02.06.1942-30.09.1942 zálohy Armády Spojených států 30.09.1942-01.10.1943 Letecký sbor Armády Spojených států (letecký kadet) 30.04.1944-30.08.1944 382. stíhací peruť, 363. stíhací skupina (pilot) 30.08.1944-DD.01.1945 dovolená DD.02.1945-DD.12.1945 354. stíhací peruť, 355. stíhací skupina (pilot) DD.MM.1947-DD.MM.1949 51. stíhací skupina (pilot) DD.12.1950-21.05.1951 334. přepadová stíhací peruť (pilot) 21.05.1951-DD.MM.1951 dovolená DD.MM.1951-DD.MM.RRRR velitelství Letectva Spojených států, Pentagon DD.MM.RRRR-DD.01.1953 velitelství leteckého výcviku, Scott AFB DD.01.1953-DD.07.1953 334. přepadová stíhací peruť (velitel) DD.07.1953-DD.01.1957 4750. výcviková peruť (velitel) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 3243. testovací skupina DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR velitelství 32. letecké divize, Syracuse AFS DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 337. přepadová stíhací peruť (velitel) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 43. bombardovací křídlo (pilot) DD.07.1964-17.06.1965 Luke AFB 17.06.1965-17.11.1966 31. taktické stíhací křídlo (velitel)
02.06.1942-30.09.1942 United States Army Reserve 30.09.1942-01.10.1943 United States Army Air Corps (aviation cadet) 30.04.1944-30.08.1944 382nd Fighter Squadron, 363rd Fighter Group (pilot) 30.08.1944-DD.01.1945 leave DD.02.1945-DD.12.1945 354th Fighter Squadron, 355th Fighter Group (pilot) DD.MM.1947-DD.MM.1949 51st Fighter Group (pilot) DD.12.1950-21.05.1951 334th Fighter-Interceptor Squadron (pilot) 21.05.1951-DD.MM.1951 leave DD.MM.1951-DD.MM.RRRR Headquarters U.S. Air Force, Pentagon DD.MM.RRRR-DD.01.1953 Air Training Command, Scott AFB DD.01.1953-DD.07.1953 334th Fighter-Interceptor Squadron (commander) DD.07.1953-DD.01.1957 4750th Training Squadron (commander) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 3243rd Test Group DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Headquarters 32nd Air Division, Syracuse AFS DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 337th Fighter-Interceptor Squadron (commander) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 43rd Bombardment Wing (pilot) DD.07.1964-17.06.1965 Luke AFB 17.06.1965-17.11.1966 31st Tactical Fighter Wing (commander)
www.uniforms-4u.com (bez britského Záslužného leteckého kříže a 4 bronzových dubových listů u Letecké medaile)
URL : https://www.valka.cz/Jabara-James-t75276#442437
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Colonel James "Jabby" Jabara
James Jabara, syn libanonských imigrantů, se narodil 10. října 1923 ve městě Muskogee stát Oklahoma. Po jeho narození se rodina přestěhovala do města Wichita. Zde si jeho otec otevřel obchod, ve kterém později pomáhal i James. V květnu 1942 ukončil studium na střední škole a v červnu téhož roku vstoupil do USAAF. Letecký výcvik ukončil v říjnu 1943 a zároveň byl povýšen do hodnosti Second Lieutenant.
V dubnu 1944 nastoupil k 382. Fighter Squadron, která náležela 363. Fighter Group 9. USAAF. První sestřel získal 25. 6. 1944, když společně s jedním pilotem sestřelil Fw 190. Následující měsíc byl povýšen na First Lieutenanta. V srpnu získal druhý sestřel a byl poslán zpět do Států. Druhou túru nastoupil v lednu 1945 a to jako příslušník 354. Fighter Squadron 355. Fighter Group, spadající k 8. USAAF. Své konto již ale nerozšířil. Do hodnosti Captain byl povýšen v říjnu 1945. V roce 1947 sloužil u 53. Fighter Group na Okinawě a létal na proudových stíhačkách Lockheed F-80 Shooting Star.
Jabby se vrátil zpět do Států v roce 1949 a po svém návratu se stal příslušníkem 4. Fighter Interceptor Wingu, který měl ve svém inventáři stíhačky F-86 Sabre. V prosinci 1950 se 4. FIW přesunul na základnu Kimpo v Koreji do probíhajícího konfliktu na tomto poloostrově.
První sestřel v Koreji získal Jabby 3. dubna 1951. Jeho kořistí se stala stíhačka MiG-15, která náležela ke 196. GIAP a byla jedna ze tří, které ten den 4. FIW získal. O týden později se mu podařilo sestřelit druhý MiG-15. 12. dubna 36 F-84 z 27. FEW společně s 18 F-86 z 334. FIS 4. FIW doprovázelo 39 B-29 z 19, 98. a 307. Bomber Group, které směřovaly na železniční most v Sinidžu. Celé uskupení bylo napadeno MiGy a došlo k jedné z největších vzdušných bitev Korejské války. Američané nahlásili 10 sestřelů, z toho čtyři piloti F-86 a šest střelci z B-29. Sami ztratili tři B-29 a dalších sedm poškozených bombardérů muselo být po návratu na základnu na Okinawě odepsáno. Jeden sestřel MiGu si připsal James. Ovšem Rusové přiznávají pouze ztrátu jednoho stroje. 22. dubna sestřelil svůj čtvrtý MiG. Jeden ze čtyř, které ten den piloti F-86 nahlásili. Ruská strana však opět přiznává ztrátu jen jednoho stroje.
Významným dnem pro USAF se stal 20. květen 1951. Toho dne se střetlo 34 F-86 Sabre s 50 MiG-15. Jabara si z tohoto souboje "odnesl" pátý a šestý sestřel, čímž se stal prvním americkým stíhacím esem Korejské války. Ovšem po zisku druhého sestřelu se ocitl v problémech sám. Za ocas jeho stroje se "usadily" dva MiGy a začaly ho proháhět. Naštěstí si jeho problémů všimli dva "žokejové" F-86, Gene Holley a Morris Pitts, a MiGy zahnali. I přesto museli mechanici Jamesův Sabre s číslem 49-1318, po návratu na základnu v Suwonu (K-13), odepsat jako neopravitelný, jak byl poškozen od projektilů z MiGů. Jeden z nepřátelských pilotů, kteří Jabbyho prohnali po Korejském nebi byl staršij lejtěnant Vladimir I. Alfejev*.
Když už se zabýváme osudy prvního stíhacího esa v Koreji, věnujme několik vět i jiné události. První sestřel na strojích F-86 Sabre získal velitel 336. FIS Lt.Col. Bruce H. Hinton a to 17. prosince 1950, když na stroji se sériovým číslem 49-1236 sestřelil několik kilometrů jihovýchodně od řeky Yalu jeden MiG-15, který patřil do 29. GIAP. Bruce H. Hinton dosáhl druhého sestřelu 12. dubna 1951, čímž uzavřel své konto v Korejské válce. Sice byla řada úspěšnějších pilotů USAF v této válce, ale primát prvního pokořitele nepřátelského letadla na strojích F-86 Sabre může mít jen jeden pilot a tím on je.
Tím, že se Jabara stal prvním esem, stal se pro USAF "vzácným zbožím" a proto byl okamžitě stažen z bojových operací a poslán zpět do Států. Kde byl v září povýšen do hodnosti Major. Ovšem "poklidný život" ve Státech ho nebavil a zažádal o druhou operační túru. Žádosti bylo vyhověno a v lednu 1953 se opět hlásil v Koreji u 334. FIS 4. FIW.
První sestřel, a celkově sedmý, druhé túry si Jabby připsal 10. května 1953 a jeho obětí se stala stíhačka MiG-15. 26. května 1953 získal double, když první nepřátelská stíhačka díky neopatrné pilotáži spadla do vývrtky, kterou již nevybrala a druhý MiG podlehl přívalu projektilů z jeho šesti půlcoulových kulometů.
10. června 1953 si na svůj účet připsal další double, když jeho přičiněním dolétaly dvě stíhačky MiG-15. Ziskem těchto dvou sestřelů se dostal přes hranici deseti sestřelů, které získal v Koreji. 18. června poblíž Sinidžu dostal další MiG-15. Do konce měsíce června získal ještě dva sestřely a to 30. června, kdy se "vyřádil" a sestřelil dvojici MiGů.
Poslední sestřel získal Jabby 15. července 1953 a jeho obětí se opět stala stíhačka MiG-15. Ziskem tohoto sestřelu se stal druhým nejúspěšnějším stíhačem USAF Korejského konfliktu a byl stažen z bojových operací a poslán do Států.
Na konci července 1953 se Jabby vrátil do Států a již od srpnu sloužil v Yumě v Arizoně u 4750. Training Squadron. V dubnu 1956 byl povýšen do hodnosti Lieutenant Colonel. Od ledna 1957 působil na základně Eglin na Floridě u 3243. Test Group a létal zde na stíhačkách Lockheed F-104 Starfighter. V únoru následujícho se Jabara připojil k 337. Fighter Interceptor Squadroně, která byla na základně Westover v Massachusetts a "sedlala" stejné stroje jako předešlá jednotka. U 337. FIS setrval do července 1960.
V březnu 1961 následuje povýšení do hodnosti Colonel a v červnu převzal velení 43. Bomber Wingu na základně Carswell v Texasu, který létal na nadzvukových bombardérech Convair B-58 Hustler. V červnu 1964 byl převelen ke 4540. Combat Crew Training Group, jenž se nacházela na základně Luke v Arizoně a probíhal zde výcvik pilotů NATO na letouny F-104G Starfighter.
V červnu 1965 se stal velitelem 31. Tactical Fighter Wingu, který létal na stíhacích bombardérech F-100 Super Sabre a "sídlil" na základně Homestead na Floridě. V roce 1966 bylo rozhodnuto o nasazení 31. TFW do rozhořívající války ve Vietnamu. Ovšem krátce před nasazením wingu ve Vietnamu se stalo neštěstí.
17. listopadu 1966 nedaleko Raybeach na Floridě Jabby havaroval v automobilu, který řídila jeho dcera Carol Anne a on cestoval jako spolujezdec. Oba byli převezeni do nemocnice, kde však Jabara ještě týž den podlehl zraněním, která utrpěl. Carol na následky zranění zemřela o dva dny později. James i jeho dcera byli pohřbeni 22. listopadu na Arlingtonském hřbitově.
URL : https://www.valka.cz/Jabara-James-t75276#666793
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.