Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12) [kód NATO: Fulcrum-A]

Mikoyan-Gurevich MiG-29 (9-12)
Микоян-Гуревич МиГ-29 (9-12)
     
Název:
Name:
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12) Mikoyan-Gurevich MiG-29 (9-12)
Originální název:
Original Name:
Микоян-Гуревич МиГ-29 (9-12)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1982-DD.MM.1986 Moskevské letecké výrobní sdružení, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1982-DD.MM.1986 (série 9-12 pro SSSR / 9-12 series for the USSR)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
779 (všechny letouny řady 9-12, 9-12A, 9-12B) / 779 (all aicraft of 9-12, 9-12A, 9-12B series)
První vzlet:
Maiden Flight:
06.10.1977 (prototyp "901" / prototype "901")
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10900 kg 24030 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
15000 kg 33069 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
18480 kg 40741 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,36 m 37ft 3in
Délka:
Length:
17,32 m 56ft 10in
Výška:
Height:
4,73 m 15ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
38,056 m2 409.63 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový turbofan
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov RD-33
- maximální tah bez přídavného spalování: 49,43 kN
- maximální tah s přídavným spalováním: 81,79 kN
Klimov RD-33
- maximum thrust, dry: 11111 lbf
- maximum thrust, afterburning: 18387 lbf
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3630 kg 8003 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2450 km/h v 11000 m 1522 mph in 36089 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
330 m/s 64961 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
17500 m 57415 ft
Dolet:
Range:
15001) km 9321) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
29002) km 18022) mi
Výzbroj:
Armament:
kanón GŠ-301 se zásobou 150 nábojů

maximální hmotnost výzbroje 3200 kg na 6 (7) závěsnících

2x R-27R
6x R-60M
6x R-73

4x B-8M1
4x S-24

6x FAB-250
6x FAB-500
4x KMGU
4x ZB-500

1x PTB-1500
2x PTB-1150
GSh-301 gun with 150 rounds of ammunition

maximum armament weight of 7055 lb on 6 (7) hardpoints

2x R-27R
6x R-60M
6x R-73

4x B-8M1
4x S-24

6x FAB-250
6x FAB-500
4x KMGU
4x ZB-500

1x PTB-1500
2x PTB-1150
Uživatelské státy:
User States:
















Poznámka:
Note:
1) palivo ve vnitřních nádržích
2) se třemi přídavnými nádržemi


kódové označení NATO: Fulcrum-A
1) on internal fuel
2) with three external fuel tanks


NATO reporting name: Fulcrum-A
Zdroje:
Sources:
Jakubovič, N.: MiG-29 - Istrebitěl "nevidimok", Jauza, EKSMO, 2010
Gordon, Y.: Mikoyan MiG-29: Famous Russian Aircraft, Ian Allan Publishing, 2010
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig29.html
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12-kod-NATO-Fulcrum-A-t23927#198374 Version : 0
MiG-29 (divisions 9-12)


The basic model of the MiG-29 entered service in the Soviet Air Force in 1984. The first aircraft number 901 (9-12/1) took off on October 6, 1977. Between 1977 and 1982, a total of 14 test and development pieces were built. The aircraft were manufactured in the factory of the MiG design office in Moscow and in the MAPO production plant. Both factories are now in RAC MiG Corp. Official state exams began in 1979 and ended in October 1983, with a total of 2330 flights. The official date of entry into service was set for June 11, 1987. This variant served in the Air Force of the Soviet Union, is now in service with Russia, Belarus, Ukraine, Kazakhstan, Turkmenistan, Uzbekistan.


Version 9-12 differs from the following models by a smaller leading edge of the vertical tail surfaces. In 1995, one original 9-12 machine was used as a MiG-29SD for in-flight refueling tests. Later, Malaysia's 16 single-seater aircraft were equipped with this system.


Source:
AFM January 2007, Annex MiG-29, Andrey Fomin
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12-kod-NATO-Fulcrum-A-t23927#208135 Version : 0
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig29.html
.
Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12) [kód NATO: Fulcrum-A] -


Mikojan-Gurevič MiG-29 (9-12) [kód NATO: Fulcrum-A] -


URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-29-9-12-kod-NATO-Fulcrum-A-t23927#567447 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more