Établissement d'Armement AMX-APX [1964-1990]

Ateliers de Construction d'Issy-les-Moulineaux [1936-1964]
     
Název:
Name:
Établissement d'Armement AMX-APX Établissement d'Armement AMX-APX
Originální název:
Original Name:
Établissement d'Armement AMX-APX
Historie názvů:
History of Names:
28.10.1936-DD.MM.1964 Ateliers de construction d'Issy-les-Moulineaux
DD.MM.1964-DD.MM.1990 Établissement d'Armement AMX-APX
28.10.1936-DD.MM.1964 Ateliers de construction d'Issy-les-Moulineaux
DD.MM.1964-DD.MM.1990 Établissement d'Armement AMX-APX
Obory výroby:
Production Subjects:
obrněná technika armoured vehicles
Sídlo hlavního závodu:
Headquarters:
28.10.1936-DD.MM.195R Issy-les-Moulineaux
DD.MM.195R-DD.MM.1990 Versailles-Satory
28.10.1936-DD.MM.195R Issy-les-Moulineaux
DD.MM.195R-DD.MM.1990 Versailles-Satory
Názvy a sídla poboček:
Subsidiary Name and Location:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vznik:
Founded:
28.10.1936
28.10.1936
Zánik:
Cancelled:
DD.MM.1990 sloučení s GIAT Industries
DD.MM.1990 merger with GIAT Industries
Produkty:
Products:
DD.MM.1937-DD.MM.19RR Char B1 bis
DD.MM.1939-DD.MM.1939 AMX-38
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Renault R 40
DD.MM.1949-DD.MM.1949 AMX M4
DD.MM.1949-DD.MM.19RR AMX-13
DD.MM.1950-DD.MM.1950 AMX-50
DD.MM.1953-DD.MM.1953 AMX-50 120
DD.MM.1956-DD.MM.1956 ELC AMX
DD.MM.1957-DD.MM.1957 ELC AMX bis
DD.MM.1958-DD.MM.1958 AMX-50 Surbaissé
DD.MM.1960-DD.MM.196R AMX-30
DD.MM.1968-DD.MM.19RR AMX-10 P
DD.MM.1976-DD.MM.197R AMX-10 RC
DD.MM.1979-DD.MM.1982 AMX-32
DD.MM.1983-DD.MM.1985 AMX-40
DD.MM.1989-DD.MM.19RR Leclerc
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.strategic-bureau.com
books.google.cz
www.villederueil.fr
www.editions-harmattan.fr
www.cairn.info
www.senat.fr
www.souvenirfrancais-issy.com.
fr.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Etablissement-d-Armement-AMX-APX-1964-1990-t240402#665253 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ateliers de construction d'Issy-les-Moulineaux vznikly v roce 1936 znárodněním oddělení vývoje tanků firmy Renault v Issy-les-Moulineaux. A to je tak poslední konkrétní informace, která je k této organizaci dostupná. Tato pobočka vznikla roku 1935 tak trošku jako provokace ze strany Louise Renaulta, který na tlak ze strany vládního direktorátu zbrojní výroby na rozptýlení strategické výroby mimo oblast Paříže (například do Le Mans, kde Renault už stejně měl továrnu na osobní automobily, Renault by ovšem tento požadavek musel splnit na vlastní nemalé náklady) odpověděl tím, že přesunul vývojové kanceláře a dílny svého tankového oddělení z ostrova Île Seguin patřícího pod Boulogne-Billancourt do Issy-les-Moulineaux, doslova jen na druhé straně Seiny. Zde ostatně sídlila také další nová Renaultova pobočka, letecká firma Caudron.
V roce 1936 začala vlna znárodňování zbrojního průmyslu, kterou chtěla socialistická vláda Léona Bluma zjednodušit chaotický stav průmyslu ve Francii, kde mezi sebou bojovaly desítky různě velkých firem o každou vládní zakázku. Dobře známé je znárodnění 28 leteckých závodů, ke kterému došlo v průběhu roku 1937, ale již koncem roku 1936 bylo ministerstvem války znárodněno devět zbrojních továren - muničky v Châtillonu a Vernonu patřící ocelárnám Brandt, dělostřelecké továrny Schneideru v Le Havru a Le Creusotu, oddělení tanků a lehkých zbraní firmy Hotchkiss v Levallois-Perret, ale jako první bylo znárodněno právě tankové oddělení Renaultu. Ta byla cílem znárodnění i proto, že její dodávky měly údajně neustále spoždění. Co přesně to zahrnovalo je opět skryto v mlze, obvykle se mluví o konstrukční kanceláři v Issy a montážním závodu na Stalingradském nábřeží, ale je tu samozřejmě malý problém - a) to se určitě v této době nejmenovalo Stalingradské, b) je na obou stranách řeky, v Boulogni i v Issy...
Výsledkem byly Stavební dílny Issy-les-Moulineaux, které sice začínaly jako vcelku maličká organizace s několika sty zaměstnanci, ale brzy se rozrostly a staly se jedním z hlavních tankových výrobců předválečné Francie. To je ale jedna z posledních konkrétních informací, kterou se mi podařilo zjistit. Většina zdrojů končí tím, že byl závod AMX přesunut na plošinu Satory patřící správně pod Versailles, ale tím končí, a nezmíní ani kdy k tomu došlo. K tomuto přesunu snad došlo v 50. letech. Po válce už ovšem AMX nefungoval jako výrobní závod, ale pravděpodobně pouze jako konstrukční kancelář a prototypová dílna. Skutečná výroba probíhala obvykle v Atelier de Construction de Roanne. Další věc na které se prameny schodují je, že AMX se sloučilo s Atelier de Construction de Puteaux, který byl také přesunut do Satory. K tomuto přesunu došlo cca v roce 1964, kdy už zde AMX prokazatelně sídlil, a v tomto roce snad tak édošlo k onomu sloučení.
Pod novým názvem AMX-APX se organizace stala v roce 1971 součástí nové organizace "Průmyslová skupina pozemní výzbroje", aka Groupement des industries de l’armement terrestre, aka GIAT. Ta měla sjednotit všechny různorodé výrobní organizace spadající pod francouzské zbrojené složky do jednoho celku. I v rámci GIATu ale AMX-APX stále působilo ještě v 80. letech. Zaniklo snad až v roce 1990, kdybyl GIAT radikálně "restrukturalizován" a přeměněn na akciovou společnost GIAT Industries SA, dnes NEXTER.
URL : https://www.valka.cz/Etablissement-d-Armement-AMX-APX-1964-1990-t240402#665256 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more