Název: Name: | Jericho-1 | |
Originální název: Original Name: | 1 יריחו | |
Kategorie: Category: | balistická střela krátkého dosahu | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1971-DD.MM.1979 Israel Military Industries Ltd. Rocket Systems Division, Ramat HaSharon | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1971-DD.MM.1979 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ≈ 100 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1965 | |
Složení: Composition: | ||
Střela / Munice: Missile / Ammunition: | Jericho-1 | |
Odpalovací / Palebné prostředky: Launch / Firing Means: | ? | |
Prostředky velení, řízení a průzkumu: Command, Control and Surveillance Means: | ? | |
Prostředky technického zabezpečení: Technical Support Means: | ? | |
Výcvikové prostředky: Training Means: | ? | |
Mobilita: Mobility: | samohybný | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | www.fas.org www.globalsecurity.org Lukáš Visingr, Štepán Kotrba: Balistické rakety klubu vyděděnců, ATM 01/2009, ISSN 1802-4823 www.aeronautics.ru www.missilethreat.com www.janes.com |
URL : https://www.valka.cz/ISR-Jericho-1-t80292#720548Version : 0
Janko PALIGA
MOD
Název: Name: | Jericho-1 | |
Originální název: Original Name: | 1 יריחו | |
Kategorie: Category: | balistická střela krátkého doletu | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1971-DD.MM.1979 Israel Military Industries Ltd. Rocket Systems Division, Ramat HaSharon | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1971-DD.MM.1979 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ≈ 100 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1965 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost střely: Missile Weight: | 6700 kg | |
Hmotnost hlavice: Warhead Weight: | 650 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 13400 mm | |
Průměr těla: Diameter: | 800 mm | |
Rozpětí křídla: Wingspan: | ? mm | |
Hlavice: Warhead: | 650 kg HE 20 kt nukleární | |
Způsob navedení: Guidance System: | ? | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | dvoustupňový raketový motor na tuhé palivo NA 804 a NA 805 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost / Machovo číslo: Speed / Mach Number: | ? | |
Dosah: Range: | 500 km | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | www.fas.org www.globalsecurity.org Lukáš Visingr, Štepán Kotrba: Balistické rakety klubu vyděděnců, ATM 01/2009, ISSN 1802-4823 www.aeronautics.ru www.missilethreat.com www.janes.com |
URL : https://www.valka.cz/ISR-Jericho-1-t80292#720549Version : 0
Janko PALIGA
MOD
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
YA-1 Luz / Jericho-1 - operačno-taktická balistická raketa (podľa terminológie NATO balistická raketa stredného doletu - cca 480-750 km s hlavicou o hmotnosti 500 kg).
Koncom 50. a začiatkom 60. rokoch 20. storočia sa začal v Izraeli intenzívny výskum raketových technológií použiteľných na mierové a vojenské účely, ale Izrael nemal dostatočné kapacity na dostatočne rychlý vývoj. Preto v roku 1962 oslovil francúzske firmy Sud Aviation a Dassault (Dassault-Breguet) o projekt balistickej rakety s doletom cca 500 km a s nosnosťou 750 kg. ďalšie požiadavky zneli na nezávislosť na počasí, možnosť odpálenia z mobilného zariadenia (cca 4 rakety za hodinu) a pevnej základne (8 rakiet za hodinu) a max. čas na prípravu k odpáleniu 2 hodiny. Po posúdení predložených návrhov bol 26.04.1963 podpísaný kontrakt so spoločnosťou Generale Aeronautique Marcel Dassault (GAMD) na kúpu rakety s označením MD 620 (upravená verzia rakety MD 600), ktorej bolo pridelené kódové označenie Jericho. Na základe podpísanej dohody mali Francúzi dodať celkom 25 experimentálnych rakiet - 5 ks vo verzii pre mobilné oz a 20 ks pre stálu základňu, pričom ďalšiu licenčnú výrobu mal zabezpečovať Izrael na vlastnom území. Súčasťou kontraktu bolo aj štartovacie a kontrolné vybavenie. Okrem firmy Dassault sa na kontrakte podieľali aj firmy Sagem (systémy riadenia) a Nord Aviation (motory). V tomto období Francúzsko intenzívne podporovalo Izraelské výzbrojné, ale aj mierové programy, vrátane podpory nukleárneho výskumu (napr. pomoc pri výstavbe reaktora v Dimone).
Testovacia produkcia rakiet za účasti Izraelských špecialistov sa vo Francúzsku (továreň Martignassur-Jalle) začala v máji 1964 a prvé úspešné odpálenie rakety prebehlo 01.02.1965. V nasledujúcich rokoch (do roku 1968) bolo vykonaných 16 skúšok, pričom 10 bolo úspešných (3 neúspešné a 3 čiastočne úspešné). Prvé testovacie rakety mali maximálny dolet necelých 500 km (450 km - skúška v marci 1966 (03/1966)). Výroba vo Francúzsku bola ukončená v januári 1969 (01/1969), nakoľko Francúzsko uvalilo na Izrael zbrojné embargo (z dôvodu útoku Izraelu na civilné lietadlá arabských štátov na letisku v Bejrúte 29.12.1968). Formálne memorandum medzi Izraelom a firmou Dassault bolo podpísané 2.5.1969, pričom do tohto dátumu boli doručené do Izraela už hotové rakety a náhradné diely. V tejto dobe už Izrael bol schopný realizovať produkciu rakiet samostatne a v rokoch 1971-1978 bolo vyrobených okolo 100 rakiet.
Podľa odhadov boli niektoré rakety Jericho-1 v operačnom použití už v roku 1973 (počas vojny Jom Kippur), ale doložená operačná spôsobilosť je až k roku 1980.
Okrem označenia Jericho-1 sa v súvislosti s touto raketou v Izraeli používalo aj označenie YA-1 a názov Luz. Modifikovaná verzia tejto rakety s označením YA-2 bola v 70. rokoch 20. storočia vyvíjaná v spolupráci s Iránom (až do prevratu v Iráne v roku 1979), pričom YA-2 mal nosnosť až 800 kg. Rakety Jericho-1 boli z výzbroje Izraela vyradené, posledný skúšobný let bol zaznamenaný 06.04.2000 vo východnej časti stredozemného mora - Jericho-1 bez hlavice vtedy prekonala vzdialenosť viac ako 300 km a dopadla do vody v blízkosti amerického krížnika.
Konštrukcia:
Jericho-1 je dvojstupňová balistická raketa s motormi na tuhé palivo (NA 804 a NA 805, vyvinuté z motoru NA 803 z rakety Topaze VE111) s inerciálnym navedením (presnosť zásahu 1/1000 doletu). Ovládanie zabezpečovali 4 pohyblivé trysky (prvý stupeň) (prakticky identický s raketou Topaze) a výklopné kormidlá (druhý stupeň).
Použitie:
Na odpálenie sa používala mobilná odpaľovacia rampa na podvozku nákladného automobilu (podvozok slúžil aj na transport rakety), alebo na železničnom vozni. V prípade krízy by boli rakety primárne rozmiestnené v oblasti Negevskej púšte a na Golanských výšinách v blízkosti Sýrskych hraníc. Svojim doletom pokrývali územie od Káhiry (hlavné mesto Egypta) zhruba do polovice Sýrie (vrátane hlavného mesto Damašku). V mierovom živote boli rakety umiestnené v silách (podľa niektorých zdrojov v jaskyniach) v strednom Izraeli, v okolí Sedot Mikha (Sdot Mikha) v Judejskej vrchovine (cca 20 km západne od Jeruzalema a 40 km juhovýchodne od Tel Avivu), blízko leteckej základe Tel Nof.
Hlavica:
Oficiálne mali strely Jericho len trieštivú konvenčnú bojovú hlavicu s hmotnosťou 450 kg. Nakoľko ale kruhová odchálka v cieli u týchto rakiet dosahuje cca 1000 m, predpokladá sa, že v prípade konfliktu by boli rakety vyzbrojené nukleárnou hlavicou s ekvivalentom 20 kt TNT. K dispozícii boli pravdepodobne aj hlavice s chemickými bojovými otravnými látkami.
Zdroj: www.fas.org
Schéma Jericho I
Koncom 50. a začiatkom 60. rokoch 20. storočia sa začal v Izraeli intenzívny výskum raketových technológií použiteľných na mierové a vojenské účely, ale Izrael nemal dostatočné kapacity na dostatočne rychlý vývoj. Preto v roku 1962 oslovil francúzske firmy Sud Aviation a Dassault (Dassault-Breguet) o projekt balistickej rakety s doletom cca 500 km a s nosnosťou 750 kg. ďalšie požiadavky zneli na nezávislosť na počasí, možnosť odpálenia z mobilného zariadenia (cca 4 rakety za hodinu) a pevnej základne (8 rakiet za hodinu) a max. čas na prípravu k odpáleniu 2 hodiny. Po posúdení predložených návrhov bol 26.04.1963 podpísaný kontrakt so spoločnosťou Generale Aeronautique Marcel Dassault (GAMD) na kúpu rakety s označením MD 620 (upravená verzia rakety MD 600), ktorej bolo pridelené kódové označenie Jericho. Na základe podpísanej dohody mali Francúzi dodať celkom 25 experimentálnych rakiet - 5 ks vo verzii pre mobilné oz a 20 ks pre stálu základňu, pričom ďalšiu licenčnú výrobu mal zabezpečovať Izrael na vlastnom území. Súčasťou kontraktu bolo aj štartovacie a kontrolné vybavenie. Okrem firmy Dassault sa na kontrakte podieľali aj firmy Sagem (systémy riadenia) a Nord Aviation (motory). V tomto období Francúzsko intenzívne podporovalo Izraelské výzbrojné, ale aj mierové programy, vrátane podpory nukleárneho výskumu (napr. pomoc pri výstavbe reaktora v Dimone).
Testovacia produkcia rakiet za účasti Izraelských špecialistov sa vo Francúzsku (továreň Martignassur-Jalle) začala v máji 1964 a prvé úspešné odpálenie rakety prebehlo 01.02.1965. V nasledujúcich rokoch (do roku 1968) bolo vykonaných 16 skúšok, pričom 10 bolo úspešných (3 neúspešné a 3 čiastočne úspešné). Prvé testovacie rakety mali maximálny dolet necelých 500 km (450 km - skúška v marci 1966 (03/1966)). Výroba vo Francúzsku bola ukončená v januári 1969 (01/1969), nakoľko Francúzsko uvalilo na Izrael zbrojné embargo (z dôvodu útoku Izraelu na civilné lietadlá arabských štátov na letisku v Bejrúte 29.12.1968). Formálne memorandum medzi Izraelom a firmou Dassault bolo podpísané 2.5.1969, pričom do tohto dátumu boli doručené do Izraela už hotové rakety a náhradné diely. V tejto dobe už Izrael bol schopný realizovať produkciu rakiet samostatne a v rokoch 1971-1978 bolo vyrobených okolo 100 rakiet.
Podľa odhadov boli niektoré rakety Jericho-1 v operačnom použití už v roku 1973 (počas vojny Jom Kippur), ale doložená operačná spôsobilosť je až k roku 1980.
Okrem označenia Jericho-1 sa v súvislosti s touto raketou v Izraeli používalo aj označenie YA-1 a názov Luz. Modifikovaná verzia tejto rakety s označením YA-2 bola v 70. rokoch 20. storočia vyvíjaná v spolupráci s Iránom (až do prevratu v Iráne v roku 1979), pričom YA-2 mal nosnosť až 800 kg. Rakety Jericho-1 boli z výzbroje Izraela vyradené, posledný skúšobný let bol zaznamenaný 06.04.2000 vo východnej časti stredozemného mora - Jericho-1 bez hlavice vtedy prekonala vzdialenosť viac ako 300 km a dopadla do vody v blízkosti amerického krížnika.
Konštrukcia:
Jericho-1 je dvojstupňová balistická raketa s motormi na tuhé palivo (NA 804 a NA 805, vyvinuté z motoru NA 803 z rakety Topaze VE111) s inerciálnym navedením (presnosť zásahu 1/1000 doletu). Ovládanie zabezpečovali 4 pohyblivé trysky (prvý stupeň) (prakticky identický s raketou Topaze) a výklopné kormidlá (druhý stupeň).
Použitie:
Na odpálenie sa používala mobilná odpaľovacia rampa na podvozku nákladného automobilu (podvozok slúžil aj na transport rakety), alebo na železničnom vozni. V prípade krízy by boli rakety primárne rozmiestnené v oblasti Negevskej púšte a na Golanských výšinách v blízkosti Sýrskych hraníc. Svojim doletom pokrývali územie od Káhiry (hlavné mesto Egypta) zhruba do polovice Sýrie (vrátane hlavného mesto Damašku). V mierovom živote boli rakety umiestnené v silách (podľa niektorých zdrojov v jaskyniach) v strednom Izraeli, v okolí Sedot Mikha (Sdot Mikha) v Judejskej vrchovine (cca 20 km západne od Jeruzalema a 40 km juhovýchodne od Tel Avivu), blízko leteckej základe Tel Nof.
Hlavica:
Oficiálne mali strely Jericho len trieštivú konvenčnú bojovú hlavicu s hmotnosťou 450 kg. Nakoľko ale kruhová odchálka v cieli u týchto rakiet dosahuje cca 1000 m, predpokladá sa, že v prípade konfliktu by boli rakety vyzbrojené nukleárnou hlavicou s ekvivalentom 20 kt TNT. K dispozícii boli pravdepodobne aj hlavice s chemickými bojovými otravnými látkami.
Názov: | YA-1 Luz / Jericho-1 |
Výrobce: | Rocket Systems Division (súčasť Israel Military Industries) |
Vyrábané: | 1971-1979 |
Celkem vyrobeno [ks]: | cca 100 |
Celková délka [mm]: | 13400 |
Průměr těla [mm]: | 800 |
Startovní hmotnost [kg]: | 6700 |
Nosnost (max) [kg]: | 650 (HE hlavica), 20 kt nucleárna hlavica |
Max. dostřel [km]: | 500 |
Max. kruhová odchýlka [m]: | 1000 |
Pohon: | dvojstupňový raketový motor na tuhé palivo NA 804 a NA 805 |
Hmotnost prvního stupně [kg]: | 1950 |
Délka prvního stupně [mm]: | 4050 |
Hmotnost druhého stupně [kg]: | 4100 |
Délka druhého stupně [mm]: | 5000 |
Délka hlavice [mm]: | 4350 |
Odpalovací zařízení | |
Délka [mm]: | |
Šírka [mm]: | |
Výška [mm]: | |
Hmotnost [kg]: | |
Dojezd [km]: |
Zdroj: www.fas.org
www.globalsecurity.org
Lukáš Visingr, Štepán Kotrba: Balistické rakety klubu vyděděnců, ATM 01/2009, ISSN 1802-4823
www.aeronautics.ru
www.missilethreat.com
www.janes.com
Period | - |
Type | ISR - Jericho-1 |
Camouflage | - |
Country | - |
Production No. | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Tactical marking | - |
Name | - |
Unit | - |
Date (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Author | CIA |
Print size / 300 DPI | - |
Published with authors permit | - |
Author Website | - |
Schéma Jericho I
URL : https://www.valka.cz/ISR-Jericho-1-t80292#294081Version : 0
buko1
MOD