PZL.43B

     
Název:
Name:
PZL.43B Čajka PZL.43B Chaika
Originální název:
Original Name:
PZL.43B чайка
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.11.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.11.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
52
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1937
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2200 kg 4850 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3100 kg 6834 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3560 kg 7848 lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,950 m 45ft 9,21in
Délka:
Length:
9,950 m 32ft 7,73in
Výška:
Height:
3,300 m 10ft 9,91in
Plocha křídla:
Wing Area:
26,80 m2 288.47 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
132,84 kg/m2 27.21 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome et Rhône 14N 1 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 654,6 kW (890 k) a maximální výkon 681,4 kW (940 k) v h= 3 900 m.
Vrtule trojlistá stavitelná Gnôme-Standard IA
Gnome et Rhône 14N 1 fourten-cylinder two-row radial engine, rated 878 hp for take-off and 927 hp at 12,795 ft,
driving a three blade variable-pitch propeller Gnôme-Standard IA
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
365 km/h v 4000 m 226.8 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
300 km/h v 1800 m 186.4 mph in 5906 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,0 m/s 1574.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8500 m 27887 ft
Dolet:
Range:
1400 km 869.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet PWU wz. 33 ráže 7,92 mm (500 nábojů)
1x pohyblivý kulomet Vickers F ráže 7,92 mm ve hřbetním střelišti a
1x pohyblivý kulomet Vickers F ráže 7,92 mm ve spodním střelišti)

Pumový náklad: 400 – 700 kg pum
One fixed forward-firing 0.312 inch PWU wz.36B machine-gun in nose 500 rounds and
one flexible rear-ward firing 0.312 inch Vickers F machine-gun in dorsal position and
one flexible rear-ward firing 0.312 inch Vickers F machine-gun in underbelly station.

Bomb load: 882 - 1,430 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letoun PZL P.43B byl exportní verzí letounu PZL P.23B Karaś se silnějším motorem. Dodávka byla určena pro Bulharsko. The standard Polish light bomber and reconnaissance plane, the PZL.23 Karaś could not be exported because of licence restrictions on the use of the Polish-built (PZL) Bristol Pegasus engine. The PZL.43 was an improved export variant of the PZL.23, powered instead by a Gnome-Rhône 14K engine.
Zdroje:
Sources:
L+K 2/1973, Monografie PZL P.23 a P.43
http://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl43.html
http://jarekobi.republika.pl/p23.html
www.powiat.mielec.pl
http://www.iirp.prv.pl/.../dowodztwo_lotnictwa_bombowce_karas.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-43B-t30311#109671 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie
PZL.43B -


PZL.43B -


PZL.43B -


PZL.43B -


URL : https://www.valka.cz/PZL-43B-t30311#109672 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more