23. spojovací prapor [1961-1992]

23rd Signal Battalion
     
Název:
Name:
23. spojovací prapor 23rd Signal Battalion
Originální název:
Original Name:
22. spojovací prapor
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.09.1961
Předchůdce:
Predecessor:
- -
Datum zániku:
Disbanded:
31.12.1992
Nástupce:
Successor:
23. spojovací prapor 23rd Signal Battalion
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.09.1961-01.09.1969 3. sbor protivzdušné obrany státu
01.09.1969-30.04.1991 3. divize protivzdušné obrany státu
01.05.1991-31.12.1992 3. divize protivzdušné obrany
01.09.1961-01.09.1969 3rd State Air Defense Corps
01.09.1969-30.04.1991 3rd State Air Defense Division
01.05.1991-31.12.1992 3rd Air Defense Division
Dislokace:
Deployed:
01.09.1961-31.12.1992 Žatec, letiště /

Velitel:
Commander:
01.09.1961-DD.MM.1962 Melena, Jan (kapitán)
DD.MM.1962-DD.MM.1963 Kolečáni, Karol (major)
DD.MM.1963-DD.MM.1964 Mudroň, Ján (major)
DD.MM.1964-DD.MM.1967 Janoušek František (major)
DD.MM.1967-DD.MM.1973 Starý, Adolf (kapitán)
DD.MM.1973-DD.MM.1978 Kolár, Josef (major)
DD.MM.1978-DD.MM.1981 Kučera Vlastimil (kapitán)
DD.MM.1981-DD.MM.1987 Hambík, Rostislav (major)
DD.MM.1987-DD.MM.1989 Lněníček, Rostislav (major)
DD.MM.1989-31.12.1992 Dědek, František (major)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
01.09.1961-31.12.1992 VÚ 4453 Žatec -
Zdroje:
Sources:
Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond (22. spojovací prapor)
URL : https://www.valka.cz/23-spojovaci-prapor-1961-1992-t47991#454344 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

- Krycí číslo: VÚ 4453


- Zřízení: 1.9.1961 (fakticky 20.7.1961) nařízením velitele 3. sPVOS čj. 0027/61


- Dislokace: Žatec


- V podřízení:
Velitelství 3. sPVOS (1961 - 1969)
Velitelství 3. dPVOS (1969 - 1991)
Velitelství 3. dPVO (1991 - 1992)
* ( ještě v podřízení AČR do konce roku 1993
, pak Velitelství 4. sPVOS)

- Velitelé 23. spojpr:
kpt. Melena Jan (1961–62)
mjr. Kolečáni Karol (1962–63)
mjr. Mudroň Ján (1963–64)
mjr. Janoušek František (1964 – 67)
kpt. Ing. Starý Adolf (1967 – 73)
mjr. Kolár Josef (1973 – 78)
kpt. Ing. Kučera Vlastimil ( 1978 – 81)
mjr. Hambík Rostislav (1981 – 87)
mjr. Lněníček Rostislav (1987 – 89)
mjr. Ing. Dědek František (1989 do zrušení)


- Organizace spojovacího praporu:


A) Velitelství:(dislokace na letišti Žatec)
- Štáb;
- Velitelská rota s automobilní četou,
- dílna,
- hospodářské družstvo;
- praporní poddůstojnická škola


B)Jednotky bojového zabezpečení :
1. provozní rota,
2. rádiová rota (na velitelském stanovišti Větrušice),
3. rádiová rota (na VS, Homole, Dolánky),
4. rota záložního spojovacího uzlu (dislokace: Hvožďany, Chrášťany)
- provozní četa ZVS;
- přijímací středisko,
- vysílací středisko,
- kabelová četa


Po reorganizaci k 01.09.1969 tvořily sestavu bojového zabezpečení praporu:


a) 1. spojovací rota VS:
- četa přijímacího střediska,
- 1. četa VS ("VOZDUCH"),
- 2. četa VS,
- provozní četa
(družstva: provozní, telefonní a dálnopisné ústředny, povětrnostní stanice)

- 2. spojovací rota ZVS:
- provozní četa
- četa přijímacího střediska;
- radiová četa stanic KV;
- radiová četa stanic VKV,
- četa směrových stanic,


- 3. spojovací rota (radioreléová):
- provozní četa ( při nástupu povolanců a záloh působilo u ní výcvikové středisko)



C) Technické zabezpečení:
- Četa technického zabezpečení
- Technická opravna (dílna pro opravy automobilní a radiotechnické techniky)
---


V r. 1981 byla původní 3. spojovací rota přejmenována na 4. výcvikovou rotu
a vznikla „nová“:
3. rota mobilních prostředků. (od r. 1985 dislokována v prostoru Hory Sv. Šebestiána).


--
Na podzim r. 1986 bylo zrušeno záložní velitelské stanoviště (ZVS) 3. d PVOS v Bechyni a bylo redislokováno do nových prostor.
Spolu s ZVS byly do nových prostor redislokovány také zabezpečovací spojovací jednotky.



Součásti 23. spojpr byly dislokovány v Žatci na letišti i ve městě,
(pro spojení velitelství svazku tzv. "RUTem" s velitelským stanovištěm ve Větrušicích bylo zřízeno směrové spojení),
dále: Dolánky, Drahlín (retlansační stanice), Homole, Hvožďany, Chrášťany, Hora Sv. Šebestiána.


***
Mobilní radiostanice tvořily:
- zástavby ve skříňových automobilech P V-3S: R-824, R-834, RDM-12A/B, R-118, R-140, R-102 přijímací a vysílací.
Také radiovozy T-805 ( RDS 66, SUD 3).
Část techniky byla v zástavbách „ZILů“.


Elektrocentrály zastupovaly typy: EC 1 kW, EC 4 kW, EC 15 kVA, EC 30 kVA.


Zrušení: 31.12.1992
Nástupce:
K 01.01.1993 přešel do složení AČR
23. spojovací prapor


Zdroj: SpA AČR Olomouc,Fond útvaru
"Říkali mu KOREA" - Svět křídel 2005
URL : https://www.valka.cz/23-spojovaci-prapor-1961-1992-t47991#293320 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more