nýtované (věž z Ižorského závodu svařovaná, z Mariupolska nýtovaná), válcovaný plech korba - čelo, boky - 13 mm, záď,strop - 10 mm, dno - 6 mm věž - čelo, boky, záď - 15 mm, strop - 10 mm
Hull - riveted, Tower of Ižora factory - welded, Mariupolsk factory - riveted, rolled sheet Hull - front, sides - 13 mm, rear, top - 10 mm, bottom - 6 mm Turret - front, sides, rear - 15 mm, top - 10 mm
Pohon: Propulsion:
Typ: Type:
M5 (Liberty), vidlicový, vodou chlazený, zážehový dvanáctiválec o objemu 27 900 cm3
M5 (Liberty), V12, water-cooled, gasoline, volume of 27,900 cm3
Výkon: Power:
295 kW při 1650 ot/min
395.6 bhp at 1650 rpm
Převodové ústrojí: Transmission:
převodovka mechanická 4+1, planetová suchá spojka
4 +1 mechanical gearbox, planetary dry clutch
Výkony: Performance:
Rychlost na silnici: Road Speed:
52/72 km/h
32/45 mph
Rychlost v terénu: Cross-country Speed:
? km/h
? mph
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road:
150/250 km
93/155 mi
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range:
? km
? mi
Překonávání překážek: Obstacles Crossing:
Svah: Gradient:
42 °
93 %
Boční náklon: Side Slope:
? °
? %
Překročivost: Trench Crossing:
2 m
79 in
Výstupnost: Vertical Obstacle:
0,7 m
28 in
Brodivost: Fording Depth:
1 m
39 in
Výzbroj: Armament:
Hlavní: Main:
1x 45 mm vz.32 (K20/L46), 115 nábojů, s radiostanicí 72 ks
1x 45 mm vz.32 (K20/L46), 115 rounds of ammunition, tank radios - 72 pieces
nádrže - hlavní 360 l, přídavné 140 l, 263 tanků mělo radiostanici 71-TK-1 zaměřovače TOP a PT-1 Hodnoty s lomítkem platí - pásy / kola
Fuel tanks 360 l + 140 l, 263 tanks had radio TK-71-1 Sight targets TOP and PT-1 True values with a slash - tracks / wheels
Zdroje: Sources:
ŽJOLTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 1, Armada 9, EksPrint, Moskva 1998 PAVLOV, M.; ŽJOLTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001 PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002 MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#368647
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
BT-5
Na počátku roku 1933, necelý rok po spuštění sériové výroby BT-2, se podařilo dokončit prototyp modernizované dvojky, nazvaný BT-5. Byl zesílen podvozek, použita disková lisovaná pojezdová kola a více se začal požívat domácí motor M-5. Dále byl osazen novou věží s 15 mm pancířem, zvětšeným vnitřním prostorem pro 2 muže a kanonem 45 mm se spřaženým kulometem. Věže dodávaly dva podniky - Mariupolský závod (věž nýtovaná, do části věží byl montovám i šikmý kulomet) a Ižorský metalurgický závod (věž svařovaná s větším vyvažovačem). Vyvažovače sloužily též k ukládání munice. V Mariupoli začali v roce 1934 vyrábě též pokrokovější věže Ižorsk. Tyto věže se používaly i na T-26. Věž byla přístupná svrchu dvěma poklopy a pohon byl ruční. Část tanků (velitelské tanky) byla vybavena radiostanicí 71-TK-1(3) s rámovou anténou kolem věže.
Na konci roku 1933, aby předvedlo kvalitu a otestovalo vozidla, uspořádalo vedení ChPZ jízdu nonstop 5 ks sériových pětek z Charkova do Moskvy (1 100 km). Tanky jely na kolech, tankovalo se za jízdy. Bojový křest si odbyly za občanské války ve Španělsku, kam bylo lodí Kabo San Augustin dopraveno 50 ks BT-5 se sovětskými dobrovolníky, kteří vytvořili samostatný tankový pluk. Dále bojovaly proti Japoncům v roce 1938 (Chasan) a 1939 (Chalchyn Gol), v polské kampani (spolu s BT-2 v tankových plucích jezdeckých divizí) a v Zimní válce s Finskem. Poslední akcí menšího množství až 12 let starých veteránů byla ofenziva proti Japonské armádě v srpnu 1945 (samozřejmě na méně exponovaných místech fronty).
BT-5 dokázaly dosahovat úspěchů, pokud byly použity v souladu s jejich konstrukcí a určením (průlomy na území nepřesyceném PT prosředky, obchvaty a pod.). Jakmile byly použity po malých skupinách pro přímou podporu pěchoty nebo boj ve městech, byly potlačeny jejich přednosti-rychlost a obratnost a do popředí vystoupilo slabé panceřování a následky byly fatální.
Zdroj: PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002 MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996 http://www.battlefield.ru/
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#313137
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Další varianty a vývoj BT-5
Tak jako BT-2 byly u BT-5 již v podstatě se začátkem výroby zkoušeny různé varianty a zlepšení. Konstruktéři se zaměřovali na zvětšení palebné síly, zvýšení dojezdu a překonávání překážek. Laboratoř dynamiky plynů zkonstruovala zajímavé zlepšení, když na věž pětky byly namontovány dvě kolejnice, ze kterých se daly odpalovat RS-132 (132 mm) o dostřelu až 6 km nebo odpalovací zařízení pro raketová torpeda TT-250. Proběhlo několik zkušebních testů, takto upravené vozidlo ale nebylo doporučeno pro sériovou výrobu. Dále byl, jak jsem již zmínil v článku o BT-2, do malé série tanků montován testovaný Čepalův motor BD-2 (označení tanků BDT-1).Znamenal sice podstatné zvýšení dojezdu, ale schvalovací komisí bylo doporučeno dopracování. Svou práci (zkušenosti pro konstruktéry) si ale v pětce odvedl. Jelikož tanky BT byly určeny pro hluboké průlomy dalšími zajímavými konstrukcemi byly prototypy pro násilné překonávání vodních toků, na kterých pracovali inženýři z Kubinky. První variantou bylo připevnění dvou ženijních pontonů pomocí ženijních mostních dílů na korbu tanku (tank musel být na vodě tažen). Řešení zajímavé, leč poněkud nepraktické (buď by tank výjezdu na souš neprojel mezerou menší než 8 m a nebo by byla osádka pobita při pracném odstraňování dílců). Jako životaschopnější se jevilo vybavení tanku "zástěrou" z vodotěsné plachtoviny (podobně jako Valentine DD a Shermann DD - ing.Straussler) a dále používání speciálně konstruhovaných plováků. Pohon zajišťovaly pássy nebo dva šrouby poháněné z bočních převodovek. Mezi nadčasové konstrukce patřil BT-5 se soupravou OPVT. Jednalo se o standartní pětku, vybavenou soupravou pro hluboké brodění do hloubky 4,5m od aktivního konstruktéra K.Sirkena. Sestávala se ze tří trub (vzduch pro osádku, motor a odvod spalin), další konstrukce pouze s jedné trubky pevné a jedné ohebné se záklopkami (přívod vzduchu společný a výfuk ). Hermetizace byla provedena houbovitým kaučukem (otvory a ložisko věže) a kůží (lafeta). Takto upravené tanky se nazývaly BT-PCH (podvodnyj chod). Technik V. Cyganov, veden snahou o zvýšení pasivní ochrany tanku navrhl přepracování pancéřování (zesílení a zešikmení). V Tankovém opravárenském závodě v Charkově byly postaveny dva prototypy (BT-SV I a II), ale při zkouškách v Kubince se ukázalo, že zvýšená odolnost proti průstřelu si vybrala velkou daň na rychlosti a pohyblivosti, hlavně na kolech. Cestičky byly prošlapány, slepé uličky prozkoumány a na svět se klubal BT-7.
Zdroj: PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002 MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996 https://www.battlefield.ru/
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#313376
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#372079
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Nárys BT-5
Zdroj BARJATINSKIJ,m., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
BT-5 s věží Ižorsk a radiostanicí
pohled zhora a z boku
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
BT-5 s věží Ižorsk a radiostanicí
pohled zepředu a zezadu
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#317284
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Tři typy věží BT-5 - typ Mariupolsk, nýtovaná s malým vyvažovačem (nahoře) a typ Ižorsk, svařovaná s vyvažovačem přez celou zadní část (uprostřed). Na dolním snímku je BT-5TU(popř.K) s věží Ižorsk s rámovou anténou k radiostanici 71-TK-1.
Poznámka pět fotografií na ukázku převzato ze serveru Northern Fortres a doplněn text kolegy cimbala.
Moderátor Jiří Tintěra
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Na obr. 6 jdou krásně vidět odhalené krycí žaluzie výdechů chladícího vzduchu a podle velikosti krytu sání a tvaru výfukového potrubí byl zřejmě vybaven motorem M-17T (BT-7).
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Obr. 11-14 - umístění munice (střelou dolů) pro kanon (velitel a nabíječ jimi byly v podstatě obloženi) a zásobníků pro kulomet.
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Obr. 11-14 - umístění munice (střelou dolů) pro kanon (velitel a nabíječ jimi byly v podstatě obloženi) a zásobníků pro kulomet.
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Obr. 15 - řidičův kontrolní panel.
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Obr. 16 - zachovalá gumová obruč pojezdového kola včetně označení.
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#316188
Version : 0
One of the machines BT-5, supplied španielskym republikánom in počte 50 pcs.
URL : https://www.valka.cz/BT-5-t6525#715359
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.