Pz.Kpfw. III Ausf. M

8./Z.W.
     
Název:
Name:
Pz.Kpfw. III Ausf. M Pz.Kpfw. III Ausf. M
Originální název:
Original Name:
Pz.Kpfw. III Ausf. M
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.09.1942-DD.12.1942 Daimler Benz AG, Berlin /
DD.11.1942-DD.01.1943 Henschel & Sohn GmbH, Kassel /
DD.10.1942-DD.01.1943 Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Nürnberg /
DD.10.1942-DD.12.1942 Mühlenbau und Industrie AG, Braunschweig /
DD.10.1942-DD.02.1943 Maschinenfabrik Niedersachsen-Hannover GmbH, Hannover /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1942-DD.02.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
517 (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
22500 kg 49604 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
6412 mm 21 ft ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2950 1) / 3410 2) mm 9 ft 8 ⅛ in 1) / 11 ft 2 ¼ in 2)
Celková výška:
Overall Height:
2500 mm 8 ft 2 ⅜ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
385 mm 1 ft 3 ⅛ in
Šířka pásu:
Track Width:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,09 MPa 13.05 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo - 50 mm (+20 mm prídavný pancier)
boky - 30 mm
strop - 16 mm

Veža:
čelo - 50 mm (+20 mm prídavný pancier)
štít kanóna - 50 mm
boky - 30 mm
zadok - 30 mm
strop - 10 mm
veliteľská vežička - 30 mm
Hull:
front - 50 mm (+20 mm spaced armor)
sides - 30 mm
deck - 16 mm

Turret:
front - 50 mm (+20 mm spaced armor)
gun shield - 50 mm
sides - 30 mm
rear - 30 mm
deck - 10 mm
cupola - 30 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 120 TRM (vodou chladený 12-valec objemu 11.867 cm3) Maybach HL 120 TRM (12 cyl., water cooled, gasoline, 11.867 ccm)
Výkon:
Power:
209,6 kW při 2800 ot/min 281.1 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
ZF SSG 77 (6+R) ZF SSG 77 (6+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h 25 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h 9 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
155 km 96 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
95 km 59 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,3 m 91 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,6 m 24 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,6 m 63 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
5 cm KwK 39 L/60
(84 nábojov)
5 cm KwK 39 L/60
(84 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2x guľomet MG 34 ráže 7,92mm (3750 nábojov) 2x machine gun MG 34 cal.7,92mm (3750 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 61/400/120 (93 článkov v jednom páse)

1) Celková šírka bez schurzenov
2) Celková šírka so schurzenmi
Tracks:
Kgs 61/400/120 (93 links per side)

1) Overall width without schurzen
2) Overall width with schurzen
Zdroje:
Sources:
Thomas L.Jentz, Hilary Louise Doile - Panzerkamfwagen III Ausf.J, L, M and N development and production from 1941 to 1943, Panzer Tracts No.3-3, ISBN: 0-9815382-4-x
URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#463390 Version : 0
After odmietnutí version of Pz.Kpfw. III Ausf.To vznikol in 2/1942 draft version of Ausf.M, u ktorej bola improved chance brodenia sa vo aqueous tokoch. From the exhaust potrubia engineand viedol ridged and rubber stopper zaistený outlet spalín, ktorý bol characteristic distinguishing prvkom pri identifikácii version of Ausf.M. All approaches air into the engineand boli opatrené flaps with tesnením against vniknutiu water. Bearing veniec bol zkonštruovaný ako vodotesný. Tesnenia sa used on all priezory, hatches, výstrelné holes, on čelnom pancieri tower bol for niektorých machines mounted frame pre upevnenie krytia štrbín in the shield kanóna et cetera.
I can't tell dôvod efforts of these adjustments. Serial production from 9/1942 into 2/1943 gave 517 machines. Made tanks and platforms neskôr poslúžili pri prestavbách on verziu Pz.Kpfw. III Ausf.N, Pz.Kpfw. III (Phlegm), Panzerbefehlswagen Ausf.To or StuG III Ausf.G.

*source:

Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doile - Panzerkamfwagen III Ausf.J, L, M and N development and production from 1941's 1943, Panzer Tracts No.3-3, ISBN: 0-9815382-4-x.
URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#464756 Version : 0
8.serie/From.W. (Pz.Kpfw. III Ausf.J, Ausf.L, Ausf.M, Ausf.N) - produkcia

     
1.séria Fgst.Nr. 68001-69100
Verzia (Ausf.)
Továreň
the Number of produced kusov
Obdobie production
Note
68001-68134
Ausf.J
Daimler-Benz
134
3/1941-9/1941

68201-68333
Ausf.J
M.A.N.
133
3/1941-9/1941

68401-68533
Ausf.J
Miag
133
4/1941-9/1941

68601-68700
Ausf.J
MNH
100
3/1941-8/1941

68701-68976
Ausf.J
Henschel/Wegman
279
3/1941-1/1942



     
2.séria Fgst.Nr. 72001-74100
Verzia (Ausf.)
Továreň
the Number of produced kusov
Obdobie production
Note
72001-72208
Ausf.J
Daimler-Benz
(113)
9/1941-3/1942
Pravdepodobný number. Fgst.Nr. mixed with neskôr premenovanými strojmi with kanónmi 5cm L/601).
72401-72634
Ausf.J
M.A.N.
(152)
9/1941-3/1942
Pravdepodobný number. Fgst.Nr. mixed with neskôr premenovanými strojmi with kanónmi 5cm L/602).
72801-73027
Ausf.J
Miag
(113)
9/1941-3/1942
Pravdepodobný number. Fgst.Nr. mixed with neskôr premenovanými strojmi with kanónmi 5cm L/603).
73201-73387
Ausf.J
MNH
(154)
8/1941-3/1942
Pravdepodobný number. Fgst.Nr. mixed with neskôr premenovanými strojmi with kanónmi 5cm L/604).
73601-73767
Ausf.J
Henschel
167
1/1942-5/1942
Fgst.Nr.73631-73763 konverzia to Pz.Bef.Wg. III Ausf.J
73901-74067
Ausf.J
Alkett
(124)
4/1941-2/1942
Pravdepodobný number. Fgst.Nr. mixed with neskôr premenovanými strojmi with kanónmi 5cm L/605).
72083-723251)
the Ausf.L
Daimler-Benz
212
12/1941-6/1942

72507-727252)
the Ausf.L
M.A.N.
173
12/1941-5/1942

72874-731253)
the Ausf.L
Miag
212
12/1941-5/1942

73285-735254)
the Ausf.L
MNH
171
12/1941-6/1942

73768-73900
the Ausf.L
Henschel
107
5/1942-8/1942
Fgst.Nr. used and pre Ausf.Ausf.N6)
73857-739006)
the Ausf.N
Henschel
26
7/1942-8/1942

74013-741005)
the Ausf.L
Alkett
76
12/1941-3/1942



     
3.séria Fgst.Nr. 74101-75500
Verzia (Ausf.)
Továreň
the Number of produced kusov
Obdobie production
Note
74101-74250
the Ausf.L
Alkett
150
3/1942-10/1942

74340-74350
the Ausf.L
Daimler-Benz
10
6/1942-7/1942

74351-74530
the Ausf.L
M.A.N.
180
5/1942-10/1942

74531-74600
the Ausf.M
M.A.N.
70
10/1942-12/1942

74601-74850
the Ausf.L
Miag
92
5/1942-9/1942
Fgst.Nr. used and pre Ausf.Ausf.N 7)
74692-748497)
the Ausf.N
Miag
158
6/1942-9/1942

74851-75000
the Ausf.L
MNH
20
7/1942-10/1942
Fgst.Nr. used and pre Ausf.Ausf.N 8)
74857-749868)
the Ausf.N
MNH
130
7/1942-9/1942

75001-75100
the Ausf.M
MNH
100
10/1942-12/1942

75211-75220
the Ausf.N
Daimler-Benz
10
7/1942-8/1942

75221-75230
the Ausf.L
Daimler-Benz
10
8/1942-9/1942

75231-75339
the Ausf.N
Henschel
101
8/1942-10/1942
Fgst.Nr. sa used the pre Ausf.L9)
75237-753709)
the Ausf.L
Henschel
39
8/1942-9/1942

75371-75430
the Ausf.M
Henschel/Wegman
30
11/1942-1/1943
In the sources of error referred to from Fgst.Nr.75370-75430.


     
4.séria Fgst.Nr. 76100-78000
Verzia (Ausf.)
Továreň
the Number of produced kusov
Obdobie production
Note
76111-76126
the Ausf.M
M.A.N.
16
12/1942-1/1943

76211-76278
the Ausf.M
MNH
68
12/1942-2/1943

76279-76360
the Ausf.N
MNH
82
4/1943-8/1943
Auslauf serie
76361-76378
the Ausf.L
Miag
18
9/1942-10/1942

76379-76400
the Ausf.N
Miag
22
10/1942

76401-76528
the Ausf.M
Miag
128
10/1942-12/1942

77534-77543
the Ausf.M
Daimler-Benz
10
9/1942-10/1942

77544-77608
the Ausf.M
Miag
65
12/1942

77609-77708
the Ausf.M
Miag/Wegmann
100
1/1943-3/1943
Flammpanzer III
77709-77793
the Ausf.N
Miag
85
2/1943-5/1943
Auslauf serie


     
a Separate séria Fgst.Nr. 70201-70250
Verzia (Ausf.)
Továreň
the Number of produced kusov
Obdobie production
Note
70201-70250
the Ausf.M
Daimler-Benz
50
12/1942-3/1943
Pz.Bef.Wg. III Ausf.To



*source:

Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doile - Panzerkamfwagen III Ausf.J, L, M and N development and production from 1941's 1943, Panzer Tracts No.3-3, rok vydania 2009, ISBN: 0-9815382-4-x

Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doile - Panzerkampfwagen III Umbau "Conversions From.W.40, Pz.Kpfw.III (T), Pz.Kpfw.III (Funk), Pz.Kpfw.III (Fl), Pz.Beob.Wg.III, SK 1, Brueckenmaterialtraeger, and Munitionspanzer, Panzer Tracts No.3-5, the rok vydania 2011, ISBN: ?

Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzerbefehlswagen Ausf.D1, E, H, J und K development and production from 1935's 1943, Panzer Tracts No.3-4, rok vydania 2010, ISBN: 0-9815382-8-2


work in progress.
URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#465181 Version : 0
Side view Pz.Kpfw. III Ausf.M from Pz.Kpfw. III Ausf. L differed mainly in the installation of a non-return valve on the exhaust pipe, which allowed to increase the wading from 0.8 m to 1.3 m


Source: Mikhail Barjatinsky: Pz III Stalnyj symbol Blitzkriga, ISBN 9875699256945
Bronekolekcia 6/2000 Srednij tank Panzer III, Index 73160
Zbigniew Boawski and Janusz Ledwoch: Panzer III, ISBN 8386209041

Pz.Kpfw. III Ausf. M -


URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#386962 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Část tanků Pz.Kpfw. III Ausf.M byla vybavena představným pancířem Schurtzen, omezujícím účinnost kumulativních střel.


Zdroj: Michail Barjatinskij: Pz III Stalnyj symbol Blitzkriga, ISBN 9875699256945
Bronekolekcia 6/2000 Srednij tank Panzer III, Index 73160
Zbigniew Boawski a Janusz Ledwoch: Panzer III, ISBN 8386209041

Pz.Kpfw. III Ausf. M -


URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#386964 Version : 0
Solution of the rear part of the body Pz.Kpfw. III Ausf. M with non-return valve for deep wading.


Source: Mikhail Barjatinsky: Pz III Stalnyj symbol Blitzkriga, ISBN 9875699256945
Bronekolekcia 6/2000 Srednij tank Panzer III, Index 73160
Zbigniew Boawski and Janusz Ledwoch: Panzer III, ISBN 838620904
1
Pz.Kpfw. III Ausf. M -


URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#386971 Version : 0
Pz.Kpfw. III Ausf. M ("blue 860") was produced at the end of 1942. By train and by sea it was subsequently transported to North Africa, where it was included in the set sPzAbt 504. At the beginning of May 1943, the tank was damaged by its own crew 20 km west of Tunisia, so that it did not fall into functional hands of the Allies. The vehicle shown today is in the exhibition Panzermuseum Munster in Germany, where was transported from Tunisia in 1986 (photo © Radek Havelka)


[img] https://galerie.valka.cz/data/844/medium/IMG_9146.jpg[/img ]


[img] https://galerie.valka.cz/data/844/medium/IMG_9148.jpg[/img ]


[img] https://galerie.valka.cz/data/844/medium/IMG_9149.jpg[/img ]


[img] https://galerie.valka.cz/data/844/medium/IMG_9150.jpg[/img ]


[img] https://galerie.valka.cz/data/844/medium/IMG_9151.jpg[/img ]


[img] https://galerie.valka.cz/data/844/medium/IMG_9152.jpg[/img ]
URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#22427 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pz.Kpfw. III Ausf. M ("modrá 860"), Panzermuseum Munster, 2011.










URL : https://www.valka.cz/Pz-Kpfw-III-Ausf-M-t6406#403198 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more