Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A]

Sukhoi Su-25
Суxoй Су-25
     
Název:
Name:
Suchoj Su-25 Sukhoi Su-25
Originální název:
Original Name:
Суxoй Су-25
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1978-DD.MM.1989 Tbiliský letecký závod G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1978-DD.MM.1989
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
582
První vzlet:
Maiden Flight:
22.02.1975 T6-1
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9340 kg 20591 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14530 kg 32033 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
17530 kg 38647 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,36 m 47 ft 1 ⅜ in
Délka:
Length:
15,36 m 50 ft 4 ¾ in
Výška:
Height:
5,20 m 17 ft ¾ in
Plocha křídla:
Wing Area:
30,10 m2 323.99 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
584 kg/m2 119.61 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij R-95Š o tahu 40,21 kN Tumansky R-95Sh, thrust 9039 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
Trupové:
no.1 - 1128 l
no.2 - 1250 l (sběrná nádrž)


Křídelní:
no.3 - 637 l
no.4 - 637 l


Celkový objem:
3660 l
Fuselage:
no.1 - 297,99 gal
no.2 - 330,22 gal (collect fuel tank)


Wing:
no.3 - 168,28 gal
no.4 - 168,28 gal


Total:
966,87 gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
950 km/h v 0 m 590 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
58 m/s 11400 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m 22960 ft
Dolet:
Range:
500 km 235 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1950 km 1211 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný AO-17 ráže 30mm se zásobou 250 nábojů
2 závěsníky PD-62-81)
8 závěsníků BD3-252)

Podporovaná výzbroj a kontejnery:

2x R-60 / R-60M3)
32x FAB-1004)
8x FAB-250
8x FAB-500
32x OFAB-1004)
8x OFAB-250
8x OFAB-500
8x ZB-500
8x PB-250
8x RBK-250
8x RBK-500
8x BetAB-500ŠP
8x ODAB-500
2x IAB-500
6x KMGU-2

8x UB-32M/57
8x B-8M1
8x B-13L
8x S-24B5)
8x S-25OF6)
8x S-25OFM6)

4x SPPU-22-017)

4x S-25L6)
4x Ch-25ML8)
4x Ch-25MP8)
4x Ch-29L9)
4x Ch-29T9)
2x Ch-58E10)

1x SPS-141MVG-E11)
1x BA-58 Vjuga12)

4x PTB-80013)
4x PTB-115013)
1x fixed AO-17 of 30mm with 250 rounds
2 hardpoints PD-62-81)
8 hardpoints BD3-252)

Supported weapons and pods:

2x R-60 / R-60M3)
32x FAB-1004)
8x FAB-250
8x FAB-500
32x OFAB-1004)
8x OFAB-250
8x OFAB-500
8x ZB-500
8x PB-250
8x RBK-250
8x RBK-500
8x BetAB-500ShP
8x ODAB-500
2x IAB-500
6x KMGU-2

8x UB-32M/57
8x B-8M1
8x B-13L
8x S-24B5)
8x S-25OF6)
8x S-25OFM6)

4x SPPU-22-017)

4x S-25L6)
4x Ch-25ML8)
4x Ch-25MP8)
4x Ch-29L9)
4x Ch-29T9)
2x Ch-58E10)

1x SPS-141MVG-E11)
1x BA-58 Vjuga12)

4x PTB-80013)
4x PTB-115013)
Uživatelské státy:
User States:












?
?












?
?
Poznámka:
Note:
sériové letouny vyráběny dle prototypového výrobního etalonu T8-11

1)závěsné body 1 a 11
2)závěsné body 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 a 10
3)s adaptérem APU-60-IM na závěsnících PD-62-8
4)s hromadným závěsníkem MBD2-67U
5)s adaptérem APU-68UM2 či APU-68UME1
6)s vypouštěcím zařízením PU-O-25
7)závěsné body 4, 5, 7 a 8
8)s adaptérem APU-68UM2 na závěsných bodech 3, 4, 8 a 9
9)s adaptérem AKU-58E na závěsných bodech 5 a 7
10)s adaptérem AKU-58E na závěsných bodech 4 a 8
11)závěsný bod 3, neodhoditelný
12)centrální závěsník (6)
13)"mokré" závěsné body 3, 5, 7 a 9
serial planes were constructed on basic prototype etalon T8-11

1)hardpoints 1 and 11
2)hardpoints 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 and 10
3)with adaptor APU-60-IM on hardpoints 1 and 11
4)with multiple hardpoint MBD2-67U
5)with adaptor APU-68UM2 or APU-68UME1
6)with launcher PU-O-25
7)hardpoints 4, 5, 7 and 8
8)with adaptor APU-68UM2 on hardpoints 3, 4, 8 and 9
9)with adaptors AKU-58E on hardpoints 5 and 7
10)with adaptors AKU-58E on hardpoints 4 and 8
11)hardpoint 3, unjettisonable
12)central hardpoint
13)"wet" hardpoints 3, 5, 7 and 9
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Alan Dawes: Sukhoi Su-25 Frogfoot: Close Air Support Aircraft. London: Airlife, 2004
J.Bašný; J.Brázda; M.Ovčáčík; K.Susa: Su-25 all variants. 4+, 1996
Sukhoi Frogfoots in action. Squadron Signal
výstřižkový archiv leteckých časopisů
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#367639 Version : 0
Sukhoi Su-25 Frogfoot A



The first twelve aircraft Su-25 was made on the basis of the original prototype standard T8-11 and in April 1981 were included in the arsenal of the newly formed 200.a separate battle squadron (later 60.OŠAP). This battle squadron was in the context of testing new aircraft reassigned to Afghanistan, where the aircraft Su-25 tested in conditions of real fight. Based on their experience, were the original two cartridges ASO-2 with infrared false targets extended to 4 and in addition was the four other cartridges ASO-2 mounted above the rear portion of the engine nacelles (two cartridges above each gondola). Because of the new handheld anti-aircraft missiles Stinger frequently interfered with the motor part of the aircraft (200.a separate battle squadron during the fighting in Afghanistan wrote back 5 aircraft Su-25 - 3 aircraft managed to drag herself to the airport, one pilot had to make an emergency exit katapultáží and one after the intervention of the bow crashed with the pilot on impact he died) it was decided to completely redesigned aircraft armor protection for the engine nacelles. Their rear part got zasílené armour and in addition was the left engine supplemented by a tubular bathtub resistant to fire projectiles up to a caliber of 20 mm. Between the engine nacelle and the fuselage were then mounted armoured plates to prevent breakage of the aeroplane in the case of intervention in this section. Of the other adjustments can appoint a replacement of the original of the control rods of alloy steel, and the expansion of the existing fire protection system of the motor nacelles, also on the middle part of the fuselage.

The modified aircraft began to be introduced into the armament of battle squadrons of the VVS as the primary attack aircraft. In the later series there have been several minor changes as a complement to the fixed vertical shield to prevent glare to the pilot carrying the headlamps in the end spindles of the wings, changing the shape of the struts canopy, new the mouth of the canyon directorate of the general staff-2-30 with active deflectors, the change of the disks of the front bogie wheels and change the layout of the fuselage the sensors and antennas.

The production of the basic model of the Su-25 ended in 1992 and the final number produced by the machines ended up at 710 units. After the collapse of the USSR was part of the aircraft transmitted to the letectvům successor states in the following numbers:

Belarus 3 regiments
Ukraine 80 pieces
Turkmenistan 1 regiment
Azerbaijan 1 regiment
Uzbekistan 1 squadron
Georgia 8 pieces
Armenia 4 pieces

With the newly formed Russian federation, there are about 300 pieces of Su-25 and the large majority is still in operation..
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#168583 Version : 0
Su-25 from VVS Air Force
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - Fotografie pocházející z testovacího nasazení prvních letounů Su-25 u 200.samostatné bitevní letky v Afghánistánu.

Fotografie pocházející z testovacího nasazení prvních letounů Su-25 u 200.samostatné bitevní letky v Afghánistánu.
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - Su-25 pozdějšího provedení.Za povšimnutí stojí plná nálož bomb FAB-100 (4 na každém závěsníku)

Su-25 pozdějšího provedení.Za povšimnutí stojí plná nálož bomb FAB-100 (4 na každém závěsníku)
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#168597 Version : 0
Su-25 ("Blue 66"), Central Museum of Military Aviation of the Russian Federation, Monino, 2006. The aircraft was produced in April 1982 and delivered to the Monino museum on 15 September 1990.
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] -


Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#186702 Version : 0
source:
https://www.reddit.com/r/MilitaryPorn
.
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - na základni Aktepe-Bezmein

na základni Aktepe-Bezmein
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#542102 Version : 0
This photo perhaps best testifies to the combat resistance of this machine.
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - Zdroj:
https://www.facebook.com/30bilp/photos/7273560919351190/

Zdroj:
www.facebook.com

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#663292 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more