S-199.156

     
Typ:
Type:
Avia S-199
Výrobce:
Producer:
Avia, akciová společnost pro průmysl letecký /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.10.1948
Výrobní číslo:
Construction Number:
156
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
URL : https://www.valka.cz/S-199-156-t238739#660128 Version : 0
     
Stát:
Country:
Československá republika (1944-1960) Czechoslovak Republic (1944-1960)
Datum převzetí:
Commissioned:
18.10.1948
Datum vyřazení:
Decommissioned:
18.03.1952
Provozovatel:
Operator:
11.10.1948-DD.MM.RRRR Zálet pilot Kraus, motor č. 263
09.11.1948-15.11.1948 Brno
15.11.1948-DD.MM.1949 Letecký pluk 8
10.06.1949-DD.MM.RRRR 3. letka, Poškozen při přistání v Brně, pilot rt. Jan Dočkal, drak do opravy
DD.MM.RRRR-10.05.1950 Oprava
10.05.1950-DD.MM.RRRR Letecký pluk 3
DD.MM.RRRR-18.03.1952 Zničen při nehodě při vzletu z letiště Brno
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Air regiment 8
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Air regiment 3
DD.MM.RRRR-18.03.1952 Destroyed during take off in Brno
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.11.1948-DD.06.1949 NP-2
DD.MM.RRRR-18.03.1952 GY-32
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.10.1948-DD.MM.RRRR standardní (high visibility)
DD.10.1948-DD.MM.RRRR standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.10.1948-DD.MM.RRRR standardní vojenská
DD.10.1948-DD.MM.RRRR standard military
Barvy:
Colors:
DD.10.1948-DD.MM.RRRR šedozelená
DD.MM.RRRR-18.03.1952 bílá
DD.10.1948-DD.MM.RRRR grey-green
DD.MM.RRRR-18.03.1952 white
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.
URL : https://www.valka.cz/S-199-156-t238739#660130 Version : 0
Damage during landing in Brno on 10 June 1949, rt. Jan Dočkal, 3rd Squadron, LP 8.


Source:
www.gonzoaviation.com

S-199.156 - Zdroj:
https://www.gonzoaviation.com/AwEshop2UserFiles/image/documentIcon/mezek%204.jpg

Zdroj:
www.gonzoaviation.com

URL : https://www.valka.cz/S-199-156-t238739#666064 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nehoda dne 18. března 1952


Letoun byl zničen při nehodě, která se udála 18. března 1952 během startu z letiště Brno. Pilot škpt. Arnošt Lukeš zřejmě nezvládl nerovnosti terénu a letové vlastnosti letounu. Na letounu trupového označení GY-32 vznikla škoda 1,2 mil. Kčs a byl zrušen. Pilot vyvázl nezraněn a pokračoval dále v létání. Stroj nalétal 106 hodin a 50 minut.


Zdroj:
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.

S-199.156 - Režňák 2012, s. 89

Režňák 2012, s. 89
URL : https://www.valka.cz/S-199-156-t238739#695218 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more