Bloch MB.152 C.1

     
Název:
Name:
Bloch MB.152 C.1 Bloch MB.152 C.1
Originální název:
Original Name:
Bloch MB.152 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.04.1940 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Châteauroux-Déols /
DD.MM.1939-DD.12.1939 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Bordeaux-Mérignac /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1938-DD.10.1938 vývoj prototypu
DD.03.1939-DD.04.1940 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
200 (N.497 - N.696)
První vzlet:
Maiden Flight:
15.12.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2158 kg 4758 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2748 kg 6058 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2800 kg 6173 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,542 m 34ft 7,04in
Délka:
Length:
9,104 m 29ft 10,43in
Výška:
Height:
3,900 m 12ft 9,53in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,32 m2 186.43 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
158,66 kg/m2 32.5 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14N-49 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovým výkonu 880 kW, 790 kW v h= 4 500 m.
Vrtule trojlistá Chauviere 371 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 060 mm.
Gnome-Rhône 14N-49 fourteen-cylinder two-row air-cooled engine rated at 1,180 hp for take-off 1,060 hp at 14,764 ft at 2,650 rpm,
driving a three-blade Chauviere 371 constant-speed propeller of the diameter 10ft 0,46in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
427 l 94 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
510 km/h v 4500 m 316.9 mph in 14764 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
390 km/h v ? m 242.3 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9,36 m/s 1842.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,2 min do 4000 m 6,2 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11050 m 36253 ft
Dolet:
Range:
540 km 335.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano-Suiza HS-404 ráže 20 mm, 60 granátů pro každý
2x pevný kulomet MAC 1934 M39 ráže 7,5 mm. 500 nábojů pro každý.
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano-Suiza HS-404 cannons, 60 rpg and
two fixed forward-firing 0.295 inch MAC 1934 M39 machine-guns, 500 rpg.
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Bojové zkušenosti s MB.152 C1 byly špatné. Blochy byly pomalé, špatně stoupaly a měly krátký dolet. Posledních 200 vyrobených strojů dostalo mírně výkonnější motor a vrtuli s konstantními otáčkami, tím se podařilo zvýšit rychlost, ale stoupavost a dolet mírně poklesly. Výzbroj byla poměrně silná, ale zbraně nebyly vyhřívané a byly náchylné k zamrzání. Z výhod bychom mohli zmínit stabilitu při střelbě a také to, že konstrukce snesla značná poškození v boji. Piloti MB.152 dosáhli 146 potvrzených sestřelů, dostali se tak za 230 sestřelů pilotů Hawků H-75. The MB-152 was a disappointment in combat. Although it was a steady gun platform and could take a great deal of damage and still return to base it had several serious problems. It was too slow, and climbed too slowly. It had too short a range to be effective, especially as France had no radar system. The unheated guns were prone to freeze at altitude. The MB-152 scored 146 confirmed kills, putting it well behind the 230 claimed by the Hawk H-75, which was present in rather smaller numbers
Zdroje:
Sources:
Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45,Itálie, Francie, SSSR, Československo, Polsko, Holandsko, Švédsko, Austrálie, Votobia Olomouc, 1999, ISBN 80-7198-396-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Michel Cristesco, Profile Publications, The M.Bloch 151 & 151, No. 201, 1971
L+K 9/1971, Václav Němeček, Monografie MB.150 - MB.154.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/mb150.html
greek-war-equipment.blogspot.com
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#420200 Version : 0
Bloch MB.152 C1 (No. 153), which piloted a Sous Lt. Robert Thollon, GC I/8, spring 1940..
Bloch MB.152 C.1 -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#420145 Version : 0
Photo Blochu MB 152
Bloch MB.152 C.1 -


Bloch MB.152 C.1 -


Bloch MB.152 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#131585 Version : 0
Because the machine also fought on the "other side" of the conflict, I will add a few photos of Vichy and German machines
Bloch MB.152 C.1 -


Bloch MB.152 C.1 -


Bloch MB.152 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#109686 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Trojpohledový náčrtek stíhacího letounu Bloch MB.152 C1
Bloch MB.152 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-152-C-1-t6433#131583 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more