Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D]

Sukhoi Su-25UTG / Суxoй Су-25УТГ
     
Název:
Name:
Suchoj Su-25UTG Sukhoi Su-25UTG
Originální název:
Original Name:
Суxoй Су-25УТГ
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1989-DD.MM.1994 Ulan-Udenské letecké výrobní sdružení, Ulan-Ude /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1989-DD.MM.1994
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
14
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1988
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9790 kg 21583 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
13000 kg 28660 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
16500 kg 36376 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,36 m 47ft 1,35in
Délka:
Length:
15,36 m 50ft 4,72in
Výška:
Height:
5,20 m 17ft 0,71in
Plocha křídla:
Wing Area:
30,10 m2 323.99 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
548,17 kg/m2 112.27 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij R-95Š o tahu 40,21 kN Tumansky R-95Sh, thrust 9039 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
Trupové:
no.1 - 1128 l
no.2 - 1250 l (sběrná nádrž)


Křídelní:
no.3 - 637 l
no.4 - 637 l


Celkový objem:
3660 l
Fuselage:
no.1 - 297,99 gal
no.2 - 330,22 gal (collect fuel tank)


Wing:
no.3 - 168,28 gal
no.4 - 168,28 gal


Total:
966,87 gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
950 km/h v 0 m 590.3 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
58 m/s 11400 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m 22966 ft
Dolet:
Range:
560 km 348 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2000 km 1242.7 mi
Výzbroj:
Armament:
4 závěsníky BD3-251)


Podporovaná výzbroj a kontejnery:


4x PTB-800
4x PTB-1150
4 hardpoints BD3-251)


Supported weapons and pods:


4x PTB-800
4x PTB-1150
Uživatelské státy:
User States:

2)
3)

2)
3)
Poznámka:
Note:
1) původní "mokré" závěsné body 3, 5, 7 a 9
2) předáno pět letounů trupových čísel 04, 06, 07, 10 a 11 na námořní leteckou základnu Severomorsk-3, jeden letoun ztracen 27.11.1992 při havárii v prostoru Murmansk; čtyři postaveny dodatečně
3) předáno pět letounů trupových čísel 60, 61, 62, 63 a 64 na leteckou základnu Saki
1) former plumbed hardpoints 3, 5, 7 and 9
2) assigned five aircrafts of fuselage numbers 04, 06, 07, 10 a 11 on Severomorsk-3 Naval Air Base, one plane crash in 27.11.1992 near Murmansk; four machines built later
3) assigned five aircrafts of fuselage numbers 60, 61, 62, 63 a 64 on Saki Air Force Base
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Alan Dawes: Sukhoi Su-25 Frogfoot: Close Air Support Aircraft. London: Airlife, 2004
J.Bašný; J.Brázda; M.Ovčáčík; K.Susa: Su-25 all variants. 4+, 1996
Sukhoi Frogfoots in action. Squadron Signal
výstřižkový archiv leteckých časopisů
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#367989 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Suchoj Su-25UTG Frogfoot B




V roce 1984 byly na Krymské letecké základně Saki zahájeny intenzivní zkoušky letounů Su-27K upravených pro vzlet z nových letadlových lodí třídy TAKR navazujících předchozí třídu Kijev.1)


V souvislosti s těmito zkouškami byl k pokusným vzletům přistaven i prototyp T8-4 postavený OKB Suchoj, která měla zájem obsadit spolu se stíhací i údernou složku palubního letectva. I přes předchozí pochyby byly výsledky zkoušek prototypu T8-4 překvapivě dobré a proto byly na pokyn velení námořní složky VVS zahájeny práce na projektu cvičné palubní verze Su-25UTG.


Su-25UTG vychází z projektu neúspěšného cvičného letounu Su-28(Su-25M, Su-25UT), který byl v podvozkové části zesílen a doplněn záchytným hákem pro zkrácené přistání na palubě letadlové lodi (původní antény radiovybavení na spodní části ocasu byly demontovány). Úpravy provedené na křídle potom zůstaly beze změny. První prototyp T8-UTG1 byl upraven ze sériového letounu Su-25UB, který byl upraven na standart letounu Su-28, doplněn výše zmíněnými úpravami, bylo demontováno původní pouzdro padáku a avionika byla doplněna bloky naváděcího přistávacího systému nutného pro provoz na letadlové lodi.


Letové zkoušky byly zahájeny v září 1988 a už 1.11.1988 přistál prototyp na palubě letadlové lodě Tbilisi. Oficiálně potom letové zkoušky pokračovaly až do roku 1992 kdy byla vyrobena malá desetikusová série letounů Su-25UTG pro potřeby námořního letectva. Do sestavy letadlové techniky na lodi Tbilisi ale zařazeny nebyly a byly používány pro výcvik námořních pilotů prováděný z pozemních základen. V současnosti je 5 letounů Su-25UTG v majetku letectva Ukrajiny, které je provozuje na krymské letecké základně Saki a zbylých 5 je v majetku letectva Ruské federace přičemž jeden byl ztracen při havárii 27.11.1992 nedaleko Murmanska.



1)Tyto letadlové lodě třídy TAKR s názvy Tbilisi (později přejmenována na Admiral Kuzněcov) a Riga (později přejmenována na Varjag) byly stejně jako letadlové lodě třídy Kijev vybaveny sešikmeným startovacím můstkem (ski-jump) pro usnadnění vzletu (obdobný startovací můstek mají i některé britské letadlové lodě operující s letouny Harrier). Tento můstek potom umožňoval použití upravených stávajících pozemních letounů namísto vývoje nových specializovaných námořních letadel.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169359 Version : 0
Su-25UTG red 11 3rd Flight "Vrabci" 279th separate ship-based fighter aviation regiment named after twice Hero of the Soviet Union Boris Safonov, Northern Fleet, Severomorsk base .
Srpen, 2003.


[baa][size=18aa]Sukhoi Su-25UTG Side view by Basil Zolotov[/sizeaa][/baa]
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Basil Zolotov

autor: Basil Zolotov

Author Website : http://basilzolotov.com/side-views/sukhoi-su-25utg/
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#424690 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Všetkých 10 kusov lietadiel Su-25UTG vyrobených v rokoch 1989-1990 v závode Ulan-Ude pôvodne slúžili pre potreby Čiernomorskej flotily zo základne na Kryme. Po rozdelení ZSSR zostalo 5 ks na území Ukrajiny (základňa Saki (Саки)) a 5 ks bolo presunutých na ruskú základňu Severnej Flotily - Severomorsk-3 (Североморск-3) pri Barentsovom mori.
Ukrajinské lietadlá mali (majú ?) trupové čísla 60, 61, 62, 63, 64, ruské 04, 07, 10, 11, 06.
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - (Internet)

(Internet)
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169399 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie z prvního přistání Su-25UTG na palubě letadlové lodi Tbilisi (Admiral Kuzněcov)
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] -


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169362 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Su-25UTG rudá 12 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk.
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)


Автор: Игорь Бубин
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Published with authors permit

Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Published with authors permit

Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#390054 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Su-25UTG rudá 15 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk.
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)


Автор: Игорь Бубин
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#390056 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more