Main Menu
User Menu

Military history website

Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo)

     
Název:
Name:
Bergepanzer 38(t)
Originální název:
Original Name:
Bergepanzer 38(t)
Kategorie:
Category:
vyprosťovací tank
Výrobce:
Producer:
B.M.M., Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1944-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
181 (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
13000 kg
Celková délka:
Overall Length:
4870 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2630 mm
Celková výška:
Overall Height:
1970 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
380 mm
Pancéřování:
Armour:
čelo - 60 mm (30 mm - 2/1945)
boky - 20 mm
zadok - 20 mm
strop motorového priestoru - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga AE (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7.754 cm3)
Výkon:
Power:
118 kW při 2500 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Praga-Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
180 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
130 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
25 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,3 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,65 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,9 m
Nástavba:
Superstructure:
-
Výzbroj:
Armament:
guľomet MG 34 (600 nábojov)
samopal MP 38/40 (192 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle - Bergepanzerwagen - Bergepanzer 38 to Bergepanther-, Panzer tracts no.16, ISBN: 0-9744862-5-6
Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, rok vydania 2001, ISBN: 80-902238-9-3
URL : https://www.armedconflicts.com/Bergepanzer-38-t-vyprostovacie-vozidlo-t31393#428131Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Po zavedení stíhačov tankov Jagdpanzer 38(t) vznikla potreba ľahkého vyprosťovacieho vozidla, ktoré malo slúžiť k odťahovaniu poškodených, či inak znehybnených vozidiel. Preto sa v lete 1944 začalo vo firme BMM pracovať na takomto stroji, ktorý vychádzal z konštrukcie Hetzera. Predpokladalo sa, že ku každej rote so 14 stíhačmi tankov, bude pridelené jedno vyprosťovacie vozidlo.

Konštrukcia nebola vybavená žiadnou kanónovou výzbrojou okrem organickej výzbroje dvojčlennej posádky a jedným guľometom MG 34, ktorý sa dal pripevniť na hornú hranu panciera. Korba bola znížená a otvorená. Na zadný pancier bola priskrutkovaná mohutná traverza s okom a čapom, do ktorého sa uchytávalo lano, alebo ťažná tyč. Dve ťažné tyče boli nesené na pravom boku vozidla. Stroj bol vybavený 2-tonovým skladacím žeriavom, ktorého tri trubkové časti spolu s výložníkom boli umiestnené na ľavej strane stroja. Žeriav slúžil na manipuláciu s ťažkými časťami stíhačov tankov, napr. pri výmene motora. Stroj mal na mieste lafetácie kanóna umiestnený silný naviják od firmy Baumgarten z Neurupinu, poháňaný prevodom od hnacej tyče. Prvá verzia mala vývod lana smerom cez predný pancier, neskoršie verzie mali vývod dozadu cez motorový kryt, kde sa nachádzala i oporná kladka. Súčasťou výbavy na zdvíhanie celého stroja bol i zdvihák.

V 1/1945 bol testovaný bergepanzer, ktorý mal v zadnej časti na dvoch čapoch namontovanú mohutnú opornú ostruhu, ktorá sa pri presune zdvíhala hore pomocou lana navijáka. Tento vzorový kus mal sériové číslo "322519" a na konci vojny bol nájdený v meste Zálužany, kde sa odstavený nachádzal ešte i v roku 1948.

Podľa plánu sa malo do konca roka 1944 postaviť 170 ks Bergepanzerov 38(t) a od 1/1945 mesačne 70 ks. Aby sa naplnili počty vyprosťovacích tankov v jednotkách, bolo rozhodnuté prvé kusy prebudovať z už postavených stíhačov tankov. Či boli takéto vyprosťovacie vozidlá ponechané s pôvodnou vysokou nadstavbou zo stíhača tankov alebo boli upravované je mi neznáme. Faktom však je, že existujú fotografie Bergepanzer 38 (t), ktoré majú vysokú nadstavbu.

Od 2/1945 mali mať tieto vozidlá čelný pancier hrubý len 30 mm (pôvodne 60 mm). Mám dojem, že tento tenší pancier malo i vzorové vozidlo "322519" z 1/1945.

Celkovo bolo postavených 181 ks Bergepanzerov 38(t).

Počty vyrobených kusov:
Dátum výroby
Počet vyrobených vozidiel
5/1944
8
6/1944
2
7/1944
0
8/1944
8
9/1944
14
10/1944
50
11/1944
19
12/1944
0
1/1945
39
2/1945
19
3/1945
19
4/1945
3
5/1945
0


Celkovo teda bolo vyrobených 181 ks. Na platforme Bergepanzer 38(t) vznikol prototyp prieskumného stroja s 2 cm Flak 38, protilietadlového stroja s 3 cm MK 103 a koncom vojny vznikla myšlienka použiť stroj na nesenie infrareflektoru z Sd.Kfz.251/20 "UHU". Zamýšľaná verzia mala niesť názov "UHU II".

Koncom vojny mali vzniknúť dve vozidlá v podobe Flammpanzer 38(t). Využitá mala byť práve konštrukcia Bergepanzer 38(t).

Vo firemnej dokumentácii BMM figuruje pod týmto názvom zaujímavá zmienka o desiatich stredných obrnených transportéroch Mittlerer Schützen Panzerwagen-Jäger 38(t), ktoré mohli, podľa autora publikujúceho túto informáciu, využívať platformu Bergepanzer 38 (t).

Sú známe zábery vozidla z konca roku 1944, ktoré malo pokusne namontovaný 12-valcový vznetový motor Tatra 103.

Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Hetzer, vydavateľstvo MBI, ISBN 80-902238-9-3
Thomas L.Jentz, Hillary L.Doyle - Bergepanzerwagen - Bergepanzer 38 to Bergepanther-, Panzer tracts no.16, ISBN: 0-9744862-5-6
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts no.20-2 Paper panzers (Aufkaerungs-, Beobachtuns-, and Flak-Panzers), rok vydania 2002, ISBN 0-9708407-7-2

Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Plzeň 1945

Plzeň 1945
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Bergepanzer 38 bol v počte 10 ks používaný i v povojnovej československej armáde.

Bergepanzer 38 bol v počte 10 ks používaný i v povojnovej československej armáde.
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Toto je vzorové vozidlo pre sériovú výrobu, no sériové vozidlá neboli touto radlicou vybavené. Vozidlo bolo vyrobené v 1/1945. Dožilo sa konca vojny a až do 10/1948 stálo opustené v českej obci Zálužice.

Toto je vzorové vozidlo pre sériovú výrobu, no sériové vozidlá neboli touto radlicou vybavené. Vozidlo bolo vyrobené v 1/1945. Dožilo sa konca vojny a až do 10/1948 stálo opustené v českej obci Zálužice.
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Maďarsko 1945

Maďarsko 1945
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Vzorový bergepanzer výrobného čísla 322519 s opornou ostruhou z 1/1945. Ak dobre vidím, tak vozidlo má 30 mm čelný pancier.

Vzorový bergepanzer výrobného čísla 322519 s opornou ostruhou z 1/1945. Ak dobre vidím, tak vozidlo má 30 mm čelný pancier.
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Vzorový bergepanzer výrobného čísla 322519 s opornou ostruhou z 1/1945. Ak dobre vidím, tak vozidlo má 30 mm čelný pancier.

Vzorový bergepanzer výrobného čísla 322519 s opornou ostruhou z 1/1945. Ak dobre vidím, tak vozidlo má 30 mm čelný pancier.
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


URL : https://www.armedconflicts.com/Bergepanzer-38-t-vyprostovacie-vozidlo-t31393#113269Version : 0
MOD
Experimental installation of 12-valcového vznetového engine Tatra 103, 9/1944.

https://www.valka.cz/topic/view/6375
.
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) -


Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Bergepanzer je vozidlo v pozadí.

Bergepanzer je vozidlo v pozadí.
URL : https://www.armedconflicts.com/Bergepanzer-38-t-vyprostovacie-vozidlo-t31393#614577Version : 0
MOD
Bergepanzer 38 (t) made zo štandardnej hull designated pre-tank machines. Vzhľadom that the ide about the photos from the end of the war, I'm assuming that even the production of prebehla in the finishing touches as mentioned produkcie of this type of techniques.

www.lovecpokladu.cz
www.criticalpast.com
.
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Berge alebo štandardný stíhač bez kanóna ?

Berge alebo štandardný stíhač bez kanóna ?

Author Website : https://www.criticalpast.com/video/65675055605_German-civilians_Soldiers-holds-guns_Czech-civilians-cheers_armored-vehicles-and-tanks

Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Berge alebo štandardný stíhač bez kanóna ?

Berge alebo štandardný stíhač bez kanóna ?
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Berge alebo štandardný stíhač bez kanóna ?

Berge alebo štandardný stíhač bez kanóna ?
Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Bergepanzer 38 (t) vyrobený zo štandardnej korby určenej pre stíhač tankov. Havlíčkův Brod 5/1945

Bergepanzer 38 (t) vyrobený zo štandardnej korby určenej pre stíhač tankov. Havlíčkův Brod 5/1945

Author Website : https://www.lovecpokladu.cz/home/osvobozeni-havlickova-brodu-v-kvetnu-1945-5259

Bergepanzer 38(t) (vyprosťovacie vozidlo) - Bergepanzer 38 (t) vyrobený zo štandardnej korby určenej pre stíhač tankov. Havlíčkův Brod 5/1945

Bergepanzer 38 (t) vyrobený zo štandardnej korby určenej pre stíhač tankov. Havlíčkův Brod 5/1945
URL : https://www.armedconflicts.com/Bergepanzer-38-t-vyprostovacie-vozidlo-t31393#629784Version : 0
MOD