Martin MB-2

Martin NBS-1
     
Název:
Name:
Martin NBS-1 Martin NBS-1
Originální název:
Original Name:
Martin NBS-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1920-DD.MM.1921 Glenn L. Martin Aircraft Co., Cleveland, Ohio
DD.MM.1921-DD.MM.1922 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, Ney York
DD.MM.1921-DD.MM.1922 L.W.F. Engineering Co., New York, New York
DD.MM.1922-DD.MM.1923 Aeromarine Plane & Motor Co., Keyport, New Jersey
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1920-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
20 Martin (64195/64214)
50 Curtiss (68437/68471)
35 LFW (68478/68527)
25 Aeromarine (22-201/225)
První vzlet:
Maiden Flight:
03.09.1920
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3293 kg 7259 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5472 kg 12064 lb
Rozpětí:
Wingspan:
22.61 m 74ft 2in
Délka:
Length:
13 m 42ft 8in
Výška:
Height:
4.47 m 14ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
104.14 m2 1121 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Liberty 12A o výkonu 313 kW Liberty 12A, power 420 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1136 l 300 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
158.8 km/h v 0 m 98.7 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
148.1 km/h v ? m 92 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
22.5 min do 1981 m 22.5 min to 6500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
2591 m 8500 ft
Dolet:
Range:
690.4 km 429 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
898 1) km 5581) mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v přídi
1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm na hřbetě
1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v podlaze

816 kg bomb v pumovnici nebo
907 pod trupem
1x flexible .30 in Lewis twin machine gun in the nose
1x .30 in Lewis twin machine gun amidships
1x .30 in Lewis machine gun firing downward from the bottom of the fuselage

1800 lb of bombs internally, or
2000 lb externally
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) s 572 kg pum 1) with 1260 lb of bombs
Zdroje:
Sources:
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
www.americancombatplanes.com
http://joebaugher.com/usaf_bombers/mb2.html
www.nationalmuseum.af.mil

Martin MB-2 -


URL : https://www.valka.cz/Martin-MB-2-t72100#486226 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Martin MB-2
(Martin NBS-1)


V červnu 1920 byla objednána USAAS vylepšená verze bombardéru Martin MB-1. Tento nový typ, MB-2, měl ové křídlo o větším rozpětí, které mělo zvýšit nosnost. Viditelným rozdílem jsou motory, které jsou v případě MB-2 posazeny přímo na dolní křídlo, a podvozek, který má jen dvě kola. Křídla mohla být pro lepší uskladnění za motory skopena dozadu. V pumovnici mohly být zavěšeny tři 272kg pumy, nebo mohly být pumy zavěšeny pod trup - dvě po 500 kg nebo jedna 907kg. MB-2 byl navržen hlavně jako noční bombardér, proto nebyl tak rychlý ani obratný jako MB-1. Továrna Glenn L. Martin postavila pět MB-2, dalších 15 již bylo doručeno pod novým armádním označením NBS-1, vycházejícím z nového armádního systému, zavedeného v roce 1919. První z nich byl vybaven turbokompresory General Electric, který během testu 8. prosince 1921 umožnil NBS-1 dosáhnout výšky 7724 m, kompresory ovšem byly ještě příliš nespolehlivé pro operační nasazení a znovu byly použity na bombardéru až s příchodem B-17 v roce 1939.

21. července 1921 se konala památná akce, při které William "Billy" Mitchell demonstroval schopnost zničit loď leteckou silou, když potopil vyřazený německý křižník Ostfriesland. Při tomto útoku byly použity právě NBS-1. Majetková práva k vojenským návrhům držela vláda, takže když byly po této "předváděcí akci" objednány další stroje, neznamenalo to automaticky zakázku pro Martin. Naopak, Martin sice nabídl stavbu dalších strojů po 23925 dolarech za kus, byl ale v červnu 1921 překonán nabídkou Curtissu na stavbu po 17490 dolarech za kus. Marin tak už další NBS-1, přestože šlo o jeho konstrukci, nepostavil, 50 strojů dodal Curtiss a další zakákzy na 35, resp. 25 kusů získaly stejným způsobem firny LWF a Aeromarine. Pro Curtiss znamenala stavba NBS-1 ztrátovou záležitost, mohla si to ovšem ještě dovolit a udržela si tak zaměstnanost v době největšího nedostatku zakázek. Podstatně menší LWF a Aeromarine podobnou ztrátovou výrobu nevydržely, LWF zanikl, Aeromarine se zachránil přeorientováním na výrobu automobilových karoserií.

NBS-1 používalo všech osm armádních bombardovacích jednotek - 11., 20., 49. a 96. peruť 2. bombardovací skupiny na základně Langley Field ve Virginii, 23. a 72. peruť 5. smíšené skupiny na Havaji a 28. peruť 4. smíšené skupiny na Filipínách. Tyto stroje zůstaly v první linii až do jejich nahrazení bombardéry LB-6 a dalšími.

Zdroj:
http://joebaugher.com/usaf_bombers/mb2.html
www.americancombatplanes.com
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.aviastar.org/air/usa/martin_mb.php
http://www.aerofiles.com/_martin.html
Martin MB-2 -


Martin MB-2 -


Martin MB-2 -


Martin MB-2 -


URL : https://www.valka.cz/Martin-MB-2-t72100#254340 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more