Název: Name: | Jakovlev Jak -9R | Yakovlev Yak -9R |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9Р | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-DD.MM.1943 Omský letecký závod č. 166, Omsk DD.MM.1943-DD.MM.1943 Letecký opravárenský závod č. 301, Chimki | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.08.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 35 ? konverzí | |
První vzlet: Maiden Flight: | 16.06.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2287 kg | 5042 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3082 kg | 6795 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,64in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 179,708 kg/m2 | 36.81 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft, driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 650 l | 143 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 598 km/h v 4500 m | 371.6 mph in 14764 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 385 km/h v ? m | 239.2 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,03 m/s | 3155.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,4 min do 5000 m | 5,4 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9600 m | 31496 ft |
Dolet: Range: | 950 km | 590.3 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1360 km | 845.1 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Kamera AFA-I s ohniskovou vzdáleností 230 mm nebo AFA-ZS/50 s ohniskovou vzdáleností 500 mm. Radiokompas RPK-10 Umělý horizont AGP-2 Radiostanice RCI-4 | - |
Zdroje: Sources: | L+K č.1/1988, Miroslav Balous, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9R. http://www.airwar.ru/enc/spyww2/yak9r.html archiv autora |