешів)-Lvov (Львів) 18(?).08.1939-DD.09.1939 Radomsko-???-???-???-???/přesun | |
Velitel: Commander: | 24.08.1939-DD.09.1939 Gozda, Eugeniusz (podporucznik rezerwy) 5) | |
Výzbroj: Armament: | Vozatajská dílna dvouspřežná | |
Poznámka: Note: | 1) Dílna v mírové sestavě brigády neexistovala. Byla nově vystavena 2. plukem jízdních střelců v průběhu utajené poplachové mobilizace. 2) Činnost ani datum zániku dílny nejsou ve zdrojích uvedeny. Pravděpodobně sdílela osudy brigádního vozatajstva (np. Vozatajská kolona jezdectva č. 244 – poznámka č. 6). 3) Dílna byla podřízená transportnímu důstojníkovi brigády, kterým byl setník ve výslužbě Leopold Baranowski (03.12.1890-DD.MM.19RR). 4) Polské zdroje uvádějí dvě trasy přesunu jednotek Wolyňské jezdecké brigády do nástupního prostoru: 1. trasa Lvov-Krakov-Częstochowa-Radomsko. 2. trasa Lvov-Sandoměř-Skarżysko-Kielce-Częstochowa-Radomsko. Trasa přesunu dílny není ve zdrojích uvedena. Železniční převozy jednotek brigády do nástupního prostoru se uskutečnily ve dnech 17.-18.08.1939. 5) (DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR). Není uveden ve schematizmu záložních důstojníků ani v seznamu strát a zajatých. Bielski jej uvádí jako velitele technické čety. | 1) Warsztat nie istniał w pokojowym składzie Brygady. Miał zostać sformowany podczas mobilizacji alarmowej przez 2 Pułk Strzelców Konnych. 2) Działania oraz data zniszczenia lub rozwiązania warsztatu nie są w źródłach podane. Prawdopodobnie podzielił losy kolumn taborowych Brygady (zob. Kolumna taborowa kawaleryjska nr 244 – przypis nr 6). 3) Kolumna była podporządkowana oficerowi transportowemu Brygady, którym był rtm. w st. sp. Leopold Baranowski (03.12.1890-DD.MM.19RR). 4) Polskie źródła podają dwie trasy przewozu kolejowego jednostek Brygady: 1 trasa Lwów-Kraków-Częstochowa-Radomsko. 2 trasa Lwów-Sandomierz-Skarżysko-Kielce-Częstochowa-Radomsko. Trasa przewozu warsztatu nie jest podana. Przewozy jednostek Brygady przeprowadzono w dniach 17-18 sierpnia. 5) (DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR). Nie jest podany w ROR 1934 oraz w bazie strat osobowych i ofiar represji pod okupacją niemiecką. Bielski wymienia go jako dowódcę plutonu technicznego. |
Zdroje: Sources: | Bielski, Mieczysław: Grupa Operacyjna „Piotrków” 1939, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1991, str. 354 |