Název: Name: | Curtiss H-16 Large America | Curtiss H-16 Large America |
Originální název: Original Name: | Curtiss H-16 Large America | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1918-DD.MM.1918 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York DD.MM.1918-DD.MM.1918 Naval Aircraft Factory, Philadelphia, Pennsylvania | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1918-DD.MM.1918 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 334: 184 Curtiss (N4060/4074, N4890/4999; A784/799, A818/867, A1031/1048, A4039/4078) 150 NAF (A3459/3558) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 22.06.1918 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | flying boat |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3340 kg | 7363 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4840 kg | 10670 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 28.98 m | 95ft 0,75in |
Délka: Length: | 14.06 m | 46ft 1,5in |
Výška: Height: | 5.4 m | 17ft 8,63in |
Plocha křídla: Wing Area: | 108.14 m2 | 1164 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Eagle VIII o výkonu 280 kW nebo Liberty 12N o výkonu 246 kW, později Liberty 12A o výkonu 298 kW čtyřlistá dřevěná vrtule | Rolls-Royce Eagle VIII, power 375 hp, or Liberty 12N, power 330 hp, later Liberty 12A, power 400 hp four-blade wooden propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1136 l | 250 Imp gal / 300 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 157.7 km/h v 610 m | 98 mph in 2000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 2.6 m/s | 512 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,67 min do 610 m | 3,67 min to 2000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3810 m | 12500 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1-2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v přídi 1-2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na hřbetě 1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v každém boku 1-2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis nad horník křídlem 4x 104 kg bomba | 1-2x flexible .303 Lewis machine gun in the nose 1-2x flexible .303 Lewis machine gun amidships 1x flexible .303 Lewis machine gun in each waist position 1-2x flexible .303 Lewis machine gun on the overwing position 4x 230 lb bomb |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Vytrvalost. 6 h Tento létající člun vycházel z předchozího H-12, po kterém zdědil i přezdívku, byl mezi nimi ale prostředník - britský Felixstowe F.2A, což byl H-12 s novým trupem s lepšími hydrodynamickými vlastnostmi. Firma Curtiss Aeroplane Motor Co. v letech 1917-1918 postavila pro britské námořnictvo 75 Felixstowů jako Curtiss H-16 s tím, že jím vyrobené stroje se odlišovaly drobnými úpravami konstrukce a nižší hmotností, což bylo umožněno použitím kvalitnějšího a přitom lehčího dřeva. První série patnácti kusů byla původně rozestavěna jako H-12, proto byla do Británie dodána již na jaře 1918. Britské stroje dostaly motory Rolls-Royce Eagle VIII, zbytek z 334 postavených H-16 používalo americké námořnictvo (na výrobě se podílela také Naval Aircraft Factory) a měly americké motory Liberty. | Endurance: 6 hrs |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. Felixstowe F.2A, Widsock Datafile No.82. Albatros Productions, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-24-6. Owers. C. A. Curtiss H.12, Windsock Datafile No.125. Albatros Productions, Berkhamsted 2007. ISBN 1-902207-94-7. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0. Hornát, Jiří Felixstowe F.2, F.2A (Curtiss H-16), L+K 2003/22. |