URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-K5Y-Willow-t28710#100906
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Yokosuka K5Y Wilow
Historie:
第一海軍航空技術廠 - Dai-Ichi Kaigun Kōkū Gijutsu-shō - Námořní letecký arzenál v Jokosuce v roce 1931 navrhl a postavil dva prototypy cvičných letadel, které velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 - Kaigun Kōkū Hombu) přijalo ke zkouškám pod označením „Námořní cvičný letoun pro pokračovací výcvik Typ 91“. Letouny byly intenzivně zkoušeny, avšak do výzbroje nebyly přijaty, Kaigun Kōkū Hombu vadila zejména nedostatečná stabilita. Arzenál v Jokosuce byl vyzván, aby letoun upravil podle požadavků námořnictva.
Prací se ujal opět konstruktér Sanae Kawasaki, změněno bylo horní křídlo a podvozek. Výsledkem byl jednomotorový dvouplošník smíšené konstrukce s oddělenými nekrytými kabinami pro instruktora a žáka. Hvězdicový motor Hitachi Amakaze 11 poháněl dvoulistou vrtuli s pevným úhlem náběhu, kryt motoru tvořil prstenec typu Townend. První prototyp byl zalétán koncem roku 1933, zkoušky dopadly úspěšně, bez připomínek ze strany zkušebních pilotů. Letoun byl následně přijat do výzbroje s označením „Námořní pokračovací cvičný letoun Type 93“ nebo zkráceně K5Y1.
Arzenál v Jokosuce neměl výrobní kapacity a tak od ledna 1934 bylo započato s přípravou na sériovou výrobou v továrně 川西航空機株式会社 – Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha v Kagamigahaře. Kawanishi z důvodu plného vytížení svých linek, byla do konce roku 1936 schopna vyrobit pouze 60 letadel K5Y1 a K5Y2 což byla plováková verze. Proto byla vyjednána licenční stavba u dalších velkých i malých výrobců, protože velké továrny byly většinou zcela vytíženy výrobou bojových letadel, byla výroba přesouvána zejména do malých továren. Výroba obou verzí probíhala souběžně až do konce roku 1944 či počátku roku 1945. Další vývoj prakticky neprobíhal, tedy létaly ještě dva prototypy plovákové verze K5Y3, postavené společností 日本航空工業株式会社 - Nippon Hikōki Kabushiki Kaisha, které byly poháněny výkonnějšími motory Amakaze Ha-11-11 21 o výkonu 515 koní, dále již existovaly pouze nerealizované projekty, opět s výkonnějšími motory.
Operační nasazení: Obě verze sloužily především v pilotních školách v Japonsku, mnoho jich ale sloužilo i u bojových jednotek, kde byly používány ke kurýrním letům a ke kondičnímu létání. Při těchto letech byl brzy zjištěn spojeneckou zpravodajskou službou a pro snadnou identifikaci dostal kódové jméno - Willow (Vrba), dle pravidla cvičná letadla – jména stromů. Ve službě se tento typ udržel po celou dobu války.
Poznámky: výzbroj byla doplňována podle druhu výcviku či nasazení. Pro nácvik bombardování byly neseny dvě třicetikilogramové pumy, nebo deset desetikolových pumiček. Pokud se cvičili palubní střelci bylo možno doplnit výzbroj o pohyblivý kulomet Type 92.
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-K5Y-Willow-t28710#100911
Version : 0
Reklama
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.