FV4201 Chieftain Mk 5

     
Název:
Name:
Chieftain Mk 5 Chieftain Mk 5
Originální název:
Original Name:
Chieftain Mk 5
Kategorie:
Category:
hlavní bojový tank main battle tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1971-DD.MM.1979 Royal Ordnance Factory, Leeds
DD.MM.1971-DD.MM.19RR ? Vickers-Armstrongs (Engineers) Ltd., Elswick
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1971-DD.MM.1979 ?
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2200+ (všechny verze / all versions)

Chieftain Mk 5:
Velká Británie / United Kingdom: ?
Írán / Iran: 624 Mk 5/3P + 185 Mk 5/5P (dodávky 1973-1978 / deliveries 1973-1978)
Kuvajt / Kuwait: 150 (dodávky 1978-1979 / deliveries 1978-1979)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.09.1959
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
55000 kg 121254 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
10795 mm 35 ft 5 in
Délka korby:
Hull Length:
7518 mm 24 ft 8 in
Celková šířka:
Overall Width:
3657 mm 12 ft
Celková výška:
Overall Height:
2895 mm 9 ft 6 in
Světlá výška:
Ground Clearance:
508 mm 1 ft 8 in
Šířka pásu:
Track Width:
610 mm 2 ft
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,088 MPa 12.76 psi
Pancéřování:
Armour:
korba - čelo: 120 mm (72°)
korba - boky: 38 mm (10°)

věž - čelo: 195 mm (60°)
hull - front:: 4.7 in (72°)
hull - sides: 1.5 in (10°)

turret - front: 7.7 in (60°)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Leyland L60 No 4 Mk 8A
- s protiběžnými písty
- dvoutaktní, kapalinou chlazený, vznětový
- počet válců: 6
- objem válců: 26,11 l
Leyland L60 No 4 Mk 8A
- opposed-piston
- two stroke, liquid cooled, diesel
- number of cylinders: 6
- swept volume: 1593 cu in
Výkon:
Power:
536.9 kW při 2100 ot/min 720 bhp at 2100 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Merritt-Wilson TN12
- manuální převodovka
- počet stupňů: 6+2(3)
Merritt-Wilson TN12
- manual gearbox
- number of gears: 6+2(3)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
48 km/h 30 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
32 km/h 20 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
500 km 310 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
300 km 185 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
3,149 m 124 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,914 m 36 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,066 m 42 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
L11A5
- ráže: 120 mm
- zásoba munice: 64 nábojů
L11A5
- calibre: 120 mm
- ammunition: 64 rounds
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet L8A1
- ráže: 7,62 mm


protiletadlový kulomet L37A1
- ráže: 7,62 mm
- zásoba munice ráže 7,62 mm: 6000 nábojů


zástřelný kulomet L21A1
- ráže: 12,7 mm
- zásoba munice: 300
L8A1 co-axial machine gun
- calibre: 0.3


L37A1 anti-aircraft machine gun
- calibre: 0.3
- 0.3 calibre ammunition: 6000 rounds


L21A1 ranging machine gun:
- calibre: 0.5
- ammunition: 300 rounds
Uživatelské státy:
User States:

1)
2)
3)

1)
2)
3)
Poznámka:
Note:
1) Chieftain Mk 5/3P a Mk 5/5P
2) íránské Chieftain Mk 5/5P zadržené a darované Irákem
3) Chieftain Mk 5/5K
1) Chieftain Mk 5/3P and Mk 5/5P
2) Iranian Chieftain Mk 3/3P captured and gifted by Iraqis
3) Chieftain Mk 5/5K
Zdroje:
Sources:
Griffin, R.: Chieftain, Crowood Press, Ramsbury, 2001
Jane's Armour and Artillery 1985-1986
URL : https://www.valka.cz/FV4201-Chieftain-Mk-5-t6326#14722 Version : 0
Chieftain Mk 5(C) of the armaments 5. royal inniskillingského dragounského guards regiment through the canadian prairies to the exercises in 1978. The designation (C) in the title means that the tank was equipped with radio sets Clansman VRC 353..
FV4201 Chieftain Mk 5 - (British MOD)

(British MOD)
URL : https://www.valka.cz/FV4201-Chieftain-Mk-5-t6326#566208 Version : 0
Chieftain Mk 5/5P eliminated from the armament of the jordanian army, Military technical museum, Lešany, 2012. The vehicle was in the first half of the seventies delivered to Iran, whose army introduced tanks Chieftain Mk 3/3P and Chieftain Mk 5/5P in the arsenal of the 15 tank battalion 16. and 92. the armored division. Chieftainy were in the following decade deployed in combat operations within the iraqi-iranian war (1980-1988). The iraqis during the fighting managed to capture a significant amount of iranian tanks. In 1988, Iraq donated by the jordanian army 90 originally of iranian Chieftainů (1 Chieftain Mk 3/3P and 89 cars Chieftain Mk 5/5P), among whom was apparently even this tank, which after his elimination ended up in the collections of the Royal museum. The specified machine to the Czech republic came in April 2010 in exchange for a tank T-54B. Erroneously it is claimed that this is a machine Khalid, which, however, does not correspond to the execution of the rear part of the hull or the presence of an infrared lamp on the left side of the tower..
FV4201 Chieftain Mk 5 -


URL : https://www.valka.cz/FV4201-Chieftain-Mk-5-t6326#566216 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Chieftain Mk 5/5P vyřazený z výzbroje jordánské armády, Vojenské technické muzeum, Lešany, 2010.




URL : https://www.valka.cz/FV4201-Chieftain-Mk-5-t6326#259522 Version : 0
the Monument and the museum of the Armored corps, Latrun own photo, 2017.
FV4201 Chieftain Mk 5 -


FV4201 Chieftain Mk 5 -


FV4201 Chieftain Mk 5 -


URL : https://www.valka.cz/FV4201-Chieftain-Mk-5-t6326#600916 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zdravím, jak je to s přesným typem Lešanského Chieftainu? Martin Smíšek píše o Mk.5/3(P), což byla dále modernizovaná verze původní Mk.5/5(P), za kterou ten Lešanský kus ale označil Admin. Co jsem měl teď čerstvou diskuzi s britskými nadšenci, tak z pohledu na exteriér není moc šance tyhle dva typy rozeznat, úpravy byly spíše interní (větší nádrže na palivo, automatická převodovka) nebo dobře schované (lepší protiminová ochrana podvozku). Dost možná jediným externím rozlišovacím prvkem by prý mohl být laserový zdroj nalevo od periskopu střelce, který byl součástí úsťového referenčního systému (MRS) pro kompenzaci ohybu hlavně, jehož součástí je i zrcátko s krytem u ústí hlavně. Jenže z nějakého důvodu se Íránu prý dodávaly i upravené tanky se zrcátkem na hlavni, ale bez laserového zdroje, jako je očividně případ i Lešanského tanku a tam už se rozdíl mezi Mk.5/5(P) a Mk.5/3(P) prý maže. Do interiéru se ale snad dávaly mosazné tabulky s přesnou identifikací typu, ze kterého by se typ dal vyčíst (alespoň za předpokladu, že byla v případě úpravy na Mk.5/3(P) aktualizována). Nebo byl někdo v kontaktu s řidičem lešanského kousku? Ta převodovka by to asi rozsekla:) Díky.


Jinak mě napadlo, jestli důvod, proč Lešany svůj Chieftain mylně označují za Khalid není ten, že Jordánci všechny své Cheiftainy označují jako Khalidy, tedy i ty starší kusy, které získaly od Iráku po Irácko-Íránské válce?
URL : https://www.valka.cz/FV4201-Chieftain-Mk-5-t6326#742028 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more