Main Menu
User Menu

Military history website

Dayton-Wright Liberty Eagle

Dayton-Wright Liberty Eagle

Kettering Bug

     
Název:
Name:
Dayton-Wright Liberty Eagle
Originální název:
Original Name:
Dayton-Wright Liberty Eagle
Kategorie:
Category:
bezpilotní bojový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Dayton-Wright Airplane Co., Dayton
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~45
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1918
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
jiné
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
odhazovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
120 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
240 kg
Rozpětí:
Wingspan:
4.56 m
Délka:
Length:
3.81 m
Výška:
Height:
1.42 m
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
řadový motor De Palma o výkonu 30 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
193 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3658 m
Maximální dolet:
Maximum Range:
121 km
Vytrvalost:
Endurance:
? h
Výzbroj:
Armament:
90 kg výbušniny (uváděno i 80, resp. 120)
Vybavení:
Equipment:
?
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
www.ctie.monash.edu.au
web.archive.org
www.designation-systems.net
www.nationalmuseum.af.mil
http://en.wikipedia.org/wiki/Kettering_Bug
web.archive.org
www.daviddarling.info
URL : https://www.valka.cz/Dayton-Wright-Liberty-Eagle-t71065#699211Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Kettering Bug


Již od roku 1915 se americké námořnictvo zajímalo o vývoj nepilotovaného letounku, použitelného jako "létající bomba" či "vzdušné torpédo". Armáda nejevila o podobný projekt zájem, když ale v listopadu 1917 proběhly úspěšné testy stroje Curtiss N-9, vybaveného Sperryho autopilotem, přítomní zástupci armády začali prosazovat vlastní projekt. Tak vznikla pracovní skupina, kterou vedl za armádu Lieut. Col. Bion J. Arnold a za průmyslový sektor Charles F. Kettering, vynálezce automobilového startéru a šéf výzkumného oddělení firmy Ford Motor Company.


Kettering rozhodl, že Sperryho řídící systém je příliš komplikovaný, chtěl proto stroj jednodušší a lacinější (paradoxně byly s autopilotem takové potíže, že s jeho vývojem musel pomoci právě Elmer Sperry). Spolupráci nabídl také Orwille Wright, který se postaral o výrobu prototypu, další tým navrhl jednoduchý dvouválcový motor De Palma o výkonu 30 kW, který poté sériově vyráběla firma Ford. V lednu 1918 armáda objednala 25 kusů, které se oficiálně jmenovaly Dayton Wright Liberty Eagle, skoro vždy jsou ale uváděny prostě jako Kettering "Bug".


Bug měl jednoduchý trup se dřevěnou konstrukcí, který byl potažen papírovou hmotou, stejně jako ocasní plochy. K trupu byla připojena dvouplošná křídla, také potažená tvrzeným papírem a mušelínem, jejichž velké vzepětí mělo pomáhat při startu. Ten měl probíhat pomocí čtyřkolového vozíku, pohybujícího se na dvou kolejnicích.


Bug měl také jednoduchý řídící systém, směr a výšku udržoval gyroskop a aneroidový tlakoměr, dolet byl určen pomocí počitadla otáček. Před startem měl být vždy vypočten potřebný počet otáček vrtule, nutný k dosažení cíle, započteny povětrnostní podmínky. Po zadaném počtu otáček se měl motor zastavit vsunutím pohyblivého palce, ve stejnou chvíli se měly vysunout kolíky zajišťující křídla a trup měl pokračovat balistickou křivkou k zemi i s 90 kilogramy výbušniny.


Pro testy byla nejprve postavena mírně větší pilotovaná verze, která létala od července 1918. Ketteringova létající bomba pak byla poprvé vypuštěna 2. října 1918, kdy ale zklamala. Místo rovného letu se začala točit v kruzích a nabírala stále větší výšku, dokud prostě nedošlo palivo a nezřítila se. Další pokusy proběhly lépe a povzbuzená armáda přiobjednala dalších 75 kusů, z 24 startů ale opravdu dobře dopadlo jen 7.


To už mezitím bylo uzavřeno příměří, z obou projektů byla dána přednost námořnímu projektu Sperry. Asi 12 Bugů bylo ovšem ještě nějakou dobu po válce testováno na letišti Calstrom Field na Floridě. Přestože mezi podporovatele projektu patřil např. budoucí velitel USAAF plukovník Henry Arnold a jeden z testů v říjnu 1918 si osobně přijel shlédnout ministr války Newton Baker, další experimenty skončily po roce 1919.


Do budoucna se pak armáda soustředila spíše na pokusy s upravenými klasickými letadly, jako byl Curtiss N-9, než na vývoj speciálních strojů. Bylo postaveno asi 45 Ketteringových letounků. Maketa Bugu je v leteckém muzeu v Daytonu.


Zdroj:
http://www.ctie.monash.edu/hargrave/rpav_usa.html
http://www.vectorsite.net/twcruz_1.html
www.designation-systems.net
http://en.wikipedia.org/wiki/Kettering_Bug
http://www.afa.org/magazine/Jan2003/0103bomber.asp
www.daviddarling.info
www.nationalmuseum.af.mil

Dayton-Wright Liberty Eagle - Maketa v Daytonském muzeu.
Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/050308-F-1234P-013.jpg

Maketa v Daytonském muzeu.
Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil

URL : https://www.valka.cz/Dayton-Wright-Liberty-Eagle-t71065#250430Version : 0
MOD