MiG-21MF 4314

     
Typ:
Type:
MiG-21MF
Výrobce:
Producer:
Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
27.06.1971
Výrobní číslo:
Construction Number:
964313
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.08.1971-15.10.1977 4314
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
15.10.1977 zničen při nehodě
15.10.1977 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Zničen při katastrofě (15.10.1977), U 9.slp byl v době katastrofy technikem letounu npor.Jan Bosňák, K letecké nehodě došlo při plnění úkolu vyšší pilotáže. Letoun řízený majorem Moťkou narazil ve 14. minutě po vzletu do země 1,5 km západně obce Želeč. K nárazu došlo pod úhlem 30° rychlostí 1400-1500 km/h v levém náklonu 70-90°. Motor letounu pracoval v režimi FORSÁŽ. Letoun nejméně v posledních 10 vteřinách před nárazem do země nebyl řízen. Pilot neprovedl katapultáž, nevyslal o situaci žádnou zprávu. S řídícím létání korespondoval naposledy ve třetí minutě letu. Automatický registrátor parametrů byl při nárazu zničen, včetně jeho údajů. Pilot byl podle zdravotní dokumentace k plnění letového úkolu způsobilý.V jeho přípravě na let a v zabezpečení letu nebyly zjištěny nedostatky. Rovněž v přípravě techniky nebyly zjištěny nedostatky. Do organizace a řízení letové akce rušivě zasáhlo částečné omezení leteckého provozu v souvislosti s letem státní důležitosti. Vyšetřováním však nebyla prokázána souvislost tohoto omezení se zapříčiněním katastrofy. Soudně lékařská expertiza shledala u pilota fyzickou zátěž odpovídající buď plnému vypětí fyzických sil, nebo pasivnímu přetížení značným násobkem v průběhu letu, nevylučuje snížení práceschopnosti pilota v průběhu letu ze zdravotních příčin. Hlavní příčina katastrofy nemohla být zjištěna pro vysoký stupeň destrukce letounu, desintegrace těla pilota a nedostatek objektivních důkazů či svědectví o průběhu letu. Vyšetřovací komise se přiklání k závěru, že s největší pravděpodobností došlo pod vlivem velkého zatížení k selhání pilota ze zdravotních příčin. Opírá se o fakt, že pilot v poslední fázi letu nesnížil tah motoru vypnutím forsáže, což byl v dané situaci prvotní a nejjednodušší žádoucí úkon, že nevybíral letoun z klesání, neprovedl katapultáž, ani nepodal zprávu. -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
www.leteckabadatelna.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#196273 Version : 0
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.08.1971
Datum vyřazení:
Decommissioned:
15.10.1977
Provozovatel:
Operator:
DD.08.1971-21.03.1973 4. stíhací letecký pluk
21.03.1973-15.10.1977 9. stíhací letecký pluk
DD.08.1971-21.03.1973 4th Fighter Air Regiment
21.03.1973-15.10.1977 9th Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.08.1971-15.10.1977 4314
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.08.1971-15.10.1977 standardní (high visibility)
DD.08.1971-15.10.1977 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.08.1971-15.10.1977 standardní vojenská
DD.08.1971-15.10.1977 standard military
Barvy:
Colors:
DD.08.1971-15.10.1977 kov, stříbrná
DD.08.1971-15.10.1977 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#241864 Version : 0
Source:
Aviation+astronautics 1978, volume LIV, no. 19. p. 723..
MiG-21MF 4314 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#511134 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Hrob mjr.Jiří Moťka (* 10.11.1932 - + 15.10.1977), Místo: Ďáblický hřbitov - Praha 8, poloha: 14°28'44"V - 50°08'05"S, Stav ze dne 18.11.2009
Foto: Ondřej Knotek
MiG-21MF 4314 -


MiG-21MF 4314 -


MiG-21MF 4314 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4314-t51795#333748 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more