Handley Page Halifax A Mk.IX

     
Název:
Name:
Handley Page H.P.71 Halifax A Mk.IX Handley Page H.P.71 Halifax A Mk.IX
Originální název:
Original Name:
Handley Page H.P.71 Halifax A Mk.IX
Kategorie:
Category:
transportní letoun cargo aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.10.1945-DD.MM.1946 Handley Page Ltd., Radlett
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1945-DD.MM.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
145
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1945
Osádka:
Crew:
4-5 + 16 výsadkářů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
17146 kg 37800 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
29484 kg 65000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
31.600 m 103ft 8in
Délka:
Length:
21.820 m 71ft 7in
Výška:
Height:
6.320 m 20ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
118.45 m2 1275 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
248,915 kg/m2 50.98 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Bristol Hercules XVI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o výkonu 1 249 kW (1 698 k) při 2 900 ot/min v h= 1 372 m na I. rychlost kompresoru a 1 078 kW (1 465 k) při 2 900 ot/min v h= 3 658 m na II. rychlost kompresoru, tyto výkony s plnícím tlakem 0,569 barů.
Vrtule trojlisté s konstantní rychlostí otáček
Bristol Hercules XVI fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,675 hp at 2,900 rpm at 4,500 ft (MS) and
1,445 hp at 2,900 rpm at 12,000 ft (FS) all boosted +8.25 psi,
driving a three-blade constant-speed propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
9 410 l
1 570 l v pomocných nádržích
2,070 UK gallons
345 UK gallons in auxiliary tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
465.1 km/h v 4115 m 289 mph in 13500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
389.5 km/h v 3048 m 242 mph in 10000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4.2 m/s 833 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
12 min do 3048 m 12 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6401 m 21000 ft
Dolet:
Range:
3653.2 km 2270 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Browning ráže 12,7 mm v přídi
2x pohyblivý kulomet Browning ráže 12,7 mm v zadní střelecké věži Boulton Paul Type D

Pumový náklad: 5 443 kg pum nebo nákladu
One flexible forward-firing 0.5 inch Browning machine-gun in the front position and
two flexible rear-ward firing 0.5 inch Browning machine-guns in the tail turret Boulton Paul Type D

Bomb load: 12,000 lb of bombs or cargo.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bingham, Victor F. Second to None: The Handley Page Halifax. Airlife, Shrewsbury 1986. ISBN 0-90639-366-3
Scutts, Jerry. Halifax in Action, In Action No.66. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1984. ISBN 0-89747-158-X
Rapier, Brian J. Halifax at War. Ian Allan, Shepperton 1987. ISBN 0-7110-1554-6
Robertson, Bruce. Halifax Special. Ian Allan, Shepperton 1990. ISBN 0-7110-1920-7
Butler, Tony. Handley Page Halifax, Warpaint No.46. Warpaint Books, Bletchley 2004
Němeček, Václav. Handley Page Halifax, L+K 12-15/1992
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=130
http://www.airwar.ru/enc/bww2/galif.html
URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Halifax-A-Mk-IX-t45975#360374 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Poslední verze Halifaxu byla určena čistě pro výsadkové operace. Místo původních dveří na levé straně zádi, které měly předchozí transportní verze, měl A Mk.IX obdélníkový poklop v podlaze, dvě lavice pro celkem 16 parašutistů, naviják pro vtažení výtažných lan padáků a za ocasním kolem úchyt pro uchycení lana vlečeného kluzáku. Ponechaly si schopnost nést pumy, ovšem v naprosté většině případů nesly v pumovnici přepravní kontejnery, nebo dokonce jeep a polní dělo. První ze 145 strojů byly předány letectvu až v listopadu 1945, takže válku nestihly, a sloužily poměrně krátce. Používala je od roku 1946 620. a 644. peruť na Blízkém východě, ale většinou byly vyřazeny již v roce 1948. Dál sloužily pouze u No.1 Parachute and Gliding Training School a tři létaly jako meteorologické u 202. peruti. 34 z vyřazených strojů se dostalo do soukromých rukou, kde po nutných úpravách sloužily jako dopravní a v této roli se společně s větším počtem civilních C Mk.VIII tři z nich zúčastnily leteckého zásobování Berlína v době blokády. V roce 1948 devět A.9 zakoupilo také egyptské královské letectvo. Tyto stroje byly zgenerálkovány společností Aviation Traders a přes Maltu byly v lednu 1949 dopraveny do Egypta. Zde byly znovuvyzbrojeny kulomety vymontovanými ze spitfirů Mk.V a sloužily jako transportní i bombardovací. Nejméně tři zůstaly ve službě až do roku 1956, kdy bylo několik Halifaxů zničeno na zemi během Suezské krize. Egypt u Aviation Traders objednal i další stroje, ty ale již neprošly zbrojním embargem.
Handley Page Halifax A Mk.IX -


URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Halifax-A-Mk-IX-t45975#360377 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more