Supermarine Spitfire Mk.XVIE

Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.02.1945-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1945-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
přibližně 300 z celkem vyrobených 1 054 Spitfirů LF Mk.XVI
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2987 kg 6585 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4056 kg 8942 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4546 kg 10022 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.930 m 32ft 7in
Délka:
Length:
9.47 m 31ft 1in
Výška:
Height:
3.890 m 12ft 7.75in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.46 m2 231 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
189,0 kg/m2 38.71 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Packard Merlin 266, kapalinou chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o výkonu 1 282 kW.
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm.
Packard Merlin 266 Vee, twelve-cylinder liquid-cooled vee engine with a two-speed two-stage supercharger, rated at 1,720 hp,
driving a four-blade Rotol propeller of the constant speed type, of 10ft 9in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
513 l v interních nádržích a přídavná nádrž až do objemu 409 l (v praxi nepoužívána) 113 UK gallons internally and one drop tank up to 90 UK gallons.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
651.8 km/h v 6706 m 405 mph in 22000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
426.5 km/h v 6096 m 265 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,2 m/s 3189 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,42 min do 6096 m 6,42 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12954 m 42500 ft
Dolet:
Range:
659.8 km 410 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1255.3 km 780 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň
2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm s 250 náboji na hlaveň, možnost instalace
4x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň (v praxi nepoužito).
Pumový náklad: 454 kg maximálně, 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly (při přetížení za cenu krátkého doletu všechny pumy dohromady).
Two fixed forward-firing 0.79 inchHispano Mk.II cannons, 120 rpg and
two fixed forward-firing 0.5 inch Browning M2 machine guns, 250 rpg or alternatively
four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, 120 rpg.
Bomb load: Up to 1,000 lb bombs (one under the fuselage rated at 500 lb, two under the wing rated at 250 lb each).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Spitfire LF Mk.XVIE odpovídal Spitfiru LF Mk.IXE, ale poháněl jej motor Merlin 66 vyráběný v licenci firmou Packard.
Od února 1945 byly ve výrobě zavedeny zásadní změny:
1. instalace křídla typu "E" - mižnost instalace různých zbraní
2. snížení zadní části trupu a intalace kapkovitého krytu kabiny - zlepšení výhledu
3. zvětšení SOP zahrocením.
4. o 41 l se zmenšil objem horní palivové nádrže.
Velká část Spitfirů Mk.XVI obou variant byla dodána s křídly se zmenšeným rozpětím.
The Mk.IX Spitfire was constantly updated and improved during its production, but only one of those changes was considered important enough to deserve a new mark number. This was the use of Packard Merlin engines, produced in American by the Packard car company. These engines had enough distinctive features to make their easy identification crucial (amongst other things they were built to metric standards).
The LF.Mk XVI was at a certain moment during production fitted with the 'E' type armament. At the same time, the cockpit was fitted with a 'bubble', all-round view, canopy, and a cut-down rear fuselage. Additionally the vertical tail surfaces were enlarged.
The majority of the 1,053 Mk XVIs produced had clipped wings, which improved their rate of roll.
Zdroje:
Sources:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit16.html
www.jaapteeuwen.com

Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


Supermarine Spitfire Mk.XVIE - Spitfire LF Mk.XVIe se zkrácenými křídly

Spitfire LF Mk.XVIe se zkrácenými křídly
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIE-t6605#385747 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Spitfire LF Mk.XVI (RW396/JWL-F), Central Gunery School
Supermarine Spitfire Mk.XVIE - http://www.vflintham.demon.co.uk/aircraft/spit/spitfire.htm

www.vflintham.demon.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIE-t6605#214445 Version : 0
Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE in krakow museum.
This machine was made in 1944 and assigned to the canadian 421. squadron RCAF. The year 1956 was placed in the museum in the Hendon. In 1956 he starred in the film Battle of Britain (Battle of Britain), and in 1977 he got into the aviation museum in Kraków. Here is the coloring of the machine the Polish 308. squadron in the RAF (Well. 308 Squadron RAF (Polish) / 308 Dywizjon Myśliwski "Krakowski" ) with the designation of ZF -.

source: www.muzeumlotnictwa.pl.
Supermarine Spitfire Mk.XVIE - vlastní foto

vlastní foto
Supermarine Spitfire Mk.XVIE - vlastní foto

vlastní foto
Supermarine Spitfire Mk.XVIE - vlastní foto

vlastní foto
Supermarine Spitfire Mk.XVIE - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIE-t6605#295755 Version : 0
Supermarine Spitfire Mk.XVIE from the collection of Stephen Steada in coloring machines W/Cdr Edward Francis "Jack" Charles, the commander of the airport in Tangmere in march 1945.
03.06.2012 the airport of Pardubice, the Aviation fair 2012.
Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIE-t6605#433140 Version : 0
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIE-t6605#538587 Version : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit16.html

Supermarine Spitfire Mk.XVIE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIE-t6605#538589 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more