SOV - Ivčenko AI-20

Ивченко АИ-20

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Turbovrtulový motor / Turboprop Engine

Ivčenko AI-20 / Ивченко АИ-20




Turbovrtulový motor použitý k pohonu technologického demonstrátoru ekranoplánu SM-6.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Ivcenko-AI-20-t63349#226268 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Motor AI-20 (АИ-20) bol vyvinutý v roku 1956 konštrukčnou kanceláriou OKB-478 pod vedením konštruktérov A.G. Ivčenka a N.D. Kuznecova. Motor s výkonm 4000 hp bol určený dopravné a transportné lietadlá pre lety na stredné vzdialenosti, prednostne eurčený pre typy z konštrukčných kancelárií Antonova a Iljušina. V roku 1957 motor úspešne prešiel skúškami a začala sa jeho sériová výroba v dvoch závodoch na výrobu motorov - Záporožskom (dnes Motor Sič) a Permskom.


Použitie (iba základné verzie jednotlivých typov, bez modifikácií):
- An-8 (Ан-8
-An-10 (Ан-10)
- An-12 (Ан-12)
- An-32 (Ан-32)
- Be-12 (Бе-12)
- Il-18 (Ил-18)
- Il-38 (Ил-38)



Motor AI-20 pozostáva z 10-stupňového kompresora, prstencovej spaľovacej komory, trojstupňovej nechladenej turbíny, planetárneho reduktora a pevnej reaktívnej trysky. Motor pracuje s vrtuľou AV-68D (АВ-68Д), prípadne jej modifikáciami AV-68DM (АВ-68ДМ) a AV-68I (АВ-68И). Ako palivo je použitý letecký petrolej T-1, TS-1, RT.


Základné TTÚ:
Dĺžka: 3096 mm
Sírka: 842 mm
Výška: 1180 mm
Hmotnosť: 1080 kg (bez náplní)
Prietok vzduchu kompresorom: 20,9 kg/s
Pretlak v kompresore: 7,32
Teplota plynov pred vstupom do turbíny: 807 °C
Výkon: 4000 hp (2942 kW) pri 12 300 ot/min (základná verzia)
Spotreba paliva v režime štartu: 0,259 kg/N*hod



Produkcia motorov v oboch závodoch dosiahla okolo 14 000 kusov AI-20 všetkých modifikácií.


Verzie:
- AI-20 (АИ-20) - základný model, použitý v typoch An-10, An-12.
- AI-20D (АИ-20Д)- model so zväčšeným výkonom na 5180 hp, vyvinutý v roku 1956, použitý na typoch An-8, An-32, Be-12
- AI-20DK (АИ-20ДК) - verzia pôvodne určená pre hydroplán Be-12FS (Бе-12ФС), použitý na An-32
- AI-20K (АИ-20К) - verzia vyvinutá pre Il-18V (Ил-18В), vyrábaná v rokoch 1963-1965
- AI-20M (АИ-20М) - verzia s výkonom zvýšeným na 4250 hp. Použitá na An-12BK (Ан-12БК), An-32 (Ан-32), Il-18D (Ил-18Д), Il-38 (Ил-38)




Zdroj: http://www.aviaros.narod.ru/ai-20.htm
ru.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/SOV-Ivcenko-AI-20-t63349#367263 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more