Boeing P-12

     
Název:
Name:
Boeing P-12 Boeing P-12
Originální název:
Original Name:
Boeing P-12
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.05.1929 Boeing Airplane Co., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.05.1929
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
9
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1929
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
797 kg 1758 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1091 kg 2405 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1150 kg 2536 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.14 m 30ft
Délka:
Length:
6.12 m 20ft 1in
Výška:
Height:
2.92 m 9ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.14 m2 227.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1340-7 Wasp o výkonu 336 kW
dvoulistá kovová vrtule
Pratt & Whitney R-1340-7 Wasp, power 450 hp
two-blade metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
197-375 l 52-99 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
275.2 km/h v 1524 m 171 mph in 5000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
217.3 km/h v ? m 135 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10.6 m/s 2080 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m 5.8 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8595 m 28200 ft
Dolet:
Range:
836.9 km 520 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 7,62mm kulomet Browning, 600 nábojů
1x 12,7mm kulomet Browning

5x 11kg bomba
1x .30 Browning machine gun, 600 rpg
1x .50 Browning machine gun

5x 25 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
v podstatě F4B-1 bez přistávacího háku -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. The Boeing P-12E, Profile No.2. Profile Publications, Leatherhead.
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.aerofiles.com/_boe2.html
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p12.html

Boeing P-12 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-12-t81221#297721 Version : 0
In 1928, the USAAC borrowed from the navy Boeing Model 89, one of the two prototypes implemented into serial production under the designation F4B-1. After tests at the airport Bolling Field (located next to the naval airport Anacostiawhere it was tested before) gave the army the pilots enthusiastic opinion, on the basis of which you 7, November 1928 army air force ordered ten machines under the designation P-12 (With.Well. 29-353/362). These machines were given the company designation of Model 102 and outside of the established army practice, that were ordered without a prototype - for that have served the maritime Model 89/XF4B-1. P-12 were essentially the same as naval F4B-1, with the proviso that lacked an arrestor hook and similar purely naval equipment. The first completed machine was in February 1929 passed to Captain Ira C. Eakerovi, with him 26. February 1929 took place the path of good will throughout central America. His unarmed blue-yellow-red machine "Pan-American" landed after a flight full of bad weather at your destination, at the airport to France Field in the panama canal zone, 17. in march 1929, and the next day started back. The first of the remaining eight machines first flew 11. April, the last one was handed over to the 26. April, and were used 95. fighter squadron on Rockwell Field, where they were joined by the military standard modified "Pan-American". The last P-12, 29-362, has been completed as the XP-12A with the modified landing gear and wings..
Boeing P-12 - Boeing P-12 Pan-American, se kterým kapt. Ira Eaker, stojící vepředu, podnikl počátkem roku 1929 misi dobré vůle po střední Americe. Stroj měl tmavě modrý trup, světle žlutá křídla a vzpěry a červené ocasní plochy a kapotáž motoru. Na trupu bylo na obou stranách červené jméno stroje.

Boeing P-12 "Pan-American", se kterým kapt. Ira Eaker, stojící vepředu, podnikl počátkem roku 1929 misi dobré vůle po střední Americe. Stroj měl tmavě modrý trup, světle žlutá křídla a vzpěry a červené ocasní plochy a kapotáž motoru. Na trupu bylo na obou stranách červené jméno stroje.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-12-t81221#408467 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more