Short Stirling B Mk.III

     
Název:
Name:
Short Stirling B Mk.III Short Stirling B Mk.III
Originální název:
Original Name:
Short Stirling B Mk.III
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.194R Short Brothers Ltd., Rochester
DD.MM.1943-DD.MM.194R Short & Harland Ltd., Belfast
DD.MM.1943-DD.MM.194R Austin Motor Co., Ltd., Longbridge
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1036:
264 Rochester a South Marston
343 Belfast
429 Birmingham
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
21273 kg 46900 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
26943 kg 59400 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
31751 kg 70000 lb
Rozpětí:
Wingspan:
30.200 m 99ft 1in
Délka:
Length:
26.590 m 87ft 3in
Výška:
Height:
6.930 m 22ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
135.64 m2 1460 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
234.36 kg/m2 48 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Bristol Hercules VI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 204 kW při 2 900 ot/min, bojový výkon 1 305 kW při 2 800 ot/min při tlaku 0,569 barů v h= 1 981 m I. rychlost kompresoru a 1 152 kW při 2 800 ot/min při tlaku 0,569 barů v h= 4 724 m II. rychlost kompresoru (palivo 100/130 oktanů) nebo
Bristol Hercules XVI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o výkonu 1 249 kW při 2 900 ot min v h= 1 372 m a 1 078 kW při 2 800 ot/min v h= 3 658 m.

Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček.
Bristol Hercules VI fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,615 hp at 2 900 rpm for take-off, 1,750 hp at 2,800 rpm +8,25 psi at 6,500 ft (MS) and 1,545 hp at 2,800 rpm + 8,25 psi at 15,500 ft (FS) (100/130 grade fuel) or

Bristol Hercules XVI fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,675 hp at 2,900 rpm at 4,500 ft and 1,445 hp at 2,900 rpm at 12,000 ft,
driving a three-blade constant-speed propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
10246 l 2254 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
434.5 km/h v 4420 m 270 mph in 14500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
329.9 km/h v ? m 205 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2.5 m/s 500 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5182 m 17000 ft
Dolet:
Range:
3234.8 1) km 20101) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3749.8 km 2330 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v přední střelecké věži Frazer Nash F.N.5,
2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm ve hřbetní střelecké věži Frazer Nash F.N.50 a
4x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v zadní střelecké věži Frazer Nash F.N.20.


Pumová zátěž: 6 350 kg (4x 990 kg v trupu a 6x 227 kg v křídlech
nebo pouze 7x 990 kg v trupu)
Two flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Frazer Nash F.N.5 front turret,
two flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Frazer Nash F.N.50 upper turret and
four flexible 0.303in Browning Mk.II machine-gun in the Frazer Nash F.N.20 rear turret.


Bomb load: 14 000 lb (4x 2000 lb in the fuselage bay, 6x 500 lb in wings, or just 7x 2,000 lb in the fuselage).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) s 1588 kg bomb, s 6350 kg 950 km 1) with 3500 lb of bombs, with 14000 lb 590 miles
Zdroje:
Sources:
Hall, Alan W. Short Stirling, Warpaint Series No.15. Hall Park Books, Milton Keynes 1998.
Mason, Francis K. The British Bomber Since 1914. Putnam, London 1994. ISBN 0-85177-861-5.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
Backowski, Wieslaw. Samolot bombowy Short Stirling, TBiU No.213. Bellona, Warszawa 2004.
http://base13.glasnet.ru/text/ap/stir.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Stirling
http://www.pegelsoft.nl/frameset-2.htm
http://www.stirling.box.nl/home.htm
www.pilotfriend.com
URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-III-t6597#15190 Version : 0
Short Stirling
fotka z tohoto serveru
Short Stirling B Mk.III -


URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-III-t6597#25405 Version : 0
Short Stirling B Mk.III EX-R (LJ525) "Jolly Roger" 199. RAF Squadron ( No.199 Squadron RAF) from the base North Creake, which under the command of F/O Broadfield acted as an electronic warfare aircraft, with a Mandrel jamming device to jam German radars Freya and discharging aluminum strips for radar interference Würzburg.


Source:
http://wp.scn.ru/en/ww2/b/443/9/0#25
maxaviationarchive.blogspot.com
Short Stirling B Mk.III -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-III-t6597#392029 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Short Stirling B Mk.III AA-K (EF465) z výzbroje novozélandské 75. perutě RAF (No. 75 Squadron RAF), který byl ztracen v noci z 23. na 24. srpna 1943 při náletu na Berlín.
Short Stirling B Mk.III -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-III-t6597#393500 Version : 0
Color (not colored) photo, undated image.


www.air-defense.net

Short Stirling B Mk.III -


URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-III-t6597#537199 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more