Letka 12 [1940-1944]

12th Flight
Letka 12
     
Název:
Name:
Letka 12 12th Flight
Originální název:
Original Name:
Letka 12
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.01.1940
Předchůdce:
Predecessor:
Letka 45 45th Flight
Datum zániku:
Disbanded:
31.08.1944
Nástupce:
Successor:
- -
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
DD.01.1940-DD.05.1940 Samostatná peruť II
DD.05.1940-DD.05.1941 Peruť II
DD.05.1941-31.08.1944 Stíhací peruť II
DD.01.1940-DD.05.1940 2nd Independent Squadron
DD.05.1940-DD.05.1941 2nd Squadron
DD.05.1941-31.08.1944 2nd Fighter Squadron
Dislokace:
Deployed:
01.01.1940-07.07.1941 Spišská Nová Ves, letiště /
07.07.1941-16.10.1941 v poli - východoevropské válčiště, ?
12.07.1941-09.07.1941 Sambor, ? /
09.07.1941-16.07.1941 Lviv, Letisko Rzesno /
16.07.1941-DD.07.1941 Proskurov, Einsatzhafen Proskurow /
19.07.1941-23.07.1941 Bar, ? /
23.07.1941-29.07.1941 Vinnica, Fliegerhorst Winniza /
29.07.1941-26.08.1941 Gajsin, ?
26.08.1941-27.08.1941 Berdičov, ?
27.08.1941-03.09.1941 Bila Cerkva, Fliegerhorst Belaja Zerkow /
03.09.1941-07.09.1941 Skvira, ?
07.09.1941-19.09.1941 Gubin, ?
19.09.1941-02.10.1941 Mytnica, ?
02.10.1941-07.10.1941 Bieliki, ?
07.10.1941-10.10.1941 Nikolajevka, ?
10.10.1941-16.10.1941 Sofijevka, ?
16.10.1941-17.10.1941 návrat na Slovensko, ?
17.10.1941-02.08.1944 Spišská Nová Ves, letiště /
02.08.1944-31.08.1944 Prešov, Letisko Išla /

Velitel:
Commander:
DD.01.1940-DD.MM.1942 Páleníček, Jozef (Nadporučík)
03.12.1942-15.03.1943 Hron, Ladislav (Nadporučík)
15.08.1943-01.01.1944 Haluzický, Ivan ( )
01.01.1944-31.08.1944 Páleníček, Jozef (Stotník)
Výzbroj:
Armament:
01.01.1940-31.08.1944 Avia B-534
01.01.1940-31.08.1944 Avia Bk-534
01.08.1944-31.08.1944 Messerschmitt Bf 109 G
Poznámka:
Note:
Během tažení do SSSR v roce 1941 používala krycí jméno "Milota". -
Zdroje:
Sources:
Kliment, Charles K. - Nakládal, Břetislav: Slovenská armáda 1939-1945. Praha, Naše vojsko 2006.
Rajninec, Juraj: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997.
Šumichrast, Peter: Slovenské letectvo na východní frontě. Cheb, Svět křídel 2006.
Šumichrast, Peter - Klabník, Viliam: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 2. Bratislava, MPS 2000.
Cséfalvay, František a kol: Vojenské osobnosti dejín Slovenska 1939-1945. Bratislava, Vojenský historický ústav, 2013. ISBN:978-80-89523-20-7
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#212082 Version : 0
history

Arises during the reorganization of the Slovak air force to 1. January 1940 přeznačením squadron 45 in Ves.
Participating in the campaign into the USSR in 1941. In 1944, becomes a part of Group air guns in the east Slovak army and 31. August 1944 crossing into the USSR, thus effectively ceases to exist.

victory

date machine pilot opponentspace
07.09.1941 Avia B-534 Drlička, Jozef (ctk.) I-16 - certainly space Garnostajpol
07.09.1941 Avia B-534 ?I-16 - certainly space Garnostajpol
08.09.1941 Avia B-534 Cat, Ivan (ctk.) I-16 - certainly space east of Ostjer

the loss of flight personnel

date machine crew cause
21.09.1941 Avia B-534.213 Kaliský, Vojtech - KIA Shot down by enemy anti-aircraft
fire in space Borispol

poz:
KIA - killed in action

resources
Rajninec, Juraj: the Slovak air force 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997.
Šumichrast Peter: Slovak air force on the eastern front. Cheb, World of wings 2006.
Šumichrast, Peter - Klabník, Viliam: Slovak air force 1939-1944. Sv. 2. Bratislava, the MPS 2000.
.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#436096 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Stíhací letka 12
Byla vytvořena společně se stíhací letkou 11 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany ze 37., 38. a a 39. letky a spolu se stíhací letkou 11 tvořila Stíhací skupinu Piešťany. Ve svém stavu měla 12 letuschopných stíhacích Avia B-534. Velitelem skupiny byl jmenován major Karol Sojček.


1.9.1939
Celá skupina obdržela úkol vzdušné ochrany komunikací, vykládacích prostorů vojsk a zařízení válečného průmyslu ve východním Slovensku. Kromě toho velení armády požadovalo vzdušnou ochranu pro německý XVIII armádní sbor v prostoru Jablonka – Trstena – Oravský Podzámok – Hruštín – Liptovská Sielnica.
Německým velitelstvím byl slovenskému stíhacímu letectvu vydán zákaz letů do 3. září.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.


2.9.1939
Ráno byl zákaz letů odvolán. Od tohoto dne měly slovenské stíhačky provádět lety nad západním a severním Slovenskem. Letadla označená starými československými znaky měla být pokládána za nepřátelská.
Letka prováděla lety všemi dvanácti stroji ve dvou přidělených stíhacích prostorech:
„A“– Piešťany – Nové Mesto nad Váhom – Trenčín – Púchov – Čadca – Sučany – Fačkov
„B“ - Piešťany – Nitra – slovensko-maďarské hranice u Bratislavy – Jablonica.


3.9.1939
Byly prováděny úkoly tak jako 2. září.



4.9.1939
Stíhací skupina v Piešťanech obdržela rozkaz: „ 4. září prováděla jednotlivá nepřátelská letadla průzkum v prostoru Lundenburg – Moravská Ostrava – Vysoké Tatry – Trenčín – Vídeň lety převážně ve velké výšce. Stíhací skupina maj. Sojceka může lovit dvojicemi nebo roji.“


5.9.1939
Celá stíhací skupina měla jednotlivými roji vyhledávat a ničit polská průzkumná letadla, která se stále objevovala nad Slovenskem.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.


6.9.1939
Stíhací prostor a úkoly letky pod velením mjr. Karola Sojčeka (?) v Žilině zůstaly nezměněny
Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.


7.9.1939
Německé pozemní jednotky ostřelovaly slovenská stíhací letadla. Proto byl zopakován zákaz letů ve výšce pod 1000 metrů nad vlastními vojsky. Letka pravděpodobně provedla přelet z letiště Žilina do Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf).


8.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.


9.9.1939
Byl obdržen rozkaz o doplnění výsostného označení všech slovenských vojenských letadel. Dosavadní označení mělo být opsáno bílým kruhem o poloměru 15 cm. Změna měla být provedena do půlnoci 10. září. Kromě toho měly být německé pozemní jednotky poučeny o typech a siluetách slovenských vojenských letadel.



10.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



11.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



12.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



13.9.1939
Letka byla i nadále ve Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf)
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



14.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



15.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



16.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



17.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.



18.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.


19.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.


20.9.1939
Letka nadále zůstává na letišti ve Spišské Nové Vsi. Ve stavu měla 10 letadel Avia B-534 a 11 pilotů.


Zdroj: Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002, ISBN 83-911393-4-4.




URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#212521 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - stary :


Byla vytvořena společně se stíhací letkou 11 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany ze 37., 38. a a 39. letky a spolu se stíhací letkou 11 tvořila Stíhací skupinu Piešťany.



Letka 12 vznikla zlúčením stíhacej letky 45 a 49 v Spišskej Novej Vsi (dátum 31. 8. 1939 súhlasí). Ako dôkaz poslúži stíhacie eso František Hanovec. Po vzniku SVZ je evidovaný ako príslušník letky 45 (Spišská Nová Ves) a neskôr už ako príslušník letky 12 (Spišská Nová Ves).
Počas polského ťaženia využívala letka 12 tiež letisko Ňaršany a Išla .


Zdroje:
Letectví + kosmonautika; č. 2004 / 04; B.Súdny: Hanovcov prvý zostrel
REVI 29-30; S.Bursa: Major letectva Ondrej Ďumbala
Bystrický- Šumichrast: Letka 13 v dokumentoch a obrazoch - Magnet press 2004; ISBN 80-89169-02-3
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#238210 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Autori Mgr. Ľuboš Demčák a Bc. Dominik Demčák na stránke www.druhasvetova.sk píšu:
"Dvanásta stíhacia letka, ktorá mala umiestnenú posádku v Kapušanoch pri Prešove, s letiskom v Nižnom Hrabovci, disponovala piatimi strojmi B-534, Bk-534, štyrmi Bf 109G-6 (ex. 13. letka), Fi 156 a E-39".


Letka teda operovala z dvoch letísk.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#436191 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

V knize Stanislav - Klabník: Slovenské letectvo 1944-1945, 3. diel se na straně 9 uvádí, že "Dátum presunu bol stanovený až na 1. 8. 1944. Počiatočným cieľom skupiny bola letisková plocha Nižný Hrabovec." a "Ďalší presun ... sa konal až 3. 8. ... po 20-minútovom lete pristáli v poriadku na letisku Išla".
Kniha Šumichrast - Klabník: Slovenské letectvo 1939-1944, 2.diel uvádí na straně 142, že "Stíhacia letka 12 ... sa presunula na svoje nové pôsobisko 2. augusta ...".
Je pravděpodobné, že velitelství letky se v Kapušanech nacházelo i nadále, jelikož na straně 15 (díl 3) se spíše, že "Už 29. 8. ... por. Droppa zatelefonoval svojmu veliťelovi stot. Páleníčkovi do Kapušian..."


Z toho vyvozuji, že velitelství letky bylo v Kapušanech a její letadla byla umístěna v Prešově (Išla), odkud 31.8. přeletěla do SSSR.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#450044 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more