Main Menu
User Menu

Military history website

Fiala, Benno

Fiala, Benno

Benno Fiala Ritter von Fernbrugg

     
Příjmení:
Surname:
Fiala
Jméno:
Given Name:
Benno
Jméno v originále:
Original Name:
Benno Fiala Ritter von Fernbrugg
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
kapitán
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
inženýr
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
rytíř
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
16.06.1890 Vídeň /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
29.10.1964 Vídeň
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
velitel Flik 51J
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Stíhací eso
28 vítězství
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
de.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#222270Version : 0
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Fiala
Jméno:
Given Name:
Benno
Jméno v originále:
Original Name:
Benno Fiala Ritter von Fernbrugg
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1910 Technologická univerzita
DD.MM.RRRR-DD.MM.1923 Vídeňská univerzita
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-27.07.1914 kurz důstojníka pozorovatele
DD.10.1916-DD.03.1917 pilotní kurz
DD.03.1917-DD.05.1917 stíhací kurz
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
10.11.1914 poručík
DD.MM.RRRR nadporučík
DD.MM.RRRR kapitán
Průběh vojenské služby:
Military Career:

DD.MM.1910-DD.MM.RRRR C. K. armáda
DD.MM.1910-DD.MM.1911 1. pevnostní dělostřelecký pluk
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR K. u K. Luftfahrtruppen
DD.MM.RRRR-DD.MM.1914 Flik 1 (technický důstojník)
28.07.1914-DD.01.1916 Flik 1 (pozorovatel)
DD.01.1916-DD.01.1916 testování letecké výzbroje
DD.01.1916-DD.07.1916 Flik 19 (pozorovatel)
DD.07.1916-DD.10.1916 hospitalizace
23.06.1917-DD.07.1917 Flik 41J (pilot)
DD.07.1917-30.10.1917 Flik 12D (pilot)
30.10.1917-16.01.1918 Flik 56J (zástupce velitele)
16.01.1918-DD.09.1918 Flik 51J (velitel)
DD.09.1918-DD.MM.RRRR velitelství letectva
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR vojenské letiště Hörsching (velitel)
Vyznamenání:
Awards:

04.10.1918

Medaile za statečnost velká zlatá
Large Golden Bravery Medal
Große Goldene Tapferkeitsmedaille
-

DD.MM.RRRR

Železný kříž 2. třídy 1914
Iron Cross 2nd Class 1914
Eisernes Kreuz II. Klasse 1914
-

DD.MM.RRRR

Karlův vojenský kříž
Karl Troop Cross
Karl-Truppenkreuz
-

DD.MM.RRRR

Odznak polního pilota
Field Pilot Badge
Feldpilotenabzeichen
-

DD.MM.RRRR

Vojenská záslužná medaile bronzová
Bronze Military Merit Medal
Bronzene Militär-Verdienstmedaille
na vojenské stuze s meči

DD.MM.RRRR

Vojenská záslužná medaile stříbrná
Silver Military Merit Medal
Silberne Militär-Verdienstmedaille
na vojenské stuze s meči (2krát)

DD.MM.RRRR

Vojenský záslužný kříž 3. třída
Military Merit Cross 3rd Class
Militärverdienstkreuz III. Kl.
s válečnou dekorací a meči

DD.MM.RRRR

Řád železné koruny 3. třída
Order of Iron Crown 3rd Class
Orden der Eisernen Krone III. Kl.
s válečnou dekorací a meči

DD.MM.RRRR

Řád Leopolda rytíř
Order of Leopold Knight
Leopold-Orden Ritter
s válečnou dekorací a meči

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
de.wikipedia.org
en.wikipedia.org
www.theaerodrome.com
hu.wikipedia.org
https://www.austro-hungarian-army.co.uk/gtmfly.htm
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#659310Version : 0
MOD

Oberleutnant Benno Fiala Ritter von Fernbrugg




* June 16, 1890, Vienna, Austria
+ 29 October 1964, Vienna, Austria


Austro-Hungarian fighter ace with 28 kills.
Pilot of K. u K. Luftfahrtruppe.


Units: Flik 1, Flik 12, Flik 19, Flik 51, Flik 56J.
Aircraft: Hansa-Brandenburg C.I, Albatros D.III


He was born on 16 June in Vienna into an aristocratic family with a tradition of military service. His father was an artillery officer and his brother was a naval aviator... Fiala graduated from primary school, high school and studied mechanical engineering at the University of Vienna.
From his early youth he was fascinated by aviation, but joined as a cadet in the 1st Fortress Artillery Regiment.

On one visit to the airfield, whether for business or personal reasons, he met Emil Uzelac, the Air Force Commander. Uzelac arranged his transfer to Flik 1 as a technical officer. Fiala completed his training as an aerial observer on 28 July 1914, the day Austria-Hungary declared war on Serbia.

In early November 1914, he accompanied a transport of material on a train that was attacked by Russian troops. Fiala took control of the locomotive and drove the entire train to safety. For this he was awarded the Silver Medal of Merit. On 10 November 1914 he was promoted to leutnant.

Although he had been trained as an aerial observer, he learned to fly and began to arm aircraft experimentally with machine guns. He also experimented with photographic cameras and was the first to install and successfully test a 30-kilogram radio transmitter in an aircraft. He used it in May 1915 at the Battle of Gorlice-Tarnow on the Russian front, where he corrected mortar fire by radio.


He was subsequently transferred to Flik 19 on the Italian front. Here he flew the Hansa-Brandenburg C.I, with which he shot down his first confirmed opponent on 29 April 1916.
On 4 May 1916 he shot down an Italian M-4 airship in cooperation with another aircraft. However, the crew of another airship shot him down in the Gorizia area of Italy on another flight.
Fiala was wounded by anti-aircraft artillery in early 1917. After recovering, he was sent to Flik 41J and then to Flik 12D, where he flew the Hansa-Brandenburg D.I.


In November he was again transferred, this time to Flik 56J with Albatros D. III.
In January 1918 he was appointed commander of Flik 51J. Notable was his 14th victory on 30 May 1918, when he shot down British ace Alan Jerrard, winner of the Victoria Cross.


After the war, he returned to school, graduated from the Faculty of Engineering in Vienna, and received his engineering degree in 1923. Between 1925 and 1927 he worked under Professor Hugo Junkers. In 1928 he entered into a business partnership with Mitsubishi Industries of Japan, producing all-metal aircraft for the USA.


In March 1933, he was arrested by the Gestapo and placed under house arrest, on the direct orders of Gestapo chief Hermann Göring. After his release from house arrest, he fled Germany for his native Austria.


Here, together with a wartime colleague Julius Arigi, they founded an airport operating company. He was a director of this company until 1936.
During World War II he served in the Luftwaffe with the rank of Hauptmann.


After World War II he worked at the airport in Hörsching, Austria.


He died in Vienna on 29 October 1964 at the age of 74.


Sources:
en.wikipedia.org
https://www.theaerodrome.com
https://www.firstworldwar.com/bio/fernbrugg.htm
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#320866Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Oberleutnant Benno Fiala Ritter von Fernbrugg

Seznam vítězství:

Pořadí Datum / Čas Jednotka Letoun Protivník Místo sestřelu
1. 29.04.1916 Flik 19 Hansa-Brandenburg C.I (61.55) neznámý San Daniele
2. 04.05.1916 / 12:00 Flik 19 Hansa-Brandenburg C.I (61.55) vzducholoď M4 Merna
3. 09.08.1917 / 08:30 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.38) "průkumný Nieuport" Auzza - Plava
4. 10.08.1917 / 19:30 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.38) "Caproni" Auzza - Plava
5. 11.08.1917 / 19:30 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.38) SAML S.2 Plava
nepotvrzený sestřel 12.08.1917 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.38) "Caudron" Selo
6. 14.08.1917 / 06:30 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.66) "průzkumný Nieuport" jižně od Gorizia
7. 19.08.1917 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.38) "Caproni" severně od Fajtl Hrib
nepotvrzený sestřel 31.08.1917 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.38) "průzkumný Nieuport" -
8. 25.10.1917 Flik 12D Hansa-Brandenburg D.I (28.38) "SPAD" jižně od Monte San Gabriele
9. 30.12.1917 Flik 56J Albatros D.III (153.77) "Caproni" poblíž Vecchia
10. 21.01.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.128) Sopwith Camel San Andre di Treviso
11. 11.03.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.128) Sopwith Camel Spresiano
12. 13.03.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.128) SIA 7b severně od Spresiano
13. 16.03.1918 / 11:40 Flik 51J Albatros D.III (153.128) Sopwith Camel Zenson
14. 30.05.1918 11:50 Flik 51J Albatros D.III (153.155) Sopwith Camel Gorgo del Molino
15. 01.05.1918 / 09:10 Flik 51J Albatros D.III (153.128) Sopwith Camel San Biaggio
16. 01.05.1918 / 09:15 Flik 51J Albatros D.III (153.128) SIA 7b severně od Povegliano
17. 01.05.1918 / 14:30 Flik 51J Albatros D.III (153.128) pozorovací balón Visnadello
18. 01.05.1918 / 14:35 Flik 51J Albatros D.III (153.128) pozorovací balón San Biaggio
19. 03.05.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.141) SPAD 1 jihovýchodně od Spresiano
nepotvrzený sestřel 03.05.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.141) Sopwith Camel severně od Povegliano
20. 06.06.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.128) SPAD 1 Salettuol
21. 06.06.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.128) Sopwith Camel Noventa di Piave
22. 15.06.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.270) pozorovací balón Breda di Piave
23. 19.06.1918 / 18:30 Flik 51J Albatros D.III (153.270) "dvoumístný stroj" jižně od San Biaggio
24. 20.06.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.270) "průzkumný stroj" Montello
25. 20.06.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.270) "dvousedadlový stroj" Montello
26. 20.06.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.270) "dvousedadlový stroj" poblíž Susegana
27. 30.07.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.270) "průzkumný stroj" Passarella
28. 20.08.1918 Flik 51J Albatros D.III (153.270) "Ansaldo" Cessalto


Poznámky:
Fiala měl několik nepotvrzených vítězství na ruské frontě, sám si nárokoval pět nepotvrzených sestřelů.

Zdroje:
www.theaerodrome.com
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#317028Version : 0

 - Letoun 28.40 sedlala celá řada pilotů Fliku 41J. Létali s ním Linke-Crawford (27 sestřelů, z toho 4 s tímto strojem), Benno Fiala (28 s.), G. Brumovski (35 s.) a Zgsf. (čet.) Hermann Richter (1 s., právě na tomto letounu). Letoun představuje standardní provedení letounů KD této série (až na chybějící kryt horní části motoru), má standardní směrovku původního provedení, kulomet na horním křídle v aerodynamickém krytu zvaném rakvička, i větrný štítek. Stroj je kompletně v barvě materiálu. Šachovnice na trupu je spíše markingem letounu, než konkrétního pilota.

Letoun 28.40 "sedlala" celá řada pilotů Fliku 41J. Létali s ním Linke-Crawford (27 sestřelů, z toho 4 s tímto strojem), Benno Fiala (28 s.), G. Brumovski (35 s.) a Zgsf. (čet.) Hermann Richter (1 s., právě na tomto letounu). Letoun představuje standardní provedení letounů "KD" této série (až na chybějící kryt horní části motoru), má standardní směrovku původního provedení, kulomet na horním křídle v aerodynamickém krytu zvaném "rakvička", i větrný štítek. Stroj je kompletně v barvě materiálu. Šachovnice na trupu je spíše markingem letounu, než konkrétního pilota.
Published with authors permit

 -


Published with authors permit



Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401843
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#663661Version : 0
MOD

 - Kádéčko 28.33. V jeho kokpitu usedali Oblt. (npor.) Benno Fiala, Zgsf. (čet.) Josef Novák a Lt. Leo Bisce. pro nás je samozřejmě nejzajímavější fakt, že 17. 7. 1917 na tomto stroji dosáhl svého 2. potvrzeného vítězství právě Josef Novák, výrazná postava čs. letectví. Letoun byl nakonec ztracen, když s ním havaroval Oblt. Kálmán Fischer (držitel německého pilotního odznaku), jenž sloužil u Flik 41J jako Kanzleioffizier (hlavní úředník). Letoun  byl vyzbrojen synchronizovaným kulometem napravo do  motoru a byl vybaven novějším typem směrovky. Kromě černobílého markingu byl celý v barvě materiálu.

"Kádéčko" 28.33. V jeho kokpitu usedali Oblt. (npor.) Benno Fiala, Zgsf. (čet.) Josef Novák a Lt. Leo Bisce. pro nás je samozřejmě nejzajímavější fakt, že 17. 7. 1917 na tomto stroji dosáhl svého 2. potvrzeného vítězství právě Josef Novák, výrazná postava čs. letectví. Letoun byl nakonec ztracen, když s ním havaroval Oblt. Kálmán Fischer (držitel německého pilotního odznaku), jenž sloužil u Flik 41J jako Kanzleioffizier (hlavní úředník). Letoun byl vyzbrojen synchronizovaným kulometem napravo do motoru a byl vybaven novějším typem směrovky. Kromě černobílého markingu byl celý v barvě materiálu.
Published with authors permit

 -


Published with authors permit



Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401968
URL : https://www.valka.cz/Fiala-Benno-t61707#663662Version : 0
MOD