Nakadžima LB-2

Nakajima LB-2 / 中島 攻击机(LB-2)
     
Název:
Name:
Nakadžima LB-2 9-Ši Nakajima LB-2 9-Shi
Originální název:
Original Name:
中島 攻击机(LB-2)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.03.1936 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.03.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1936
Osádka:
Crew:
6 - 7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5750 kg 12677 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9630 kg 21231 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10055 kg 22167 lb
Rozpětí:
Wingspan:
26,665 m 87ft 5,79in
Délka:
Length:
19,330 m 63ft 5,01in
Výška:
Height:
5,450 m 17ft 10,56in
Plocha křídla:
Wing Area:
97.97 m2 1054.674 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
98,295 kg/m2 20.13 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Nakadžima Hikari 2, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 618 kW (840 k) a 588 kW (800 k) v h= 3 500 m.
Vrtule Hamilton-Standard trojlistá, kovová úhel náběhu nastavitelný ve dvou polohách o průměru 3 355 mm
Nakajima Hikari 2 nine-cylinder air-cooled radial engine,
rated at 829 hp for take-off and 789 hp at 11,483 ft,
driving a three-blade two-position-pitch propeller of the 11 ft diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
5 406 l 1,189 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
328 km/h v 1850 m 203.69 mph in 6070 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
240 km/h v 2600 m 149 mph in 8530 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,75 min do 3000 m 8,75 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m 19685 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm ve hřbetní střelecké věži a spodním střelišti
Pumový náklad: 500 - 800 kg pum
One flexible 0.303 inch Type 92 machine-gun in the lower position and
one flexible 0.303 inch Type 92 machine-gun in the dorsal turret.
Bomb load: 1,102 lbs ~ 1,764 lbs of bombs
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Námořnictvo upřednostnilo konkurenční letoun Micubiši G3M a prototyp LB-2 byl upraven pro civilní leteckou službu.
Rozměry, hmotnosti a výkony se vztahují k transpotrní verzi, osádka potom byla 4 + 6 pasažérů.
The Nakajima LB-2 was a long-range, land-based bomber developed in Japan for use by the Imperial Japanese Navy.
When rejected for military service, the sole prototype was converted into an airliner.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-LB-2-t64847#231195 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nakajima LB-2


Historie letounu:


Směrnice plánu rozvoje námořního letectva označená 8-Shi, byla vydána koncem roku 1933, požadovala vedle jiných kategorií letounů technické požadavky na útočný letoun pro pozemní základny. Tyto technické požadavky však byly zaslány pouze společnosti Mitsubishi Jukogyo K. K., ta na jejich základě začala s prací na projektu letounu označeného továrně jako Ka-9, tento projekt později vedl k postavení prototypu G1M1 a následně k výrobě bombardéru G3M.


Společnost Nakajima Hikoki K. K. (dále jen Nakajima) sledovala toto zadání konkurenční společnosti se značnou nelibostí, vedení společnosti v roce 1934 přijalo rozhodnutí, že postaví na své vlastní náklady konkurenční prototyp, který byl v tovární nomenklatuře označen LB-2 (Long-range Bomber), úplné označení bylo Experimental LB-2 Long-range Attack Aircraft (2 znamenala, že se jednalo druhý bombardovací letoun, přičemž první byl zrušený projekt).
Společnost Nakajima dosud stavěla téměř výhradně jednomotorové letouny, vyjímkou byla licenční stavba amerického letounu Douglas DC-2


Projektové a konstrukční práce vedl hlavní konstruktér Kenichi Matsumura, úkol to nebyl jednoduchý – jednalo se o první celokovový a dvoumotorový letoun navržený společností Nakajima. Japonští konstruktéři byli při své práci velmi ovlivněni konstrukcí americké firmy Douglas a LB-2 se potom vzdáleně podobal bombardérům Douglas B-18 a B-23. Nejvíce se to projevuje na konstrukci křídla, jejich nosníků a podvozek byl převzat takřka beze změn od DC-2 a stejně jako u DC-2 se u podvozku projevovaly závady na čerpadle.


Trup měl také celokovovou konstrukci, pod křídlem byla pumovnice a nad křídlem byly instalovány pomocné palivové nádrže, hlavní nádrže byly v křídlech. LB-2 měl větší a prostornější trup než DC-2, ale hmotnost obou trupů zůstala téměř stejná. Obranná výzbroj tvořily dva kulomety ráže 7,7 mm, heden byl umístněn ve střelecké věži na hřbetě trupu a druhý kulomet se vysouval na spodní straně za vstupním otvorem.


Jediný prototyp LB-2 byl dokončen v březnu 1936 a brzy byl předán k hodnocení námořnictvu. Při testech si letoun LB-2 nevedl špatně, tedy v porovnání s Mitsubishi G1M1, ale Kaigun Koku Hombu se však již rozhodlo a do výzbroje nepřijalo LB-2 ani G1M1, rozhodlo se pro mnohem slibnější letoun Mitsubishi G3M.


V roce 1937 byly na letounu provedeny dosti zásadní úpravy, při kterých se z pumovnice stal prostor pro doplňkové nádrže, v přídi byl prostor pro náklad a nad křídlem byla nyní kabina pro šest cestujících, vlastní osádka byla dvoučlenná. Tyto úpravy umožnily provoz LB-2 v civilní letecké dopravě, letoun byl tedy následně prodán společnosti Manshu Koku K. K. (Manchurian Airways Co. Ltd.) jako dopravní letoun s dlouhým doletem.


Letoun byl pojmenován Akatsukigo – Svítání (jap.), podle plánů viceprezidenta letecké společnosti Manshu Koku K. K. pana Tsunco Kodama, měl letoun Akatsukigo létat společně s již zakoupenými letouny Heinkel He 116 na nové trase mezi Asií a Evropou, během tohoto letu měl letět přes Čínu, plány však vzaly za své po čínsko-japonském konfliktu u řeky Chalchyn. Akatsukigo zůstal zaparkovaný na letišti v severním Mukadenu až do roku 1941, kdy byl vyřazen.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-LB-2-t64847#231194 Version : 0
... and photographs of poor quality.
Nakadžima LB-2 -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-LB-2-t64847#231197 Version : 0
Three-view sketch of the Nakajima LB-2 prototype
Nakadžima LB-2 -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-LB-2-t64847#231196 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zdroje:
Rene J Francillion PhD:"Japanese Aircraft of the Pacific War" Naval Institute Press; rok 1987; ISBN-13: 978-0870213137
Robert C Mikesh and Shorzoe Abe:“Japanese Aircraft 1910-1941“; Putnam Aeronautical Books rok 1990; ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski:“Japońskie samoloty marynarski 1912-1945; Lampart; rok 2000; ISBN 83-86776-00-05
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-LB-2-t64847#231198 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more