Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5)

Gleisketten-LKW 4,5t (Maultier) Daimler Benz Type L4500R
     
Název:
Name:
Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5)
Originální název:
Original Name:
Gleisketten-LKW 4,5t (Maultier) Daimler Benz Type L4500R
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Daimler Benz AG, Gaggenau /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1943-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1480
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
-
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
12700 kg 27999 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
4500 kg 9921 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
7740 kg 17064 lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
5000 kg 11023 lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
12740 kg 28087 lb
Celková délka:
Overall Length:
7900 mm 25 ft 11in
Celková šířka:
Overall Width:
2360 mm 7 ft 8 ⅞ in
Celková výška:
Overall Height:
3000 mm 9 ft 10 ⅛ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
360/450 1) mm 1 ft 2 ⅛ in/1 ft 5 ¾ in 1)
Rozvor:
Wheelbase:
mm
Rozchod:
Track:
1860 mm - 1.
1800 mm - 2.
73 ¼ in - 1.
70 ⅞ in - 2.
Brzdová soustava:
Braking System:
- -
Elektrický systém:
Electrical System:
- -
Pneumatiky:
Tyres:
270-20
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Mercedes Benz OM 67/4 (vodou chladený vznetový 6-valec objemu 7.274 cm3, 83,518 kW pri 2.250 ot/min) Mercedes Benz OM 67/4 (6 cyl., diesel, water cooled, 7.274 ccm, 110,423 hp/2.250 rpm)
Převodovka:
Gearbox:
ZF Fichtel & Sachs FAK 45 (5+R) ZF Fichtel & Sachs FAK 45 (5+R)
Spojka:
Clutch:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
140 l 30.8 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
36 km/h 22 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
30 l/100 km 9.42 mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
cca 460 km cca 286 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
v ° / ? °
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 67/300/90 (104 článkov/pás)
Tracks:
Kgs 67/300/90 (104 links per side)
Zdroje:
Sources:
Heiner F. Duske, Tony Greenland, Detlev Terlisten, Joachim Baschin - Gleisketten - LKWs "Maultier" (Sd.Kfz.3), Nuts & Bolts Vol.28, rok vydania 2011
URL : https://www.valka.cz/Mercedes-4-5-t-Maultier-Sd-Kfz-3-5-t222520#620269 Version : 0
History of the emergence and overview theme

Oficiálny názov this vehicle firms Daimler-Benz bolo Gleisketten-Lastkraftwagen 4,5 t (pz. kpfw. iii) Daimler-Benz And.G. L 4500 R. Označenie Sonder-Kraftfahrzeug of this vehicle was Sd.Kfz.3/5. Half expensive the vehicle was built on nákladnom vehicle Daimler-Benz L 4500 S. The company Daimler-Benz made 1.480 vozidiel this type of polopásového costly vehicles.

     
production Year
the Number of produced vozidiel
1943
594
1944
886


Heiner F. Duske, Tony Greenland, Detlev Terlisten, Joachim Baschin - Gleisketten - LKWs "Pz. Kpfw. Iii" (Sd.Kfz.3), The Nuts & Bolts Vol.28, the year vydania 2011
www.ebay.de
www.kfzderwehrmacht.de
https://www.flickr.com/photos/panzerdb/7030313345
.
Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


URL : https://www.valka.cz/Mercedes-4-5-t-Maultier-Sd-Kfz-3-5-t222520#621944 Version : 0
As the platform from the Pz.Kpfw.II light tank ceased production in 1944, the company Daimler-Benz was formed to replace it with a new design. One prototype with a new track section was made. However, this version was not introduced into series production.

Heiner F. Duske, Tony Greenland, Detlev Terlisten, Joachim Baschin - Gleisketten - LKWs "Maultier" (Sd.Kfz.3), Nuts & Bolts Vol.28, year of publication 2011
https://www.pietvanhees.nl/mb4/mb4.htm

Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


URL : https://www.valka.cz/Mercedes-4-5-t-Maultier-Sd-Kfz-3-5-t222520#621945 Version : 0
The platform of this polopásového costly vehicles bola used on just about on protilietadlové vehicle. On the expensive ploche bol umiestnený 3.7 cm protilietadlový cannon Flak 36.
Except it came poľné prestavby on dielenské vozidlá. On the expensive ploche bola mounted drevená superstructure in ktorej bolo umiestnené dielenské náradie and machines.
Vzhľadom on vysokú nosnosť in ťahu bolo used as delostrelecký ťahač pre 8.8 cm anti-tank cannons Then 43.

Heiner F. Duske, Tony Greenland, Detlev Terlisten, Joachim Baschin - Gleisketten - LKWs "Pz. Kpfw. Iii" (Sd.Kfz.3), The Nuts & Bolts Vol.28, the year vydania 2011
www.ebay.de
www.kfzderwehrmacht.de
.
Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) - Vozidlo I. Ski-Jäger-Brigade s evidenčným číslom WH-1562186. V záprahu vozidlo ťahá príves Sd.Ahn.52, v ktorej je prevážaná munícia pre protilietadlový kanón.

Vozidlo I. Ski-Jäger-Brigade s evidenčným číslom WH-1562186. V záprahu vozidlo ťahá príves Sd.Ahn.52, v ktorej je prevážaná munícia pre protilietadlový kanón.
Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) -


Mercedes 4,5 t Maultier (Sd.Kfz.3/5) - V záprahu vozidlo ťahá protitankový kanón 8,8 cm PaK 43.

V záprahu vozidlo ťahá protitankový kanón 8,8 cm PaK 43.
URL : https://www.valka.cz/Mercedes-4-5-t-Maultier-Sd-Kfz-3-5-t222520#621946 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more