Kočerigin OPB-5

Kocherigin OPB-5
Кочеригин ОПБ-5
     
Název:
Name:
Korčegin OPB-5 Kocherigin OPB-5
Originální název:
Original Name:
Кочеригин ОПБ-5
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.03.1941 Moskevský letecký závod č. 156, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.03.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2806 kg 6186 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3842 kg 8470 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,400 m 34ft 1,5in
Délka:
Length:
8,280 m 27ft 2in
Výška:
Height:
3,100 m 10ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,00 m2 193.75 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
213,77 kg/m2 43.78 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Tumanskij M-90 vzduchem chlazený dvojhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 250 kW (1 700 k), nominální výkon 1 177 kW (1 600 k) a 1 103 kW (1 500 k) v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá stavitelná AV-5 o průměru 3 250 mm
Tumansky M-90 eighten-cylinder, two-row, radial engine, rated at 1,677 hp for take-off, nominal power 1,677 hp and combat power 1,479 hp at 19,685 ft,
driving a three-blade variable-pitch propeller Type AV-5 of 10ft 8in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
510 l 112.2 UK gallons (134.75 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
593 km/h v 6000 m 368.5 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,85 min do 5000 m 5,85 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9900 m 32480 ft
Dolet:
Range:
660 km 410.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm s 220 náboji na hlaveň a
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm s 850 náboji na hlaveň
všechny zbraně byly uloženy okolo motoru.
Pumový náklad: 1x FAB-500 pod trupem nebo 2x FAB-250 nebo 2x FAB-100 pod křídly.
Two fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-guns, 200 rpg and
two fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns, 850 rpg, all guns mounted around the engine.
Bomb load: one 1,102 lb bomb FAB-500 under the fuselage or two 551 lb bombs FAB-250 under the wings.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Vývoj a stavba prototypu byla neustále zdržována, protože se neustále uvažovalo o náhradě motoru M-90.
V roce 1942 byl celý projekt zrušen.
Výkony jsou pouze vypočtené.
-
Zdroje:
Sources:
L+K č. 18/1972, Václav Němeček, Letadla 1939-1945, Korčegin OPB
L+K č.1/1987, Václav Němeček, Letadla 39-45, Korčegin OPB-41
http://www.airwar.ru/enc/bww2/opb5.html
voina.su
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/opb-5.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kocerigin-OPB-5-t33504#121692 Version : 0
History:


The chief designer of the newly formed OKB-5 S. A. Kočerigin already had experience with modern aircraft construction - all-metal fuselage construction with a load-bearing cover and all-metal wing construction. He gained this experience when he introduced the licensed production of a light bomber Vultee V-11. Now designed a dive bomber OPB-5 ( O dnomotornij P ikuruščij B ombardov sources OPB- 41), which could well serve as a fighter after dropping a bomb with a maximum weight of 500 kg in a dive flight (using a fork). The speed in the dive flight could be reduced both by aerodynamic labels sliding up from the wings and by Schrenk type flaps.


The new engine of the designer Švecov M-90 was to be used for propulsion, but this engine did not work and brought disappointment, especially in combination with the central cooling air inlet, which was directly dangerous for the aircraft. It was still being considered to replace it with an AŠ-82A or AŠ-71 engine. In the meantime, however, two fundamental things happened - the evacuation of the production plant from Moscow and the commissioning of S. A. Kočerigin to work on folk stonemasonry. These two events marked the end of the development of OPB-5.
URL : https://www.valka.cz/Kocerigin-OPB-5-t33504#121695 Version : 0
a photographs
Kočerigin OPB-5 -


URL : https://www.valka.cz/Kocerigin-OPB-5-t33504#121716 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Trojpohledový náčrtek. Všimněte si křídel lomených do W o kterých jsem se předtím nezmínil.
Kočerigin OPB-5 -


URL : https://www.valka.cz/Kocerigin-OPB-5-t33504#121715 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more