Bell XFL-1 Airabonita

     
Název:
Name:
Bell XFL-1 Airabonita Bell XFL-1 Airabonita
Originální název:
Original Name:
Bell XFL-1 Airabonita
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
08.11.1938-DD.MM.1940 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
08.11.1938-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (BuNo 1588)
První vzlet:
Maiden Flight:
13.05.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2341 kg 5161 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3017 kg 6651 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3275 kg 7220 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.672 m 35ft 0in
Délka:
Length:
9,070 m 29ft 9in
Výška:
Height:
3.890 m 12ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,59 m2 232,00 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
139,88 kg/m2 28.65 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison XV-1710-6 (E1) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 857,5 kW a 746 kW v h= 3 048 m.
Vrtule trojlistá kovová Curtiss s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 160 mm
Allison XV-1710-6 (E1) twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,150 hp for take-off and 1,000 hp at 10,000 ft,
driving a three bladed Curtiss constant-speed propeller of the diameter 10ft 4in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
477 l ve vnitřních nádržích a 270 l v přídavné nádrži pod trupem. 126 US gallons (105 UK gallons) + 74 US gallons (62 UK gallons) in one drop tank.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
544 km/h v 3353 m 338 mph in 11000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
476 km/h v ? m 296 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13.4 m/s 2630 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,75 min do 3048 m 3,75 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9425 m 30922 ft
Dolet:
Range:
1553 km 965 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2373.8 km 1475 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Oldsmobile M4 (T9) ráže 37 mm v ose vrtule s 15 granáty nebo
1x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v ose vrtule se zásobou 280 nábojů a
2x pevný kulomet Colt-Browning AN/M2 ráže 7,62 mm nad motorem.
Výzbroj nebyla instalována.
One fixed forward-firing 1.46 inch Oldsmobile M4 (T9) cannon, 15 rounds or
one fixed forward-firing 0.5 inch Browning M2 machine-gun, 280 rounds, firing through the propeller hub and
two fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning AN/M2 synchronized machine-guns in the fuselage nose.
Armament never fitted to the aircraft.
Uživatelské státy:
User States:
USA United States
Poznámka:
Note:
Tovární označení Bell Model 5.

Experimentální palubní stíhač pastavený na základě armádního letounu P-39 Airacobra.
The Bell XFL Airabonita was a United States experimental shipboard interceptor aircraft developed for the United States Navy by Bell Aircraft.
The initial ground test in May 1940 revealed engine cooling problems which plagued the aircraft through its four year life. Another problem was inadequate directional stability, a problem that had first been determined by wind tunnel tests made at the University of Michigan. As a result of these tests, Bell had added fillets, dorsal fins and duct modifications to the XFL-1 but none cured the stability problems. Bell then tried larger horizontal and vertical tail surfaces to no avail.
After testing by Bell, the aircraft was flown to the Naval Aircraft Factory as NAS Philadelphia, Pennsylvania on 27 February 1941 for further tests. During carrier qualification tests on 12 May 1941, the landing gear failed and the aircraft was declared “to be unsatisfactory for use as a carrier aircraft or for arrested landings.″ As a result of this failure and the superiority of Vought’s Model V-166B or Grumman’s Model G-34 XF5F-1, the Navy signed a contract with Vought-Sikorsky for 584 F4U-1 Corsairs on 30 June 1941.
Zdroje:
Sources:
Tommy Thomason, Naval Figfters, No 81, Bell XFL-1 Airabonita, Publisher: Ginter Books January 2008, ISBN: 0-94261-281-7.
Robert F. Dorr with Jerry C. Scutts, Bell P-39 Airacobra, Crowood Aviation Series, The Crowood Press Ltd., 2000, ISBN 1-86126-348-1.
Peter M. Bowers, "Airborne Cobra Pt.I". Airpower, Vol. 8, No 6, November 1978.
William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: U.S. Army Air Force Fighters, Part 1., London, Macdonald and Jane's, 1977. ISBN 0-356-08218-0
Jacek Tomalik, Bell P-39 Airacobra Cz.1, Monografie Lotnicze 58, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 1999. ISBN 83-7237-032-X.
Jacek Tomalik, Bell P-63 Kingcobra, XFL-1 Airabonita, P-39 Airacobra Cz.2, Monografie Lotnicze 59, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 2001. ISBN 83-7237-034-6.
www.microworks.net
http://1000aircraftphotos.com/APS/2478.htm
www.fiddlersgreen.net
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fl1.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173493 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Bell XFL-1 Airabonita
Bell Model 5


Historie:
Velení námořního letectva se v roce 1938 rozhodlo, že bude do svých soutěží přijímat pouze takové typy letadel, které si v ničem nezadají s nejlepšími typy pozemního letectva. Tak se stalo, že do soutěže o palubní stíhací letoun byly vybrány tyto projekty továrna Vought přihlásila XF4U-1, Grumman zase XF5F-1 a Bell Aircraft Corp. přihlásil XFL-1 Airabonitu.


Airabonita byla obdobou armádního stíhacího letounu P-39 Airacobra, na kterém byly provedeny nezbytné úpravy, aby se mohl námořní soutěže zúčastnit. Airacobra byla v té době teprve ve stádiu výroby ověřovací série pro USAAC a námořnictvo zaujal výkon prototypu XP-39, u kterého motor s turbokompresorem umožnil dosáhnout max.rychlosti 627 km/hod. Tak rychlý letoun na palubách letadlových lodí, to byla velmi lákavá představa.


Airabonita byla objednána 08.12.1938, koncepčně vzešla z Airacobry, ale byly tu podstatné rozdíly. Vestavěný motor Allison V-1710-6 byl na stejném místě, tj. v těžišti letounu, ale již nebyl přeplňován turbokompresorem a tím ztratil výkon ve větších výškách. Drak letounu byl zesílen tak, aby snesl namáhání při palubním provozu, byl odstraněn také podvozek přídového typu, který byl pro pozemní Airacobru charakteristický, podvozek se tedy musel posunout vpřed, před těžiště a pod ocas přibylo zatahovací ocasní kolečko a přistávací hák. Airabonita měla ještě jinak umístněné chladiče kapaliny, ty byly nyní pod křídlem u trupu.


První vzlet byl proveden 13.05.1940 a brzy byly zahájeny i zkoušky, které neprobíhaly vůbec hladce, problémy působil motor, chlazení motoru a podvozek, výhrady byly zprvu k jeho tuhosti a potom k jeho pevnosti. V prosinci roku 1941 továrna Bell vzala letoun znovu do výrobní haly, aby odstranila všechny připomínky námořních pilotů. V té době však již bylo jasné, že XFL-1 Airabonita neposkytuje takové výkony a vlastnosti, které by vedly k jejímu přijetí do služby na palubách letadlových lodí a jasným vítězem soutěže se stal F4U-1. Úpravy na Airabonitě již nebyly dokončeny.

Při hledání TTD jsem nalezl několik rozdílných údajů o výzbroji. Vždy byl zmíněn kanón Oldsmobile M4 ráže 37 mm, ale uvažovalo se i o alternativě v podobě půlpalcového Browningu. V další kulometné výzbroji již jsem narazil na rozdíly od 2x 7,62 mm kulometů nad motorem až po 2 x 12,7 mm nad motorem a 2x 7,62 mm v křídlech. Jisté je, že prototyp však žádnou výzbroj neměl vestavěnou.


Použité prameny:
Bert Kinzey, XFL-1 Airabonita, P-39 Airacobra in Detail, Squadron/Signal Publications Inc., Carrollton, USA, rok 1999, ISBN 1-88897-416-4
Peter M. Bowers, Airborne Cobra Pt.II, Airpower magazine, Vol.9, No.1, January 1979.
www.daveswarbirds.com
www.microworks.net
www.aviastar.org
http://home.att.net/~jbaugher1/p39_16.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173460 Version : 0
four views of Airabonite
Bell XFL-1 Airabonita -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173494 Version : 0
... and a few photos.
Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173495 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more