Main Menu
User Menu

Military history website

Supermarine Spitfire Mk.VII

Supermarine Spitfire HF Mk.VII

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VII
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VII
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.01.1944 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1942-DD.01.1944 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp + 140 sériových
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2722 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3345 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3572 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.240 m
Délka:
Length:
9.540 m
Výška:
Height:
3.840 m
Plocha křídla:
Wing Area:
23.09 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
144,87 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 71, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 932 kW při 3 000 ot./min, bojový výkon 1 234 kW při 3 000 ot./mim v h= 3 048 m při plmícím tlaku 1,241 barů (+930,872 mm Hg).
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
436 l + 126 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
669.5 km/h v 13411 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
521.4 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
27,67 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13746 m
Dolet:
Range:
1062.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1899 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech se 120 granáty na hlaveň
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm se 350 náboji na hlaveň.

Pumový náklad: (teoreticky) 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 351
Stíhací letoun pro velké výšky s přetlakovou kabinou
Maximální rychlost: 656 km/h ve výšce 7 620 m
Zdroje:
Sources:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html
www.historyofwar.org
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit7.html
en.wikipedia.org
archiv autora

Supermarine Spitfire Mk.VII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#337627Version : 0
MOD

Supermarine Spitfire HF Mk.VII


Type 351

Brief History


According to the original plans of the designers of the Supermarine factory, the Rolls-Royce Merlin 61 engine with a two-stage and two-speed compressor should use a high-altitude Spitfire HF Mk.VII, medium heights should be controlled by Spitfire Mk.VIII. These aircraft were designed from the beginning for this series of engines, but their development took a long time and so with this Merlin took off a makeshift modified Spitfire Mk.VC newly designated as Spitfire Mk.IX. Two months after the inclusion of the "nines" into service, the first high-altitude Spitfire Mk.VII was completed.

The high-altitude version of the Spitfire Mk.VII was equipped with a pressurized heated cabin, the fuselage was strengthened compared to the Mk.V version and was directly optimized for powerful Merlin 61. In the newly designed wings found space for two self-locking two fuel tanks with a volume of 63 liters. The hull tanks were redesigned and now held up to 436 liters of fuel. The cover of the pressurized cabin could be removed during takeoff and landing (for the altitude version Mk.VI this was not possible). The first series of "sevens" were delivered with extended wingtips, later aircraft were delivered with a "normal" wingspan. Wings with pointed ends and a larger span increased the rate of fall and reduced the agility of the aircraft at lower and medium altitudes. All aircraft carried Mk.VII had a retractable spur wheel.
Spitfires version Mk.XI also proved to be capable of high-altitude fighters and so the combat squadrons were no longer interested in specialized high-altitude machines. The production of "sevens" was terminated in early 1944 after the completion of 141 aircraft.

Author's note: Please do not confuse this high-altitude fighter with a tactical reconnaissance Spitfire PR Mk.VII. The reconnaissance aircraft was designed for operations at low altitudes and it was a redesignated version of the Spitfire PR Type G, which had the closest Spitfire Mk.VA. This re-designation from 1941 brought even more confusion to the already chaotic labeling of Spitfires and Seafires.

Sources used:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, 1985, ISBN: 0 946184 186
William Green and Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, 1995, ISBN-10: 0831739398
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Fighting Legends, Vašut Publishing House, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Military Aircraft 3 part, second supplemented edition, Our Army, Prague 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.historyofwar.org
www.pewteraircraft.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit7.html
www.xs4all.nl
author's archive
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#339491Version : 0
MOD
Spitfire Mk VII
Supermarine Spitfire Mk.VII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#24532Version : 0